آنچه که در شورای اشتغال مهد صنعت ایران گذشت/ آمار تاسف بار از وضعیت بندرماهشهر!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرستان بندرماهشهر از نقاط استراتژیک استان به شمار می رود گفت: وجود ۱۱ هزار نفر بیکار در بندر ماهشهر با وجود ظرفیت های موجود قابل قبول نیست.

غلام رضا شریعتی جمعه در جلسه شورای اشتغال شهرستان بندرماهشهر با تآکید بر توسعه اشتغال زایی اظهار کرد: اصلی ترین مسئله در کشور در بین مسئولان بحث اشتغال به ویژه اشتغال جوانان است.
وی گفت:امسال نیز سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شده است و باید تمام امور درباره این مسائل رقم بخورد.
وی اظهار کرد: دولت برای تحقق این مسئله تمام امکانات خود را به میدان آورده است که بتواند زمینه لازم را فراهم کند و گام های موثری برای توسعه صادرات ایجاد کند.
وی افزود: یکی از نقاط استراتژیک استان که ظرفیت های ارزشمندی دارد شهرستان بندرماهشهر است، مسوولان شهرستان باید بتوانند مشکلات اشتغال شهرستان های نزدیک به خود را حل کنند .
استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرستان بندرماهشهر دومین بندر صادراتی استان را در خود جای داده است خاطرنشان کرد: ۴۴ درصد تولیدات پتروشیمی کشور در این منطقه است.
وی گفت: کشاورزی و صیادی، بندرتجاری همه ظرفیت های مهم این منطقه می باشند، ظرفیت گردشگری و ورزش های آبی نیز به مقدار قابل ملاحظه ای در این شهرستان توسعه پیدا کرده است .
وی اضافه کرد:باید بخش خصوصی را حمایت کنیم که به تدریج محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند و ضرورت دارد مسئولان صنایع و بنادر دیدگاه خود را تغییر دهند تا شهرستان را از لحاظ اقتصادی متحول کرده و بلکه محرک اقتصادی منطقه نیز باشند.
شریعتی انتقال سپرده های شرکت های صنایع پتروشیمی را از بانک های خارج از استان به بانک های منطقه ، راه خروج از رکود سرمایه گذاری در منطقه عنوان کرد و گفت: بانک ملی در استان نیز اعلام آمادگی کرده است که یک شعبه اختصاصی برای سپرده های صنایع پتروشیمی با تمامی قابلیت ها راه اندازی کند و تفاهم نامه ای نیز قرار است با سازمان اقتصادی کوثر بسته شود که مسائل کشاورزی و شیلات را در شهرستان های مختلف استان در برمی گیرد تا تسهیلات مناسبی در این خصوص ارائه شود.
شریعتی در ادامه به سرمایه گذاری های انجام شده برای توسعه اشتغال در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: شهرک انرژی امیدیه و فاز دو منطقه ویژه نیز در دست اقدام است و با سازمان محیط زیست نیز رایزنی هایی صورت گرفته است که موانع این سرمایه گذاری برداشته شود.
وی اظهار کرد: اجرای ۷۰ طرح پایین دستی در حوزه صنایع پتروشیمی تحول قابل ملاحظه ای در ایجاد اشتغال در منطقه رقم خواهد زد.
موسی حیدری رئیس شیلات شهرستان بندرماهشهر نیز در این جلسه گفت: با وجود توسعه صنعت و ورود پساب های شرکت های پتروشیمی به خوریات باعث از بین رفتن و تخریب زیستگاه های آبزیان و از بین رفتن حرفه صیادی و افزایش بیکاری شده است.
حیدری افزود :قبل از احداث صنایع عظیم پتروشیمی حرفه اصلی مردم ماهشهر کشاورزی و صیادی بوده است که با وجود بیش از ۷۰ خور اصلی و فرعی بندرماهشهر را به یکی از متنوع ترین گونه های آبزی و جانوری در خلیج فارس تبدیل کرده و به یقین می توان گفت که خوریات ماهشهر یکی از مهم ترین نوزادگاه آبزیان می باشد .
وی افزود: در دهه ۷۰ این شهرستان با داشتن بیش از ۵۵۰ فروند شناور صیادی و صید استحصالی حدود ۱۴ هزار تن در سال بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی داشته است که در حال حاضر رو به بیکاری هستند.
رئیس شیلات شهرستان بندرماهشهر در ادامه دلیل اصلی رکود حرفه صیادی در بندرماهشهر را وجود صنایع پتروشمی برشمرد و گفت: ورود پساب های شرکت های پتروشیمی به خوریات باعث از بین رفتن و تخریب زیستگاه های آبزیان شده است .
حیدری در پایان خاطرنشان کرد: امروز نسل صیادی در شهرستان بندرماهشهر رو به تعطیلی است که اگر در جهت توسعه زیرساخت های شیلات و احیا و بازسازی ذخایر چاره اندیشی نشود، درآینده نه چندان دور شاهد حذف صیادان از اشتغال مولد شهرستان خواهیم بود و خانوارهای بسیاری با مشکلات معیشتی مواجه خواهند شد.

نماینده مردم شهرستان های بندرماهشهر، هندیجان و امیدیه درمجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در آینده می تواند در ایجاد اشتغال با بالاترین میزان گام موثری در رفع مشکل بیکاری و توسعه اشتغال جوانان باشد.

علی گلمرادی جمعه در نشست شورای اشتغال بندرماهشهر با اشاره به ضرورت شناسائی نقاط بیکاری در بخش های مختلف استان گفت: در شهرستان بندرماهشهر ظرفیت های عظیمی از جمله بنادر، صنایع پتروشیمی و شیلات وجود دارد که اگر این ظرفیت ها خوب مدیریت می شد با ظرفیت فعلی و آمار بالای بیکاری مواجه نبودیم .
گلمرادی در ادامه با اشاره به راه اندازی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در آینده گفت : عده ای به بهانه آلودگی می خواهند مردم را از این امکانات محروم کنند .
وی در ادامه گفت: در صورت ملزم ساختن صنایع پتروشیمی به خرید داخلی و سپرده گذاری درآمدهای صنایع پتروشیمی در بانک های استان می توان امیدوار بود در آینده مشکل بیکاری در این منطقه رفع شود.
گلمرادی با تاکید بر لزوم توسعه شهرک های صنعتی خاطرنشان کرد: شهرک های صنعتی مستقر در نقاط دوردست کشور برای تامین نیاز صنایع پتروشیمی پویا هستند غافل از اینکه شهرک های صنعتی موجود در این منطقه راکد مانده و همین مسئله آمار بیکاری را افزایش داده است.
نماینده مردم در خانه ملت از توسعه حمل و نقل ریلی در استان خوزستان خبر داد و گفت: راه اندازی راه آهن بندرامام به خرمشهر و بصره در آینده نزدیک می تواند به رونق اقتصادی و تسهیل مراودات تجاری نقش موثری داشته باشد.
وی ادامه داد: بندر خشک امیدیه نیز از دیگر موارد توسعه در دست اقدام است که موافقت های ضمنی وزیر نیز اخذ شده است و در صورت نهایی شدن خط راه آهن ماهشهر به امیدیه به توجیه اقتصادی این طرح کمک می کند .
وی اضافه کرد: شهرک انرژی می تواند کمک بسیاری به اشتغال منطقه کند و خط راه اهن ماهشهر به بوشهر نیز با موافقت ضمنی وزیر مواجه شد که ضرورت دارد طرح توجیهی آن آماده شود و جایی که مجلس می تواند کمک کند حتما ورود خواهیم کرد.
گلمرادی در پایان با تاکید بر استفاده مطلوب از ظرفیت ها موجود در شهرستان عنوان کرد: باید ریسک پذیر باشیم چرا که ظرفیت های خوبی داریم و برای فعال سازی آنها تلاش می کنیم.
وی گفت: راه نجات توسعه بخش خصوصی است چرا که دولت با ۷۰ هزار میلیارد ریال نمی تواند زیرساخت اشتغال زایی را به تنهایی مهیا کند.

محسن بیراوند ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال این شهرستان اظهار کرد: شهرستان بندر ماهشهر دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه اقتصادی است که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره‌گیری کرد.

وی افزود: در بحث بندر و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) وجود ۱۱ هزار هکتار زمین دارای مرز آبی بهترین ظرفیت برای توسعه و پیشرفت منطقه است. در زمان رئیس سازمان محیط زیست سابق کشور محدودیتی برای واگذاری این اراضی در نظر گرفته شد که حل این موضوع باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر عنوان کرد: در بحث زیرساخت نیز باید به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام به ویژه در بحث گاز و گازرسانی به این منطقه رسیدگی شود. همچنین با زنجیره خدماتی و پارک لجستیکی که در قالب بندر می‌توان ایجاد کرد می‌توان گام مؤثری در راستای توسعه اقتصادی منطقه برداشت.

بیرانوند گفت: در بحث صنایع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده است. در طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ طرح مادر در این منطقه پیش‌بینی شده، اظهار کرد: ۷۰ طرح پایین‌دستی نیز تعریف شده که باید برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام کرد که برای این بخش برای یک هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال متصور است.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر همچنین به وضعیت شهرک‌های صنعتی این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرک صنعتی بندر ماهشهر شاید بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان باشد. صنایع موجود در این شهرک دچار مشکلاتی هستند، دولت باید کمک کند صنایع راکد و نیمه‌راکد، فعال شوند. صنایع پتروشیمی نیز باید در بحث خرید تولیدات آنها کمک کنند.

بیرانوند بیان کرد: در بخش شیلات نیز ظرفیت بزرگی پیش از صنایع وجود داشته و افراد شاغل در این بخش درآمدهای خوبی نیز داشتند، صنایع این ظرفیت را از بین برده و باید آن را احیا کنیم. در این بخش اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس و تقویت ذخیر بچه ماهیان و ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: در زمینه اشتغال روستایی نیز باید با ارائه تسهیلات ارزان آن را فعال کنیم. بحث سپرده‌ها و گردش مالی صنایع پتروشیمی در بانک‌های خارج از استان نیز باید حل شود. در بحث گردشگری و میراث فرهنگی نیز ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی وجود دارد.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در پایان اظهار کرد: منابع مالی بسیار خوبی در شهرستان بندر ماهشهر در گردش است و باید این منابع را برای طرح‌های مختلف جذب کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.