فرمانده انتظامی خوزستان: بیش از ۴۰۰ هزار خودرو به پاکینگهای مرزی استان وارد شدند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: فرمانده انتظامی خوزستان گفت:بیش از ۴۰۰ هزار خودرو مربوط به زائران اربعین حسینی بدون هیچگونه مشکل ترافیکی امسال به پارکینگهای مرزی استان در چذابه و شلمچه وارد شدند.

سردار حیدر عباس زاده روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا خوزستان با تشریح اقدامات پلیس برای برگزاری مراسم اربعین حسینی در دو مرز چذابه و شلمچه گفت:با برنامه ریزی گسترده پلیس نظم و انضباط بسیاری خوبی در این ۲ مرز حاکم شد و زائران بدون کمترین دغدغه و مشکلی با نظم و انضباط مثال زدنی راهی عتبات عالیات شدند.
عباس زاده مجموع خودروهای وارد شده به هر دو پایانه مرزی را ۴۴۸ هزار و ۸۲۵ خودرو اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۹۶ هزار و ۱۵۵ خودرو وارد پارکینگهای ایجاد شده در مرز شلمچه و ۱۵۲ هزار و ۶۷۰ خودرو نیز وارد پارکینگهای مرز چذابه شدند.
وی توضیح داد: این تعداد خودرو در حالی وارد مرزهای چذابه و شلمچه شدند که هیچگونه مشکل ترافیکی و یا بی نظمی به وجود نیاوردند چرا که که با هدایت پلیس و با نظم خاصی در پارکینگها قرار گرفتند.

وی گفت: با برنامه ریزی انجام شده افراد بومی منطقه نیز برای مراقبت از خودروهای زائران انتخاب شدند که در کنار آنها .
فرمانده انتظامی خوزستان با مقایسه وضعیت پارکینگ‌ها در هر ۲ مرز یاد شده نسبت به سال گذشته گفت: سال‌های قبل این توقفگاه‌ها مسئولی نداشتند و محصور نبودند این در حالی است که پارکینک ۹۰ هکتاری چذابه از ۱۵ روز پیش از شروع ایام اربعین از نظر روشنایی و محصور شدن ساماندهی شد.
وی توضیح داد: از ۲۰ یدک کش در اطراف پارکینگ‌ها و محدوده پایانه ها برای حمل خودروهایی که در تردد دیگر خودروها اختلال ایجاد می کرد برای جابجایی استفاده شد.
عباس زاده یادآور شد: برای خوردروهای زائرانی که در حاشیه جاده توقف کرده بودند و مشکلی در امر تردد ایجاد نمی کردند نیز نیروهایی به صورت دائم نگهبانی می‌کردند تا در طول سفر، زائران دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.

***کاهش ۷۰ درصدی سرقتها
وی با بیان این که میزان وقوع سرقتها در دو مرز یاد شده ۷۰ درصد نسبت پارسال کاهش داشته است بیان کرد: با استقرار سامانه هوشمند و نیز مستقر کردن پنج پایگاه پلیس آگاهی (سه پایگاه در چذابه و ۲ پایگاه در شلمچه) هر کدام با ۲۰ نیروی تخصصی کارگاهان آگاهی این میزان کاهش سرقت را رقم زدیم.
فرمانده انتظامی خوزستان توضیح داد: با استقرار سامانه پلاک خوان خودروها هفت خودرو سرقتی که از استان‌های دیگر به سمت ۲ مرز خوزستان آمدند نیز کشف شد.
وی ادامه داد: از ابتدای ورود زائران به استان ۲۵ پایگاه ثابت و ۵۰ پایگاه سیار انتظامی در ۲ مرز مستقر شدند که این پایگاه ها مراقبت از زائران را برعهده داشتند تا حادثه ای برای آنان رخ ندهد.
سردار عباس زاده با اشاره به ارتقاء ظرفیت گیت های ورود و خروج زائران در هر ۲ پایانه اظهار کرد: ۱۰۴ گیت در هر ۲ پایانه ایجاد شد که در پایانه شلمچه ۲۴ گیت برای زائران ایرانی، هشت گیت برای زائران اتباع خارجی و ۲۴ گیت برای مواقع اضطراری و در چذابه ۲۴ گیت عادی برای زائران و ۱۶گیت هم برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شد.
وی افزود: امسال ۶۰ دستگاه دوربین به منظور پایش تصویری و کنترل جمعیت در مسیر تردد پایانه‌‎ها و سالن‌های خروجی تعبیه شد که از طریق اتاق‌های مانیتورینگ همه افراد از فاصله یک هزار و ۵۰۰ متری ورود زائران تا خروج آن‌ها زیر نظر بود.
فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این که امسال حتی یک مورد تجمع و ازدحام در ۲ مرز خوزستان ایجاد نشد گفت: هماهنگی خوبی میان نیروی انتظامی و سپاه ولیعصر خوزستان در جریان بود و طی تفاهم نامه ای نیز ۲ واحد احتیاط برای موارد ضروری تشکیل شد که به لطف خدا با توجه به امنیت موجود نیازی به این ۲ واحد نشد.
وی به استقرار و راه اندازی تیم‌های اورژانس، آتشنشانی و گشت‌های انتظامی موتوری برای جاده چذابه به منظور پیشگیری از حوادث ایمنی و امنیتی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط خلاهایی وجود داشت که این خلا ها با نیروهای گشت تحت پوشش قرار داده شد.
سردار عباس زاده بیان کرد: سامانه تردد هوشمند برای خودروها نیز راه اندازی شد که از این طریق همه خودروها هنگام ورود به هر ۲ پایانه از نظر مشخصات فردی و خودرو در سامانه هوشمند ثبت شدند.

**استقرار ۸۰۰ موکب در هر ۲ مرز
وی با اشاره به استقرار ۸۰۰ موکب در هر دو پایانه مرزی خوزستان گفت : امسال در هماهنگی با ستاد عتبات عالیات در جانمایی موکبها، شناسنامه دار کردن آن‎ها و توجیه مسئولان مواکب گام های خوبی برداشته شد و نیروی انتظامی و اطلاعات به این حوزه نیز ورود خوبی داشتند.
فرمانده انتظامی خوزستان همچنین به اجرای طرح پاکسازی در پایانه ها اشاره کرد و بیان کرد: افرادی که احساس می شد سارق، کیف قاپ، موبایل قاپ یا حمل کننده مواد مخدر هستند نیز تحت کنترل قرار گرفتند.
وی با اشاره به بکارگیری چهار هزار نیرو در ایام اربعین در استان خوزستان توضیح داد: بخشی از نیروها مربوط به استان خوزستان و بخش دیگری از آنها از استان‌های معین مثل یگان ویژه اصفهان، کرمان، فارس در این حوزه ورود کردند و علاوه بر این پلیس اطلاعات ناجا و پلیس پییشگیری نیز در این امر ما را یاری کردند.
سردار عباس زاده با اشاره به اقدامات پلیس راه و راهور بیان کرد: امسال تصادفات خسارتی در ۲ مرز چذابه و شلمچه ۵۶ درصد، تصادفات فوتی ۷۵ درصد (تنها یک فوتی) و تصادفات جرحی ۸۰ درصد کاهش یافت.
وی با اشاره اقداماتی که در حوزه گذرنامه انجام شد گفت: یک هزار و ۱۲۲ فقره گذرنامه نامرتبط با شخص در چذابه و ۶۴۲ فقره گذرنامه نامرتبط دیگر در مرز شلمچه کشف شد که این گذرنامه ها برای صاحبان اصلی پست می‌شود.
فرمانده انتظامی خوزستان افزود: در مرز چذابه از خروج ۱۶۰ نفر ممنوع الخروج و در مرز شلمچه از خروج ۹۸ ممنوع الخروج جلوگیری شد و ۲۲۰ ویزای جعلی ضبط شد که ۶ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.
وی گفت: در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز شلمچه، مهران و چذابه عبور کردند که ۴۷ درصد زائران مربوط به مرزهای خوزستان بوده است.
گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه ۲ کانون اصلی و رسمی تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند.
عزیمت منطم زائران اربعین حسینی از این ۲ گذرگاه مرزی از سال ۱۳۹۰ شروع شد و هر سال بر عظمت و تعداد زائران افزوده شده است.

** هیچ مورد امنیتی در مرزهای خوزستان مشاهده نشد
وی با اشاره به ناکام ماندن نقشه های شوم دشمنان قسم خورده اسلام در ۲ مرز چذابه و شلمچه بیان کرد: در ستاد اربعین استان کمیته اطلاعاتی متشکل از نیروهای حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح ، اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات همه مسایل را در مرزها رصد می‌کرد.
وی بیان کرد: تردید نکنید که گروه های سلفی و تکفیری اگر قدرتی داشته باشند برای ایجاد ناامنی به هر شکل ممکن کار خود را انجام می دهند و راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی برایشان اهمیت زیادی دارد اما با هوشیاری کمیته اطلاعاتی ستاد اربعین و به لطف خدا همه اقدامات شوم آنها ناکام ماند و با اقدامات پیش دستانه همه حرکات آنها در نطفه خفه شد.
فرمانده انتظامی خوزستان افزود:نیروی انتظامی به عنوان مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین در تلاش بود تا به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه امنیت انتظامی و ترافیکی اثرات مثبتی در این حوزه برجای بگذارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.