چند نفر در اعتراصات اخیر بازداشت شدند؟/ از بازداشت دانش آموز تا …

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: آمار دقیقی وجود ندارد؛ برخی می‌گویند هزار نفر در تجمعات اخیر ایران بازداشت شده‌اند و برخی دیگر به اعداد کمتری ارجاع می‌دهند. با‌این‌حال آنچه مسلم است این است که در تجمع‌های اخیر سراسر کشور از دانشجو و دانش‌آموز گرفته تا مردم عادی بازداشت شده‌اند. وزیر کشور گفته در کل ۴٢ هزار نفر در اعتراضات چند روز اخیر شرکت داشته‌‌اند که جمعیت بالایی نیست.

 

با‌این‌حال برآیندها نشان از آن دارد که دست‌کم هزارنفری در سراسر کشور بازداشت شده باشند؛ دانشجویان، دانش‌آموزان و مردم عادی. درباره دانشجویان، برآوردها نشان از آن دارد که حدود ٨٠ تا ٩٠ نفر بازداشت شده‌اند. آمار دانش‌آموزان بازداشت‌شده نیز حدود ۴٠ تا ۵٠ نفر بوده که گویا بیشتر آنها تا شب گذشته آزاد شده‌اند.

 

بنا بر گفته وزیر علوم، تعدادی از دانشجویان بازداشتی نیز تا ساعات پایانی شب گذشته آزاد شده‌اند؛ هرچند آمارشان مشخص نیست. اطلاعات دقیقی از آمار دانش‌آموزان بازداشت‌شده نیز در اختیار نیست.عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، سه ساعتی در جمع تعدادی از بازداشتی‌های تهران بوده و با آنها گفت‌وگو کرده است. او خواستار تعیین‌تکلیف وضعیت بازداشتی‌ها شده و دستور داده منعی برای تماس تلفنی آنها با خانواده‌هایشان وجود نداشته باشد.

 

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید و نماینده پیگیر وضعیت بازداشت دانش‌آموزان در تجمعات اخیر، از تعداد بازداشتی‌ها بی‌خبر است؛

 

آمار برخی مسئولان درباره دستگیرشدگان

علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی – انتظامی فرمانداری تهران: روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، یکشنبه ۱۵۰ نفر و دوشنبه حدود صد نفر بازداشت شده‌اند.

ناصر عتباتی دادستان اردبیل: دستگیری سه نفر از عوامل اصلی آتش‌زدن دو مسجد در اردبیل

 

جواد جبله دادستان شهرستان ملارد: دستگیری یکی از ادمین‌های شایعه‌ساز در فضای مجازی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان: ١۵٠ نفر از عوامل اغتشاشات گرگان دستگیر شدند. تعدادی که نقش کم‌رنگی در ایجاد ناآرامی داشتند با اظهار ندامت و رأفت نظام جمهوری اسلامی آزاد شدند.

 

صادقی دادستان استان کرمانشاه: تاکنون تعداد قابل‌توجهی از عوامل اصلی تحریک به ایجاد تجمع و هدایت آشوب‌های خیابانی و افرادی که در تخریب اموال عمومی نقش مؤثر داشته‌اند شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 

حاجی‌رضا شاکرمی دادستان استان البرز: دستگیری سه نفر از عاملان آتش‌زدن مؤسسه کوثر شهر کرج، ۱۲ نفر از لیدر‌ها و افرادی که نسبت به تشویق و تحریک افراد به شرکت در تجمعات غیرقانونی اقدام کرده بودند، دستگیر و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

آقاجری دادستان شهرستان پردیس: ۲۵ نفر دستگیر شدند.

 

محمد تکبیرگو دادستان کاشان: ۵۰ تا ۶۰ نفر دستگیر شدند.

قاسم عبداللهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی: معرفی ۲۹۴ نفر از اغتشاشگران به زندان شامل ۱۱۶ نفر در ساوه، ۱۶۴ نفر در اراک، ۹ نفر در دلیجان، دو نفر در خمین و سه نفر خانم. در نهم دی ماه ۷۱ نفر مرد، ۹ زن و ۱۴ نوجوان کمتر از ۱۸ سال در اراک، ۱۵ مرد و یک خانم در ساوه دستگیر شدند. در دهم دی، در اراک ۱۴۵ مرد، پنج زن و ۳۰ نوجوان کمتر از ۱۸ سال دستگیر شدند.

 

دادستان عمومی استان قم: عوامل اصلی فراخوان هنجارشکنی در شهر مقدس قم قبل از ایجاد آشوب دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام مظفری، دادستان زنجان: تعدادی از سردسته‌های تجمعات اخیر در زنجان، ابهر و خرمدره دستگیر شدند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.