نماینده شوش: گردوخاک مهار شدنی نیست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی، اقدامات دولت برای مهار ریزگردها را دارای اثری موقتی دانست و گفت: دولت حق‌آبه‌های خوزستان را بدهد، حداقل می‌توان به مهار ریزگردهای داخلی امیدوار بود.

سیدراضی نوری با اشاره به آخرین روند تصویب بودجه مقابله با گرد و غبار در مجلس اظهار کرد: پس از موافقت رهبری با تخصیص ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور، با این بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز موافقت شد و برای تصویب به صحن علنی مجلس می‌رود که صد در صد در صحن نیز مصوب خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مهار ریزگردها تصریح کرد: اقدامات دولت برای مقابله با گرد و غبار، از جمله نهال‌کاری‌ها هر چند خوب بوده، اما درمان اساسی نیست و به نوعی درمان موقتی و مسکن است.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با نهال‌کاری صرف نمی‌توان ریزگردها را مهار کرد، گفت: معتقدیم علت اصلی ریزگردهای با منشاء محلی در استان خوزستان، خشک شدن تالاب‌ها و هورها و به طور کلی عدم رعایت حق‌آبه‌های زیست محیطی است.

نوری ادامه داد: اگر دولت حق‌آبه تالاب‌های خوزستان را بدهد، می‌توان امیدوار شد که ریزگردهای داخلی مهار می‌شوند. البته نهال‌کاری نیز در کنار آن برای تثبیت اراضی حائز اهمیت است. اما راهکار اصلی ریزگردهای داخلی، احیای تالاب‌ها است.

وی با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه “آب مازاد” خوزستان بیان کرد: متأسفانه دستگاهی که باید حافظ محیط زیست خوزستان باشد، خود عامل انتقال آب‌های این استان و در واقع عامل تشکیل ریزگردها شده است. اظهارات آقای کلانتری به هیچ وجه با اهداف سازمان متبوع ایشان همخوانی ندارد.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش شوری خاک خوزستان در پی افزایش EC آب و عدم رعایت حق‌آبه‌های محیط زیستی عنوان کرد: علاوه بر بحث ریزگردهای داخلی، موضوع گرد و غبار خارجی هم وجود دارد. که دولت و وزارت خارجه باید با کشورهایی که منشاء خارجی گرد و غبار محسوب می‌شوند، برای اقدامات مشترک رایزنی کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.