نگاه استاندار خوزستان به موضوع کم آبی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: غلام رضا شریعتی، ظهر امروز در نشست ستاد مقاومتی استان با اشاره به اختلافات پیش آمده ناشی از کمبود آب بین شهر‌ها و استان‌ها اظهار کرد: انتظار می‌رود با توجه به مشکلات پیش آمده نگاه عادلانه‌تر و سازنده به منظور بهره وری بهتر از آب توسط مسئولان اتخاذ شود.

وی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن تمام استانداردهای بهداشتی برای مصرف آب شرب سالم در استان گفت: تامین آب سالم و بهداشتی یکی از الزام‌های حاکمیت است و دولت باید از تمام امکانات و منابع خود برای تامین آن استفاده کند.

استاندار خوزستان، شور بودن منابع زیر زمینی، بالا رفتن سطح زیر کشت، توسعه صنعت، عدم پیش بینی شرایط دفع فاضلاب را از جمله شرایط عدم استفاده از آب شرب سالم عنوان کرد.

شریعتی افزود: با کاهش آورد رودخانه، افزایش فاضلاب و پساب کشاورزی دیگر امکان تامین آب شرب از نزدیک‌ترین نقطه ممکن وجود ندارد.

وی با اشاره به مصوبه فروردین ماه امسال در رابطه با طرح‌های آبرسانی گفت: طرح آبرسانی غدیر فعال شد وتوقف دو ماهه‌ای که پیش آمد با تامین منابع آن دوباره از سر گرفته شد.

شریعتی با بیان اینکه در طرح آبرسانی الغدیر آبرسانی به ۲۵شهر و یک هزارو ۶۰۰ روستا پیش بینی شده است، عنوان کرد: تصفیه خانه آب شرب اهواز درمناقصه است و اقدامات خوبی برای مناقصه آن صورت گرفت.

وی با اشاره به طرح آبرسانی شمال شرق و جنوب شرق بیان کرد: مناقصه شمال شرق برای مناقصه رفته و به زودی با فاینانس قرارداد اولیه آن بسته می‌شود ضمن اینکه برای پروژه شمال شرق پیمانکار دوم نیز آماده کردیم که چنانچه پیمانکار اول از کار سرباز بزند پیمانکار آماده‌ای داشته باشیم.

شریعتی با بیان اینکه پروژه آبرسانی جنوب نیز در فراخوان مناقصه است و به زودی پیمانکار آن مشخص می‌شود عنوان کرد: با اجرای این ۳پروژه کلیه مسائل مربوط به آب شرب حل می‌شود.

وی گفت: در ۱۷شهر اصلی استان پروژه‌های فاضلاب در حال انجام است که از این تعداد ۶تا۷ پروژه کلنگ زنی شد.

شریعتی افزود: پروژه فاضلاب مسجدسلیمان از سال آینده وارد مدار می‌شود و شهر‌های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه، اهواز و رامهرمز مناقصه آن‌ها تعیین تکلیف شده است.

افزایش

شریعتی با تاکید بر لزوم اصلاح شبکه‌های آبرسانی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب شرب عنوان کرد: حدود۴۰تا ۴۵درصد آب شرب به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود این در حالی است که متوسط هدر رفت آب شرب در کشور زیر ۲۵درصد است.

وی گفت: برای اصلاح شبکه آبرسانی مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که باید این مبلغ را از محل ۳درصد نفت تامین کنیم.

شریعتی با بیان اینکه فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به پایان می‌رسد، بیان کرد: وزارت نیرو در نظر داشت تنها آب کشاورزی ۲۹۵هزار هکتار از فاز اول را تامین کند که با جلساتی که با وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد آب کشاورزی ۳۱۲هزار هکتار تامین شد.

وی در رابطه با تعهدات وزارت نیرو در تامین آب کشاورزی فاز دوم طرح مقام معظم رهبری گفت: رئیس جمهور دستور داد ظرف ۲هفته آینده یعنی اوایل بهمن ماه امسال آب مورد نیاز فاز دوم طرح۵۵۰هزار هکتاری تامین شود.

شریعتی افزود: اما وزارت نیرو در نظر داشت تنها آب کشاورزی ۱۶۰تا۱۸۰ هزار هکتار را تامین کند که با مخالفت شدید ما روبرو شد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: برای فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتار ۳۵۰هزارمیلیارد دلار در نظر گرفته شده است که برای ۲۰۰میلیارد دلارموافقت فایناس را گرفتیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.