رئیس مرکز بهداشت مطرح کرد: خوزستان یکی از ۷ استان نا امن غذایی است

  1. عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: استان خوزستان یکی از هفت استان ناامن غذایی است و برنامه هایی برای خروج از این وضع در دست بررسی و اجرا است.

شکراله سلمان زاده شامگاه شنبه در جلسه شورای سلامت خوزستان با اشاره به برگزاری ششمین جلسه کارگروه اظهار کرد: ارائه گزارش سازمان های مردم نهاد در خصوص اقدامات خوب انجام شده یکی از دستورکارهای این جلسه است.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان شهرستان کارون به عنوان پایلوت انتخاب شده است، افزود: استان خوزستان یکی از هفت استان ناامن غذایی است. در ابتدا مقرر شده بود تا در کل استان برنامه ای اجرا شود ولی با شکست روبرو و شورای عالی امنیت غذایی تصمیم به اجرای پایلوت کار در یکی از شهرستان های هر یک از این استان های در خطر گرفت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بیماری های غیر واگیر باعث مرگ و میر ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا می شوند که بیشتر جمعیت فعال هستند. به این مرگ زودرس ۳۵ تا ۷۰ سال گفته می شود و متأسفانه کشورهای در حال توسعه بیشتر درگیر آن هستند.

سلمان زاده ادامه داد: تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و فعالیت فیزیکی ناکافی از جمله دلایل بروز بیماری های غیرواگیر است.

وی بیان کرد: در برخی از شاخص های بیماری های غیرواگیر، میزان ابتلای افراد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیشتر از متوسط کشوری است که از آن جمله می توان به مورد بیماری قلبی و عروقی که کشور ۴۴.۱۳ درصد ولی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۴۶ درصد هست، اشاره کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در زمینه بیماری دیابت هم سهم اهواز بیشتر از متوسط کشوری است، گفت: البته در سرطان ۱۵.۹ درصد و در دانشگاه اهواز ۱۱.۶ درصد است.

سلمان زاده اضافه کرد: از ۱۰ هزار و ۸۰۹ مرگ در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، چهار هزار و ۸۶۸ مورد مرگ زودرس ۳۰ تا ۷۰ سال بوده است که قسمت مولد و مؤثر جامعه را مورد هدف قرار داد.

وی عنوان کرد: بعد از چین و هندوستان، بیشترین جمعیت دنیا را دیابت تشکیل می دهند و از این نظر به بیماری دیابت سومین کشور پرجمعیت دنیا می گویند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در مورد دیابت برای زنان بود چون از هر ۱۰ نفر زن یک نفر به دیابت مبتلا است، گفت: متأسفانه هر ۶ ثانیه یک نفر و هر ۳۰ ثانیه یک قطع عضو به دلیل دیابت در دنیا رخ می دهد.

سلمان زاده با اشاره به اینکه خوزستان جزو استان های پرشیوع دیابت است، گفت: ۱۳ درصد زنان و بین ۸ تا ۹ درصد مردان مبتلا به دیابت هستند که این آمار ۱۱ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

وی تأکید کرد: حذف نوشابه و آب میوه های صنعتی در کنار وعده های غذایی به رستوران های ادارات و دستگاه ها ابلاغ شده بود ولی توجه چندانی به آن نشده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: از شهرداران انتظار داریم که مناطقی را برای تبلیغات شهری به ما اختصاص دهد. حذف چیپس، لبنیات پرچرب باید در دستور کار قرار گرفته و تبلیغ مواد غذایی سالم را جایگزین آن کنند.

سلمان زاده با بیان اینکه راه اندازی کیوسک های سلامت در محلات یکی از پیشنهادات بود که برای اجرایی شدن آن با شهرداری رایزنی شده است، بیان کرد: متأسفانه صدا و سیما برای پخش تیزر از ما هزینه هایی را مطالبه می کند که تقاضا داریم تا این کار را به صورت رایگان انجام دهد.

وی خبر داد: برای طرح غربالگری و شناسایی سرطان به سه میلیارد تومان اعتبار، برای کنترل دخانیات در اماکن و میزان نمک مصرفی در نانوایی ها به ۶۰۰ میلیون اعتبار، برای ارتقای توانمندی مردم ۵۰۰ میلیون، برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های قلبی، عروقی و مغزی به اعتبار ۶ میلیارد تومان و همچنین برای تجهیز مراکز درمانی به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: برای کنترل بیماری ایدز ۹۰ درصد تشخیص افراد مبتلا، درمان و سرکوب بار ویروسی را در برنامه داریم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.