سهامداران سدها متولی مدیریت بر بحران بی آبی!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: وقتی واژه‌گان ویرانگر و خودساخته‌ای چون «آب مازاد» در ادبیات وزارت نیرو بهترین ابزار برای توجیه طرح‌های انتقال آب و سدسازی به‌کار می‌رود، طبیعی است که درک مفاهیم محیط‌زیستی و بزرگی چون اکوسیستم‌های آبی برای مدیران مدعی در این وزارتخانه دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان، وقتی واژه‌گان ویرانگر و خودساخته‌ای چون «آب مازاد» در ادبیات وزارت نیرو بهترین ابزار برای توجیه طرح‌های انتقال آب و سدسازی به‌کار می‌رود، طبیعی است که درک مفاهیم محیط‌زیستی و بزرگی چون اکوسیستم‌های آبی برای مدیران مدعی در این وزارتخانه دشوار خواهد بود.

از همین روی نمی‌توان انتظار داشت سازمانی که با انحصارگری بر منابع آب صدها شرکت وابسته و منتفع از منابع آبی درون خود ساخته است پیش از آنکه به حیات اکوسیستم‌های آبی و پایداری سرزمین خشک و نیمه خشک ایران فکر کند به سودهای سرشار شرکت‌ها مختلف مشاور و مجری و … تلاش برای تداوم حیات سودجویانه این شرکت‌ها بیندیشد.

فعالان محیط‌زیست نباید با ساده‌انگاری به جای تغییر ساختار انحصاری وزارت نیرو به تغییر گزینه‌ها و حمایت از آنان برآیند شاید کمتر مدیر کلان و میانی وزارتخانه نیرو را بتوان پیدا کرد که در طول دوران اشتغال و پس از دوران بازنشستگی در یک یا چند شرکت وابسته به وزارتخانه سهامدار و مشغول فعالیت اقتصادی نباشد!

بنا بر این ضرورت دارد تا مطالبه‌گری فعالان محیط‌زیست و عاشقان پایداری سرزمین مقدس ایران در راستای اصلاح ساختار انحصاری این وزاتخانه، کاهش تصدی‌گری تمام و کمال وزارتخانه و شوراهای مکملی از این دست باشد.

در بحث انتقال آب شاید اولین گام در مطالبه‌گری ترغیب و توجیه نمایندگان مجلس برای اصلاح ساختار شورای عالی و کاملا دولتی آب کشور باش، یا مطالبه مرکزی کاملا مستقل از وزارت نیرو برای ارزیابی‌های محیط زیستی و اجتماعی علمی و بی‌طرفانه باشد، نه شرکت‌هایی که به عنوان مشاور مطالعات و ارزیابی‌ها را بر اساس منافع وزارتخانه و سهامداران شرکت ها تدوین می‌کنند و هر کجا که نتوانستند ارزیابی‌های به اصطلاح محیط‌زیستی، انتفاعی و غیر علمی خود را تحمیل کنند.

در این اقدامات، این افراد دست به دامن رئیس جمهور و شورای عالی آب شده و نمونه این رفتار ضد محیط‌زیستی را می‌توان در ارزیابی‌های صورت گرفته بر طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون مشاهده کرد و آنجا که سد بهشت آباد برای تامین خواسته‌های هدف‌گذاری شده از لحاظ فنی دچار اشکال می‌شود خیلی فوری سد خرسان را جایگزین و با یک ارزیابی فرمایشی دولتی دستور ساخت و اجرا را صادر می‌کنند.

القصه اینکه کشور ما به گزینه‌هایی برای تصدی وزارت نیرو نیازمند است که با فهم درست از مسائل محیط‌زیستی به ویژه مساله آب کشور و تدوین و اجرای برنامه‌ای جامع و مشترک با وزارتخانه‌ای چون جهاد کشاورزی که بیشترین آب‌های کشور را هدر می‌دهد، بتواند کشور را از وضعیت موجود به سلامت عبور دهد و نه گزینه‌هایی که اهداف سازمانی و منافع شرکت‌های وابسته وزارت نیرو را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بتوانیم در یک همگرایی میهن دوستانه به سلامت از وضع موجود که برآیند مدیریت ناصحیح و غلط وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است، عبور کنیم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.