دولت تصمیمی برای انتقال آب کارون ندارد/ دولت همیشه همراه مردم است

عصرجنوب-asrejonoob.ir: استاندار با بیان اینکه کسی با انتقال آب کارون موافقت نکرده است، با انتقاد از تهمت زدن به رئیس جمهور، گفت: نباید کسی که در دوره چهارساله ریاست جمهوری خود غیر از پروژه‌ها و بودجه‌های عادی میلیاردها دلار را فراتر از برنامه‌ها به پروژه‌های بسیار بزرگ استان اختصاص می‌دهد، این طور مورد هجوم قرار بگیرد و از کنار دولت‌هایی که اصلاً چنین کارهایی نکرده‌اند در عین اینکه دستشان بازتر بود، بی‌تفاوت بگذریم.

به گزارش ایسنا «غلامرضا شریعتی» در نشست «هم‌اندیشی دولت و دانشگاه و بررسی مشکلات زیست‌محیطی خوزستان» که یکشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، افزود: من شخصاً مخالف انتقال آب تمام رودخانه‌های استان ازجمله کرخه، کارون، زهره و مارون هستم. در کدام زمان تصویب شد که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از زهره انتقال پیدا کند؟ رودخانه‌ای که همین حالا بدون انتقال خشک است و مردم هندیجان از خشکی در رنج هستند.
شریعتی اضافه کرد: این پروژه اجرا شد که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از زهره انتقال پیدا کند، اما دولت جدید این رقم را به ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داد که ما به آن هم معترضیم.

هور در کدام دولت خشک شد؟
استاندار عنوان کرد: ما حفظ کرامت و شأن دولت‌ها را وظیفه می‌دانیم، اما در حدی که ظلم و دروغ به دولت نسبت داده نشود. طرح بهشت‌آباد در کدام دولت تصویب شده و آیا در این دولت اجرا شده است؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌اش نوشته است که این طرح مجوز زیست‌محیطی ندارد و نباید اجرا شود. کسی که چنین چیزی می‌نویسد نباید این‌گونه عتاب شود. خانم ابتکار تاکنون ۹ بار به خوزستان سفر کرده است.
وی با طرح این سؤال که هور در کدام دولت خشک شد، بیان کرد: تأکید رئیس‌جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این بود که اگر بنا است حفاری انجام شود، باید در آب صورت بگیرد.
شریعتی گفت: من نمی‌گویم که هورالعظیم اکنون زهاب ندارد؛ زهاب یکی از مجتمع‌های نیشکر به آنجا می‌ریزد اما آنچه را که حق است باید بگوییم. آب کرخه هم به آنجا ریخته می‌شود و الان ۷۰ درصد آن پر از آب است.

نقش دولت یازدهم در کاهش آلودگی
شریعتی در ادامه گفت: گلایه می‌کنم که می‌بینم هنوز برخی از نگاه سیاسی به موضوعات اجتماعی وارد می‌شوند. این امر باید به‌تدریج پاک و درباره مسائل اجتماعی به‌طور کارشناسانه صحبت شود؛ مسائل سیاسی نیز جای خود دارد. اگر بناست ما به حل مسائل اجتماعی بپردازیم، از این راه به نتیجه نخواهیم رسید. من همه را به تلاش برای اصلاح این روند در استان دعوت می‌کنم.
استاندار افزود: در خوزستان ۳۵۰ هزار زمین مستعد ریزگرد وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار از آن کانون‌های حاد و ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار کانون‌های فوق حاد یا فوق بحرانی هستند. اکنون در طول سال، روزهایی که میزان آلودگی به ۱۰ هزار میکروگرم می‌رسد، در حال افزایش است که در این باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط یک اقدام اساسی انجام دهند. دولت هم با توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهرها در زمینه کاهش آلودگی نقش داشته است.

ورود به مساله گردوغبار
شریعتی عنوان کرد: دولت به مسأله گردغبار هم ورود کرده است. ما برای منافع استان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم. دولت‌های پیشین اقدام عملی نکردند، اما الان دولت اقدام عملی کرده و ۴۲ هزار کانون فوق حاد را در قالب برنامه یک‌ساله در دستور کار قرار داده است و ظرف ۳ سال آینده نیز ۱۰۰ هزار هکتار و طی ۵ تا ۷ سال آینده ۳۵۰ هزار هکتار کانون را در برنامه خود دارد.
استاندار با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد تومان به‌طور ویژه برای عملیات مقابله با گرد و غبار در سال جاری اختصاص پیدا کرد، گفت: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده پیش‌بینی شده است. ۱۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی تصویب شده است که به صحن علنی می‌رود. شما کدام دولت را سراغ دارید که در این مسیر گام برداشته باشد؟ باید به‌طور مستند و با مدارک سخن گفته شود.
شریعتی ادامه داد: در خصوص منابع و حقی هم که می‌گویند دولت ادا نکرده، باید بگویم رئیس‌جمهور سه‌بار به خوزستان سفر کرد که در سفر اول تعهد کرد ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به‌طور مدرن آبیاری شود که هم زمینه اشتغال فراهم و هم تولید محصولات کشاورزی بالا رود و از خاک و آب استفاده بهینه شود.

دولت همیشه همراه مردم است
شریعتی گفت: ما ۲ ماه پیش مشکلی در با دایک مرزی مواجه شدیم، این دایک شکست و آب با سرعت ۶۰ متر بر ثانیه از طرف ایران به سمت عراق می‌رفت؛ ما این دایک را بستیم. بسیاری از شرکت‌های منطقه در غیاب ما لوله‌هایی را که آب را بین حوزه‌ها منتقل می‌کنند، می‌بندند و ما دوباره باز می‌کنیم. دولتی که این کار را می‌کند، متهم است یا کسانی که آن‌ها را می‌بندند؟ وی اضافه کرد: اگر بنا است که جایی صحبت کنم باید در جایی که محل تصمیم‌گیری است صحبت کنم. همه ما متعلق به این کشور هستیم و از وجب‌به‌وجب این خاک دفاع کرده‌ایم. در زمینه‌های موضوعات محکم از حقوق خود دفاع می‌کنیم اما هرکدام باید در محل خود باشد. دولت همیشه همراه مردم است. مطالبه‌گری نیز حق مردم و به‌ویژه دانشجویان است. من از کسانی که مطالبه‌گری کردند، تشکر می‌کنم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • دروغ طرح انتقال آب به استان های مرکزی ایران برای فعالیت کشاورزی هست نه آب شرب ممنوعیت کشاورزی در استان های مرکزی و دادن زمین کشاورزی در مناطق بدون مشکل اب این مشکل رو حل میکنه