بی آبی؛ بی بارانی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رحیم میدانی در برنامه شبکه خبر  اظهار کرد: میزان بارش کشور هم اکنون ۴۵٫۸ میلیمتر است که بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حاکی از آن است که در مقایسه با ۱۱۲ میلیمتر بلندمدت ۵۹ درصد کاهش بارش داشته و نسبت به سال گذشته نیز ۴۱ درصد افت بارندگی داریم.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی تا انتهای اسفندماه با بارش‌هایی که رخ خواهد داد میزان بارش منفی ۵۹ درصدی کشور نسبت به درازمدت به منفی ۲۰ درصد خواهد رسید و قدری وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: هم اکنون ورودی آب به سدهای کشور ۵٫۶ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش ۳۳ درصدی ورودی به سدها نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

میدانی تصریح کرد: در حال حاضر آب برخی از سدهای مهم همچون دز ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است بنابراین از نظر روان آب نیز وضعیت رضایت بخشی نداریم ولی امیدواریم با تحقق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی وضعیت پیش روی بهبود یابد.

وی با بیان اینکه بیش از توان اکولوژیک کشور بر روی منابع آب خود بارگذاری کرده‌ایم،گفت: غالب کانون‌های ریزگرد داخلی مقطعی جزو پهنه آبی کشور بوده‌اند که همچون تالاب شادگان و شریفه به دلیل برداشت بیش از ظرفیت اکولوژیک آب از منطقه باعث خشکسالی این مناطق شده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: نگران وضعیت آب‌های زیرزمینی هستیم، نیمی از آبی که در کشور می‌توانیم مصرف کنیم توسط سفره‌های زیرزمینی و از بارش‌ها ذخیره می‌شود.

میدانی خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان برداشت از منابع زیرزمینی ۵۴ میلیاردمترمکعب است که اگر این میزان برداشت را به ۴۰ میلیارد مترمکعب کاهش ندهیم مطمئنا این منابع را از دست خواهیم داد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.