خشکسالی خوزستان و وضعیت سخت حوضه های آبی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:کیخسرو چنگلوایی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بحران آب و وقوع خشکسالی و برنامه ریزی نحوه مقابله با آن تا پایان سال آبی جاری اظهار کرد: یک ویژگی که استان خوزستان دارد این است که وقوع خشکسالی در آن می‌تواند به نوعی بر کل کشور تاثیر بگذارد. چراکه خوزستان گندم ۱۱.۵ میلیون نفر از کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان این‌که اثر خشکسالی یک سال، در سال بعد مشخص می‌شود٬ افزود: باید از هم اکنون اعلام کنیم که ماموریت یک کشت تابستانه در تمام حوزه‌ها برنامه‌ریزی شود و باید مردم را با خود همراه کنیم و نمایندگان کمیسیون کشاورزی باید بیایند و طرح‌ها را از نزدیک ببینند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: تاکید می‌کنم در آینده نزدیک باید جلسه ستاد مدیریت بحران کشور با حضور وزرای جهادکشاورزی و نیرو٬ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شود تا برای رفع بخشی از این بحران ایجاد شده کمک کنند.

در ادامه این جلسه محمد قاسمی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: سطح زیر کشت برنامه‌ریزی شده امسال استان خوزستان در محصولات باغی، زراعی و نیشکر حدود ۸۵۰ هزار هکتار آبی و دیم است.

وی افزود: در حوضه کارون سطح زیر کشتی که دچار خسارت شده، ۲۳۷ هزار و ۶۵۰ هکتار است که شامل محصولاتی  از جمله گندم، جو، کلزا، محصولات صیفی، نیشکر و باغات میوه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: برآورد میزان افت تولید از این سطح ۲۱۰ هزار تن با ارزش ریالی ۴ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال است.

قاسمی‌نژاد تاکید کرد: در حوضه دز نیز طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۱۷۴ هزار هکتار کشت صورت گرفته که با توجه به شرایط موجود حدود ۲۴۸ هزار تن برآورد میزان افت تولید و ۳ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال خسارت ریالی را در این حوضه شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در حوضه کرخه ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که با افت تولید ۱۳۷ هزار تن و ۲ هزار و ۵۰ میلیارد خسارت ریالی همراه شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در حوضه مارون نیز ۸۷ هزار زمین‌ به زیر کشت رفته که با ۸۸ هزار تن افت تولد و یک هزار ۴۵۸ میلیارد ریال خسارت مواجه شده است‌.

وی با بیان این‌که حوضه زهره با وضعیت بسیار بدی مواجه است، گفت: در این حوضه ۴۳ هزار هکتار زمین کشت شده است که با ۹۶ هزار و ۶۹۸ تن افت تولید و ۱۴۶۷ میلیارد ریال خسارت همراه بوده است.

قاسمی‌نژاد عنوان کرد: ۶۶۵ هزار از  محصولات زراعی و باغی آبی استان خوزستان دچار خسارت شده‌اند و ۷۸۰ هزار تن محصول از بین رفته که ۱۲ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال خسارت مالی این محصولات است.

وی افزود: در کشت دیم نیز حدود ۲۲۰ هزار هکتار محصول باغی و زراعی به میزان ۲۲۷ هزار تن و ارزش ریالی سه هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که در حوزه دام، طیور و زنبور حدود یک هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال خسارت وارد شده است، خاطرنشان کرد: مجموع خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان خوزستان ۱۷ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال است.

به گزارش ایسنا؛ هم‌چنین مسعود اسدی٬ رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان در این نشست اظهار کرد: شاید بهترین کار این است که کشاورزان را در سطح کل کشور از عمق فاجعه آگاه کنیم. متاسفانه کشور با بزرگترین بلای خشکسالی مواجه شده است اما هنوز صدا و سیما و رسانه‌ها، کشور را در حالت عادی می‌بینند.

وی افزود: وضعیت کنونی بسیار خطرناک است و بحث اطلاع رسانی در خصوص این‌که آبی وجود ندارد، هنوز توجیه نشده است. باید دید جامعه کشاورزی که اکنون چندین سال است که به علت مشکلات آبی دچار تنش اقتصادی شده است٬ وضعیتش در آخر چه خواهد شد و اگر این وضعیت تا سال آینده ادامه پیدا کرد چه باید کنیم؟

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان ادامه داد: خواسته مستقیم جامعه کشاورزان این است که در شرایطی که این بحران به وجود می‌آید٬ دولت تامین معیشت این افراد را در نظر بگیرد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند هر سال وضعیت اقتصادی کشاورزان وخیم‌تر خواهد شد و دولت در این شرایط باید تامین معیشت کند.

اسدی تصریح کرد: ما در زمینه مدیریت خشکسالی همکاری می‌کنیم اما تقاضا داریم دولت به طور مشخص روشن کند که در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند و کشاورزان از کشت محروم شوند چگونه می‌خواهد برای تامین معیشت این مردم کمک کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.