در محوطه تاریک «اشکفت‌سلمان» چه می‌گذرد؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه گفت: اشکفت‌سلمان محوطه‌ای باستانی است که از دوره عیلامیان بنا شده و ۲۷۰۰ سال قدمت دارد. مهم‌ترین اسناد تاریخی مربوط به نقش زنان و جایگاه خانواده در حکومت و سیاست در این سنگ‎نگاره دیده می‌شود.

فرامرز خوشاب اظهار کرد: اشکفت سلمان که یک بنای تاریخی در آستانه ثبت جهانی است از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. رفت و آمدها در این محوطه کنترل نمی‌شود و به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.

خوشاب در خصوص وضعیت روشنایی محوطه اشکفت سلمان اظهار کرد: این محوطه از روشنایی نامطلوبی برخوردار است و در واقع می‌توان گفت روشنایی به حدی است که در شب نمی‌توان از نقوش برجسته این سنگ‎نگاره دیدن کرد.

وی در خصوص وضعیت دوربین‌های حفاظتی این محوطه یادآوری کرد: بیشتر از یک سال است دوربین‌های امنیتی به حال خود رها شده‌اند و دوربین‏ها قادر به ضبط و ثبت اتفاقات افتاده در محوطه نیستند و به کلی ارتباط دوربین‌ها با سرور امنیتی قطع شده است. همین امر زمینه‌ساز پیدایش هر اتفاقی است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه در مورد افزایش نیروهای یگان حفاظت اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت و ابزار آن‎ها جهت دفاع در این منطقه بسیار کم است. تا زمانی که افزایش نیروهای یگان حفاظت و ابزار آن‎ها کامل نشود وضعیت حفاظت از محوطه باستانی به همین صورت است.

خوشاب تاکید کرد: به مسوولان میراث فرهنگی هشدار می‌دهیم که اگر دیر بجنبند و طبق سیستم گذشته خود عمل کنند اشکفت سلمان دچار بحران خواهد شد. کما این که به دلیل نبود خدمات رفاهی تعداد مراجعه‌کننده نسبت به گذشته کم شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.