بی‌برنامگی سازمان محیط زیست در رفع ریزگردها

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مسئله ریزگردهای خوزستان به معضلی لاینحل تبدیل شده‌اند که با کاهش دمای هرساله موجی از آنها در جای جای خوزستان به راه میفتد. این معضل که بیش از ۱۴ سال است خوزستانی‌ها را درگیر خود کرده ، تاکنون مسئولان بیشماری از سازمان مختلفی همچون سازمان حفاظت از محیط زیست و حتی وزارت بهداشت را به سمت این استان کشانده است. اما با این شرایط که هنوز نه تنها معضل ریزگرها رفع نشده است، بلکه روز به روزهم بر شدت آن افزوده می‌شود، روشن است که جلسات متعدد مسئولان و برنامه‌ریزی‌های آنها در راستای رفع این معضل یا غیرکارشناسی بوده است، یا تنها نمایشی تلویزیونی برای مطرح شدن هرچه بیشتر متولیان بوده است.

چرا که هنوز مسئله ریزگردهای به قوت خود در استان خوزستان باقی مانده و دردی از مردم رفع نشده است. به طوری که چندی پیش مسئول اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان از افزایش ۴۶ برابر حد مجاز غلظت گرد و خاک در خوزستان می‌گوید. شهریار عسگری در این باره می‌افزاید:« با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از ۶ برابر حد مجاز رسیده است. » وی با اشاره به میزان غلظت گرد و خاک به تفکیک هر منطقه ادامه می‌دهد:« میزان غلظت گرد و غبار در هندیجان ۱۳۶، در آبادان ۸۰، در شوش ۶۰، در شادگان ۱۹۰، در دزفول ۱۰۵، در ماهشهر ۴۵، در شوشتر ۴۶، در رامشیر ۷۱، در بهبهان ۶۱ و در امیدیه ۴۸ میکروگرم در مترمکعب اندازه گیری شده است.»

بی‌برنامگی سازمان محیط زیست در رفع ریزگردها

به رغم اینکه بارها از سوی متولیان متعدد گفته شده است که مسئله ریزگردها خوزستان هم منشا داخلی دارد و هم خارجی، اما هیچ کدام ار تصمیمات مسئولان مثمر ثمر واقع نشده است. نمونه آن هم گفته های رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست، در اسفند ماه سال گذشته است که وعده داده بود که با تسریع روند مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در کانون‌های داخلی گرد و غبار خوزستان این معضل را رفع کند. علاوه بر این معصومه ابتکار از احیا و آبگیری ٧٠‌درصدی تالاب هورالعظیم هم خبر داده بود که حالا با گذشت حدود یکسال هم سطح آب این تالاب کاهش شدید یافته است و هم خبری از کاهش ریزگردها در اثر مالچ پاشی یا کاشت درخت نیست.

گویی از این پس هم قرار نیست معضل ریزگردها از استان خوزستان کنار برود، چرا که نه متولیان به وعده‌هایشان جامه عمل می‌پوشانند و نه درصدی از این بحران کاسته می‌شود. مسئله‌ای که به گفته کارشناسان اگر همانطور که رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست وعده داده بود و درختان در مسیر ورود ریزگردها به داخل کشور کاشته می‌شدند، بخش قابل توجهی از این معضل برطرف می‌شد. حالا ابتکار هم رفته و گرد و خاک خوزستان باقی مانده است و عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان هم گویی تاکنون برنامه‌ای برای رفع این معضل ندارد. از این رو هر روز با شدت گرد و غبار مدارس و ادارات استان تعطیل می‌شوند و هیچکسی از مسئولان دولتی نیست که در این باره پاسخگو باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.