شنا به سمت پایان زندگی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دمای بالای ۵۰ درجه فصل تابستان در خوزستان باعث می‌شود که مردم برای فرار از گرما و برای شنا و آب‌تنی به رودخانه‌ها پناه ببرند.

شنای مردم در رودخانه بدون آموزش و بدون استفاده از وسایل ایمنی باعث شده که آمار بالایی از مرگ‌ومیر در خوزستان به دلیل غرق‌شدگی ثبت شود.بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان در خوزستان برای سپری کردن اوقات فراغت خود و برای گریز از گرما در رودخانه‌ها شنا می‌کنند و در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن آموزش لازم و نبود وسایل ایمنی نجات غریق لازم در ساحل رودخانه‌ها، جان خود را از دست می‌دهند و همین موضوع باعث شده که خوزستان جایگاه سوم کشور در آمار غرق‌شدگی را داشته باشد.
جایگاه آموزش شنا به مردم و معرفی شرایط مختلف رودخانه‌ها و استقرار وسایل نجات غریق در سواحل رودخانه‌ها در خوزستان خالی است.
به گفته کارشناسان، یکی از عواملی که می‌تواند آمار غرق‌شدگی را در خوزستان کاهش دهد توزیع مناسب استخر در شهرها و کاهش هزینه استفاده از استخرهاست تا مردم به جای شنا در رودخانه، از استخر استفاده کنند.
در دسترس بودن وسایل کمک‌رسانی در زمان حادثه غرق‌شدگی و ایمن‌سازی سواحل به وسایل نجات غریق و استفاده از ناجیان در سواحل رودخانه‌ها نیز می‌تواند در کاهش آمار غرق‌شدگی تاثیرگذار باشد.
نبود امکانات تفریحی و آگاه نبودن و بی‌احتیاطی مردم و رفتن به مناطق ممنوعه شنا و نبود تابلو هشدار در مناطق پرخطر رودخانه‌ها و توجه نداشتن مردم به هشدارهایی که در مناطق پرخطر رودخانه‌ها نصب شده، از دیگر عوامل بالا بودن آمار غرق‌شدگی در خوزستان است.بر اساس آمار هیأت شنای اهواز ۱۴۰ استخر در خوزستان وجود دارد که به جز استخرهای شرکت فولاد، مناطق نفت‌خیز و سازمان آب و برق همه استخرها عمومی هستند. اما بیشتر شهرهای خوزستان استخر ندارند و نیز آموزش شنا از دوران کودکی در اولویت برنامه‌های سیستم آموزشی و خانواده نیست.
هزینه بالای استخر نیز باعث می‌شود که بسیاری از مردم، امکان استفاده از این تفریح را نداشته باشند و برای شنا کردن، رودخانه‌ها را انتخاب کنند.
کانال‌های آب از دیگر مکان‌هایی است که مردم در خوزستان برای شنا در فصل تابستان استفاده می‌کنند. در برخی شهرستان‌های خوزستان، کانال‌های آبیاری کشاورزی فراوانی وجود دارد که خیلی از جوانان و نوجوانان از آنها برای شنا استفاده می‌کنند و شنا کردن در آنها بارها و بارها حادثه آفریده است.

ناآگاهی مردم؛ عامل غرق‌شدگی
مدیرعامل جمعیت ‌هلال‌احمر خوزستان به ایرنا می‌گوید: باید حساسیت لازم در خصوص خطرات و پیامدهای شنا در مکان‌های ناامن رودخانه‌های خوزستان در میان مردم ایجاد شود تا آمار غرق‌شدگان در خوزستان کاهش یابد.
«محمد خدادادی» می‌گوید: اگر مردم درباره شنا کردن در مناطق ناامن و پرخطر آگاهی لازم داشته باشند، کمتر شاهد حوادث غرق‌شدگی خواهیم بود.
وی می‌افزاید: ایمن‌سازی ساحل رودخانه‌ها مثل سواحل دریا، احداث پایگاه‌های امداد و نجات در کنار رودخانه‌های شلوغ و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات فعال در استان هم از راه‌های کاهش آمار بالای غرق‌شدگی در استان است.
خدادادی اضافه می‌کند: ساخت استخر در شهرستان‌های بدون استخر با کمک بخش خصوصی هم می‌تواند به حل معضل غرق‌شدگی در استان کمک قابل‌توجهی کند.
وی تأکید می‌کند: ایجاد مرکز آموزش تخصصی جست‌وجو و نجات در آب‌های خروشان هم از دیگر راه‌حل‌های کاهش آمار غرق‌شدگی در خوزستان است که باید هرچه زودتر مورد توجه جدی مسئولان مربوط در استان قرار گیرد.

خوزستان زیرساخت‌های امداد و نجات ندارد
مدیرعامل جمعیت ‌هلال‌احمر خوزستان ادامه می‌دهد: زیرساخت‌های امداد و نجات خوزستان برای پاسخگویی به فوریت‌های امدادی کافی نیست و تقویت این زیرساخت‌ها از ضروریات به شمار می‌رود.
خدادادی به ایجاد مرکز آموزشی جست‌وجو و نجات در شهرستان دزفول اشاره می‌کند و می‌گوید: دزفول از جمله شهرستان‌هایی است که آمار بالایی در غرق‌شدگی دارد. به همین منظور مجوز ایجاد مرکز آموزشی جست‌وجو و نجات در آن که نخستین مرکز آموزش تخصصی در زمینه جست‌وجو و نجات در سیلاب و آب‌های خروشان کشور است، صادر شده است.وی می‌گوید: با احداث این مرکز علاوه بر افزایش ظرفیت مرکز تخصصی آموزش جست‌وجو و نجات از سیلاب‌ها و آب‌های خروشان، امکان آموزش‌های کوهستانی و دیگر آموزش‌ها نیز برای اعضای جمعیت ‌هلال‌احمر کشور فراهم خواهد شد.
به گفته این مسئول، این مرکز با پیگیری جمعیت ‌هلال‌احمر دزفول و با همت معاون آموزشی پژوهشی، فناوری و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جمعیت ‌هلال‌احمر راه‌اندازی خواهد شد.
خدادادی عنوان می‌کند: علاوه بر دزفول، ساخت مرکز آموزش نجات غریق در خرمشهر هم در دستور کار است.

آمار بالای غرق‌شدگی در استان
مدیرعامل جمعیت ‌هلال‌احمر استان در ادامه صحبتش با اشاره به این‌که پارسال ۱۳۵ مورد غرق‌شدگی در خوزستان به ثبت رسید اظهار می‌کند: خوزستان پس از مازندران و گیلان، رتبه سوم آمار غرق‌شدگی را در کشور دارد.
او تاکید می‌کند: احداث پایگاه‌های امداد و نجات ساحلی، افزایش تجهیزات، آموزش به مردم، نصب تابلوهای شنا ممنوع در مناطق پرخطر، حصارکشی کانال‌ها در کاهش خطر غرق شدن موثر است.
خدادادی می‌گوید: جمعیت ‌هلال‌احمر درمورد بحران افزایش آمار غرق شدگان متولی و مسئول نیست، ولی به عنوان معین و همکار در صورت درخواست وارد عمل می‌شود.

روند افزایشی آمار غرق‌شدگان
معاون امداد و نجات جمعیت ‌هلال‌احمر خوزستان نیز می‌گوید: در ۴ ماه نخست امسال ۲۶ مورد عملیات نجات غرق‌شدگان ازسوی جمعیت ‌هلال‌احمر خوزستان انجام گرفت که در این عملیات‌ها ۵۹ نفر دچار غرق‌شدگی شدند که از این تعداد ۱۶ نفر فوت کردند.
«صادق سلامت» اضافه می‌کند: در مدت مشابه پارسال ۱۲ مورد عملیات انجام شد و در این عملیات‌ها درمجموع ۱۳ نفر دچار غرق‌شدگی شدند که از میان آنها فقط یک نفر فوت کرد. این یعنی آمار غرق‌شدگی در استان ما به جای کاهش، روند افزایشی دارد که نگران‌کننده است و باید زودتر کاری کرد.
سلامت می‌گوید: رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌ها و شاه‌کانال‌هایی در مسیرهای مختلف خوزستان وجود دارد که شنا کردن در نقاط ناامن این آب‌ها از مهم‌ترین عوامل غرق‌شدگی در استان است.
معاون امداد و نجات جمعیت ‌هلال‌احمر خوزستان ادامه می‌دهد: یکی از مناطقی که در خوزستان آمار بالایی در غرق‌شدگی دارد منطقه «علی کله» دزفول است که با وجود تابلوهای هشدار و پیام‌هایی که در طول ساحل برای جلوگیری از شنا نصب شده همچنان آمار غرق‌شدگان بالاست.او تأکید می‌کند: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در کاهش آمار غرق‌شدگی تاثیرگذار باشد آموزش است. همچنین در این زمینه باید از مرکز آموزش تخصصی جست‌وجو و نجات در سیلاب و آب‌های خروشان برای تربیت نیروی امدادی آماده و متخصص استفاده کرد.

نبود استخر دانش‌آموزی در استان
آمار کودکان و نوجوانانی که برای گذراندن اوقات فراغت خود در رودخانه‌های خوزستان شنا می‌کنند و غرق می‌شوند کم نیست. به عنوان مثال در تیرماه امسال دو نوجوان ۱۳ ساله در یک روز در رودخانه کارون اهواز غرق شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید: فضای ورزشی آبی (استخر) برای قشر دانش‌آموز در خوزستان وجود ندارد تا در گرمای تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود از آن استفاده کنند. برای همین آنها به‌ناچار شنا در رودخانه‌ها را انتخاب می‌کنند.
«محمد تقی‌زاده» می‌گوید: وجود فضاهای ورزشی و فرهنگی برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان – به‌ویژه در مناطق محروم – بسیار لازم است تا آنها برای گذراندن اوقات خود در تابستان، شنا در رودخانه را انتخاب نکنند.

متولی جلوگیری از غرق‌شدگی کیست؟
عوامل مختلفی برای جلوگیری از آمار بالای غرق شدن در خوزستان دخالت دارد که از آن جمله می‌توان فراهم‌سازی فضاهای ورزشی با هزینه کم به‌ویژه در مناطق محروم و در کنار مناطقی که به رودخانه نزدیک است، آگاهی مردم از نقاط پرخطر رودخانه‌ها، ایمن‌سازی سواحل رودخانه‌ها، برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان و استقرار نجات‌غریق در رودخانه‌ها اشاره کرد که فراهم کردن این شرایط نیاز به تعیین یک متولی دارد.
سالانه تعداد زیادی از مردم استان که بیشتر آنها از قشر جوان و نوجوان هستند، در رودخانه‌های خوزستان جان خود را از دست می‌دهند و تاکنون هیچ برنامه مشخصی برای جلوگیری از این مرگ‌ومیر در خوزستان تهیه نشده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.