تعقیب کیفری مدیرعامل کارخانه قیرآلوده کننده رودخانه کارون

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر گفت: آلودگی منابع آب جرم است و مدیرعامل این شرکت با اقدام خود تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.

رضا جاوید بامداد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، با اشاره به تخلیه پسماند سمی در رودخانه کارون، اظهار کرد: در ۲۰ کیلومتری جاده اهواز به خرمشهر و در روستای بیوض یک کارخانه قیر نیمه فعالی وجود دارد که شبانه ۴ تن مواد ضایعات هیدروکربنی در رودخانه کارون تخلیه کرده که این مواد سمی و سرطان‌زا است.

وی افزود: این مواد سمی به دلیل وزنی که دارد، بخشی از آن هنگام تخلیه در زیرآب قرارگرفته و بخش دیگری نیز در سطح آب شناور شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر گفت: چند روز پس از پدید آمدن این اتفاق، آلودگی سطح آب قابل‌مشاهده نبود، اما فقط بوی آب رودخانه تغییر کرده بود.

وی افزود: ما در همان زمان اولیه برحسب وظیفه در حوزه استحفاظیِ خرمشهر مشغول گشت رودخانه‌ای شدیم، در پل سوم خرداد خرمشهر و در سه‌راهی دارخوین بوی نامطبوع آب به دلیل این مواد سمی را استشمام کردیم و این مسئله را به مسؤولان اطلاع داده و از آن آب نامطبوع نمونه‌برداری شد.

جاوید عنوان کرد: با توجه به عمل جزر و مد در آب و قدرت مد، تاکنون این مواد سمی به خرمشهر نرسیده است.

وی اظهار کرد: آب شرب برخی از روستاهای غرب کارون از رودخانه کارون تأمین می‌شود و به دلیل بحث سلامت مردم مسئله آبگیری از این رودخانه متوقف‌شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر افزود: با حضور تعدادی ناظر بحث پالایش آب انجام‌شده و آبفا روستایی منابع ذخیره آب خود را نیز پرکرده است تا در صورت پدید آمدن مشکل، از آن منابع آب آماده‌شده استفاده شود.

وی گفت: با توجه به تماس نماینده مردم خرمشهر در مجلس با وزیر نیرو و معاون وی، استا‌ن‌های معینی مشخص‌شده‌اند که در صورت آلودگی آب شرب مردم خرمشهر، بحث آب‌رسانی را انجام دهند، البته بعید است که مشکلی رخ دهد و مردم در این رابطه خیالشان راحت باشد.

جاوید عنوان کرد: در پی این اقدام کارخانه قیر ازنظر حقوقی مدیرعامل شرکت مسؤول است و در یک امر پیگیری قضایی مشترک میان سازمان آبفا و محیط‌زیست مدیرعامل این شرکت‌به‌دستگاه‌های قضایی معرفی‌شده است.

وی افزود: آلودگی منابع آب جرم است و مدیرعامل این شرکت با اقدام خود تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.