اختصاص ۳ درصد قراردادهای نفتی به محیط زیست

عصرجنوب-asrejonoob.ir: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص سه درصد تمام قراردادهای نفتی به موضوع رفع معضلات محیط زیستی خبر داد و گفت: این طرح می تواند در مناظق نفت خیز از جمله خوزستان، عسلویه وماهشهر به منظور رفع معضلات زیست محیطی موثر باشد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران ۱۴۰۴ با محوریت راهبرد مقررات ایمنی و کاهش آلاینده های محیط زیست براساس توافق نامه پاریس که با حضور سفرای تعدادی ازکشورها برگزار شد، با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم از طریق این نشست‌ها و گردهمایی ها به اجماع نظری دست پیداکنیم ، گفت: باید در ادامه بتوانیم به یک همکاری و همفکری خوب در حوزه محیط زیست برسیم. برای دستیابی به همگرایی فکری نیازمند حل مشکلات و طراحی چشم انداز افق آینده هستیم.

وی با بیان اینکه امسال به نام اقدام و عمل نامگذاری شده است، اظهار کرد: باید به نتایج این همگرایی ها و همکاری ها فکر کنیم و  علاوه بر اینکه در سطح ملی به هم فکری‌ها نیازمندیم باید این همگرایی ها در سطح بین المللی نیز صورت گیرد. چون مسئله محیط زیست مسئله کره زمین است، تا از این طریق بتوانیم توسعه را با شاخص های پایدار و شاخص های محیط زیست به طور همگام تعریف کنیم. در نتیجه توسعه پایدار ارتقای شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی برای کشور صورت می‌گیرد که میتواند تحول بزرگی برای ایران منطقه وجهان به دنبال داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن گرامیداشت یاد مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در دوره های قبلی این سمپوزیوم اظهار کرد: آیت  الله هاشمی رفسنجانی از روزهای اول شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی در کنار مردم و امام بودند در ادامه نیز همراهی ایشان با مقام معظم رهبری و مردم صورت گرفت . ایشان در شکل گیری سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد نقش عظیمی داشتند.

ابتکار افزود: سیاست های کلی محیط زیست پشتوانه مهمی برای حرکت توسعه پایدار و حرکت زیست محیطی جامعه ایران است که به واسطه آن راهبرد کلی کشور در حوزه محیط زیست مشخص شد. این سیاست ها رو به آینده است وچشم اندازهای آینده را مدنظر دارد.

وی با تاکید براینکه خوشبختم با دولتی همکاری می‌کنم که رییس جمهور آن بارها دولت خود را دولت محیط زیستی خوانده است افزود: عنوان محیط زیستی بودن دولت به عنوان یک شعار مطرح نمی‌شود بلکه در طی این مدت به عنوان راهبرد و نقشه راه دولت بوده است. این در شرایطی است که دولت یازدهم در آغاز کار خود بیشترین بحران های اقتصادی را  داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط ریست اظهار  کرد: در شرایطی که بسیاری از مشکلات از جمله رکود تورم واشتغال در ایران ازدغدغه های اصلی دولت محسوب می شود و مسائل اجتماعی و فرهنگی بسیاری درکشور وجود دارد ودولت تلاش های بسیاری برای حل و فصل مناسبات بین المللی داشته است که برجام به منظور رفع تحریم های ظالمانه از جمله این تحرکات است؛ در چنین شرایطی درکنار همه این موضوعات محیط زیست از محوریترین بحث های دولت بوده که همواره پیگیری شده است.

وی تاکید کرد: اگر چه محیط زیست موضوعی است که نتایج آن در بلند مدت قابل احصاء است ولی به دلیل شکل گیری همکاری های فرابخش در دولت درهمین مدت سه سال نتایج خوبی به دست آورده ایم. کاهش آلاینده ها طی  چند سال اخیر از جمله این نمونه ها است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به اینکه در سال ۹۲ سی و پنج میلیون شهروند ایرانی در معرض تهدیدات ناشی از آلاینده ها قرار داشتند گفت: هزینه اسیبهای بهداشتی واقتصادی ناشی از آلاینده ها در سال ۸۱ ، نه میلیارد تومان برآورد شد. در سه سال اخیر در ۴۰ زمینه کارگروه های علمی شکل گرفت و اقدامات موثری از جمله حذف بنزین پتروشیمی، ارتقا کیفیت بنزین به یورو ۴ و ارتقای کیفیت خودروها به یورو ۴ انجام شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این اقدامات باید در سال ۸۶ صورت میگرفت اظهار کرد: این فعالیت ها در دوره قبل انجام نشد ولی درسال ۹۳ با اراده  دولت یازدهم محقق شد. حذف مازاد مازوت در نیروگاه ها از جمله اقدامات موثر در دولت یازدهم است. امسال مصرف مازوت در نیروگاه ها به زیر ۸ درصد رسید همچنین سامانه یکپارچه معاینه فنی راه اندازی شد. افزون بر این از رده خارج کردن ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده از دیگر گامهای موثر دولت طی سه سال گذشته است.

ابتکار با تاکید بر اینکه سلامت و محیط زیست مردم برای دولت اهمیت دارد ،گفت: امسال  شیراز اصلا هوای ناسالم نداشته است و در اصفهان نیز تعداد روزهای سالم و پاک نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است. و در تهران در سال ۹۲ تا تاریخ ۱۶ اسفند ۱۹۶ روز پاک وسالم وجود داشته اما امسال تا همین تاریخ در تهران ۲۶۶ روز سالم و پاک داشته ایم. بنابراین امسال هفتاد روز هوای بهتر نسبت سال ۹۲ در تهران تجربه کردیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه های کاهش آلودگی باید با قوت و همکاری قوی بین بخشی  ادامه یابد، گفت: در زمینه ارتقا فناوری های داخلی به منظور بهبود کیفیت هوا و برای ایفای همکاری های بین المللی در قالب توافق پاریس گامهای خوبی برداشته ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال ۹۴ برنامه اقتصاد کم کربن کشور در دولت تصویب شد اظهار کرد: در حقیقت یک سال قبل از توافق نامه پاریس کشور ما برنامه اقتصاد کم کربن خود را تصویب کرد که بر اساس اعلام داوطلبانه کشور ما به INDC، چهار درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور غیر مشروط و هشت درصد مشروط به رفع کلیه تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی‌ها تعهد کردیم.

وی با اشاره به اینکه توافق نامه پاریس در دولت و مجلس شورای اسلامی کشور تصویب شده است افزود: امیدواریم بعد از تصویب شورای نگهبان الحاق کامل ایران به این توافقنامه صورت گیرد تا بتوانیم از همکاری‌های فنی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره مند شویم.

ابتکار با اشاره به اینکه ۲۰ تفاهم نامه همکاری دو جانبه و چند جانبه بین المللی طی سه سال اخیر داشته‌ایم گفت: بسیاری از این توافق‌ها با محوریت کاهش آلاینده‌ها است. بسیاری از این توافقنامه‌ها نیز عملیاتی و اجرایی شده است. بیشترین کارگاه‌های فنی با کمک کشورهای مختلف دنیا در این دوره به منظور تبادل تجربیات صورت گرفته است.

 عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.