سازمان محیط زیست در مقابل پروژها‌های غلط دولت سکوت می‌کند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده مردم دزفول در مناظره شبکه اول سیما با موضوع ریزگردها بیان داشت: باید صادقانه با مردم حرف بزنیم، سازمان محیط زیست زیر نظر دولت فعالیت می کند و وابسته به دولت و مجبور است در مقابل برخی پروژهای غلط دولت سکوت کند!
پاپی زاده در این مناظره که ظهر امروز جمعه از شبکه اول سیما پخش شد، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آب کشور به مصارفی که نباید، تخصیص داده شده بنابراین باید پرسید وظیفه سازمان محیط زیست در قبال این امر چیست و چرا سازمان محیط زیست در برابر اقدامات غلط، سد سازی های اشتباه و انتقال آب سرچشمه های دز و کارون سکوت می کند.
وی افزود: باید پرسید چرا سازمان محیط زیست کشور اجازه داده حق آبه زیست محیطی تالاب های استان به حوضه های آبریز دیگری منتقل شود و چرا مجوز ساخت سد گتوند را که تاکنون بیش از ۱۷ میلیون تن نمک را وارد زمین ها و تالاب های استان کرده و آن ها را با بحران روبرو کرده، صادر کرده و بر این موضوع نظارت نداشته است؟
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان این که مردم به سازمان محیط زیست اعتماد کرده و آن را مدافع حقوق ملت می دانند، از رفتار این سازمان در برابر برخی پروژه ها انتقاد کرد و گفت: این سازمان ایجاد شده تا در جاهایی که یک طرح عمرانی یا پروژه اشتباه در حال اجرایی شدن است، جلوی آن ایستاده و مجوز زیست محیطی صادر نکند در حالی که اکنون این گونه نیست.
وی ادامه داد: اکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترکعب از جمله حق آبه تالاب ها به نقاطی با حدود یک هزار کیلومتر دورتر صورت می گیرد؛ در حالی که تمام نیاز تالاب های استان حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.
پاپی زاده بیان کرد: چطور ممکن است رییس سازمان محیط زیست کشور که باید مدافع حق آبه محیط زیست باشد، با صدور نامه ای، انتقال آب در آینده از یک استان را تایید کند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کنونی محیط زیست در استان عنوان کرد: مردم خوزستان و تمام کشور بحران های زیست محیطی کنونی را ناشی از عمل نکردن سازمان محیط زیست به وظایف خود می دانند.
پاپی زاده همچنین از روند مبارزه با ریزگردها در استان انتقاد کرد و اذعان داشت: در مجموع در سال های ٩۵ و ٩۶ تنها ٢درصد از کانون های فوق بحرانی نهالکاری و مالچ پاشی شده است.
وی ادامه داد: در سه ماه گذشته مجوز انتقال آب را از سرشاخه های کارون و دز و در روزهای اخیر مجوزهای دیگری برای انتقال آب صادر کرده اید در این صورت مردم باید دلسوزی سازمان محیط زیست را برای محیط زیست استان باور کنند یا مجوزهای انتقال آب را؟
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به ضرورت استقلال سازمان محیط زیست از دولت تصریح کرد: وزارت نیرو با تخصیص حق آبه محیط زیست به بخش کشاورزی و برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی در کشور باعث فرو نشست زمین در دشت ورامین، تهران، خشک شدن تالاب ها در اصفهان شد ولی سازمان محیط زیست هیچ تلاشی برای جلوگیری از این اقدامات صورت نداد.
وی یادآور شد: مردم از سازمان محیط زیست کشور گله مند هستند بنابراین انتظار داریم اگر دولت قصد حل کردن مشکل ریزگردها در استان را ندارد، وضعیت موجود را با اقدامات خود از این بدتر نکند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.