خوزستان رتبه اول آتش سوزی؛ روستاها در کانون بحران

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص آمار آتش سوزی های بیشه و جنگل های کشور گفت: امسال خوزستان بیشترین آمار آتش سوزی ها را داشت.
احمد مطیعی شامگاه گذشته در نشست با اصحاب رسانه گفت: متاسفانه بیشترین آمار آتش سوزی بیشه ها و جنگل ها در کشور، مربوط به خوزستان است. از بیشه ها گرفته تا جنگل ها امسال میزان آتش سوزی بیشتر از پارسال بود.

وی افزود: آتش سوزی امسال در خوزستان هم از نظر تعداد و هم وسعت نسبت به پارسال بیشتر بود و عوامل انسانی و شرایط اقلیمی باعث این آتش سوزی شدند. امسال بعد از فروردین ماه، بارندگی داشتیم که موجب رشد علوفه و مراتع و جنگل ها شد. در ماه های تیر، مرداد و شهریور حدود ۵۰ روز بالای ۵۰ درجه بودیم که در این درجه از گرما حتی یک شیشه روی زمین بر اثر انعکاس نور خورشید باعث ایجاد آتش سوزی می شود.

مطیعی توضیح داد: بیشترین آتش سوزی استان در اندیمشک و الوار گرمسیری بود و اختلافات محلی و حجم علوفه زیاد باعث این آتش سوزی ها بود. از وقتی سدها زده شد، عرصه های کرخه و کارون کم شدند و آب کمتری به بیشه ها می رسید و آبخوری این بیشه ها کمتر و در کنار عوامل انسانی باعث آتش سوزی مداوم آنها می شد.

وی در خصوص شیوه برخورد اداره منابع طبیعی با متخلفان گفت: مجازات ما بازدارنده نیست. سوختن بیشتر بیشه ها علتش آتش سوزی کاه و کلش مزارع است. ما هم پرونده تخلف می سازیم اما راه فرار برای مردم زیاد است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان به دستگاه های متخلف نیز پرداخت و گفت: در صدر دستگاه های متخلف وزارت نفت و راه و شهرسازی قرار دارند. دستگاه‌ها برای پروژه های عمرانی راحت ترین مسیر را انتخاب می کنند و جاده می زنند بدون اینکه مسیر آب را ببینند.

مطیعی همچنین به روستاهای موجود در کانون های بحرانی اشاره کرد و گفت: ۴۷ روستا با جمعیتی نزدیک به چهار هزار و ۹۰۰ نفر در کانون بحران قرار دارند.

وی خصوص روش تثبیت شن زارها و کانون های تولید بیابان در خوزستان اظهار کرد: مالچ نفتی حتی به حشرات آسیب نمی رساند و باروری زمین نیز از بین نمی رود. تنها اثرش این است که برگ علف های یک ساله از بین می روند و بعد از اولین بارندگی مجدد رشد می کنند. مالچ پاشی نفتی از ۵۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی بر اثر مالچ پاشی نفتی ایجاد نشده است.

مطیعی افزود: یکی از روش های بهبود این وضعیت، مدیریت سرزمینی است که استانداری تا حدودی در این زمینه ورود کرده اما سطح مطلوب ما نیست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.