برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت و توسعه صادرات خرمای خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جلسه کمسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی اهواز صبح امروز، ۱۴ اسفندماه با تبیین وضعیت تولید خرما در خوزستان و برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت و توسعه صادرات خرمای استان در سال جدید برگزار شد.

 

سید‌سلطان حسینی در این جلسه در خصوص بیماری‌های تهدیدکننده نخل در استان خوزستان اظهار کرد: در بحث بیماری خرما باید به مسئولان هشدار داده شود و متخصصان امر در رسانه‌ها این موضوع را انعکاس دهند چراکه این مسأله هشدار مهمی برای اقتصاد استان است.

وی درباره تولید و تکثیر سالم گیاه نخل و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیان کرد: برخی افراد سرمایه مادی و برخی سرمایه‌های علمی دارند که در کنار هم می‌توان اقدامات ارزنده‌ای داشته باشیم، پس باید با مطالعه و تحقیق در این زمینه در کنار هم گام‌هایی برداریم چراکه نخل گیاهی است که اقتصاد سه نسل را تأمین می‌کند و در کنار اهمیت اقتصادی و کاربردی بودن آن، ثواب اخروی نیز دارد.

رئیس کمسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: سرمایه‌های مادی و علمی باید برای افزایش کیفیت خرما و توسعه صادرات این محصول در کنار هم قرار گیرند که با برنامه‌ریزی مناسب این کار از سال جدید آغاز می‌شود.

حسینی با اشاره به شرکت اعضای کمسیون کشاورزی در همایش بین‌المللی خرما در ابوظبی در اسفندماه جاری، گفت: می‌توانیم یک تیم پنج نفره از استان خوزستان به این همایش اعزام و بخشی از هزینه آن را نیز تأمین کنیم.

 

باید تشکل قوی برای خرما در استان ایجاد کنیم

همچنین در این جلسه حلیم کوتی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به این همایش اظهار کرد: در این همایش که ۲۹ و ۳۰ اسفندماه در ابوظبی برگزار می‌شود، بحث‌های ارزشمندی در خصوص خرما انجام می‌شود که متخصصان خوزستانی نیز می‌توانند با شرکت در همایش از این موضوعات بهره‌مند شوند.

وی افزود: در استان خوزستان تشکل قوی خرما نداریم؛ ما نباید منتظر طرح‌های دولتی باشیم چراکه خرما جزو اولویت‌های دولت نیست و اگر خودمان به آن اهمیت ندهیم، به موضوع خرما رسیدگی نخواهد شد.

 

باید حداقل یک رقم خرما قابل‌رقابت با دنیا داشته باشیم

همچنین در این جلسه دکتر موسوی رئیس کمیته خرما کمسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهار کرد: متأسفانه در استان خوزستان رقم قابل‌رقابت خرما با خرماهای دنیا وجود ندارد و کیفیت ارقام ما پایین است و به همین دلیل این محصول به‌صورت فله عرضه می‌شود.

وی افزود: در خصوص افزایش کیفیت ارقام خرمای استان باید با استفاده از تخصص و علم متخصصان در این زمینه توجه بیشتری کرد که خرمای باکیفیت بالا در استان تولید شود. در بحث تولید خرما باید مقاومت، کود و تغذیه و همه موارد به‌دقت بررسی شود چراکه اصلاح خرما موضوع پیچیده و سختی است و چندین سال زمان می‌برد.

 

همچنین ابراهیم نجفیان رئیس توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، بیان کرد: درزمینهٔ دفاع از طرح‌های توسعه صادرات و افزایش کیفیت خرمای استان با توجه به اینکه جزو استان‌های خرماخیز کشور هستیم، می‌توانیم بحث‌هایی را مطرح کنیم که به پروپوزال‌های مشخص در این زمینه نیاز است.

وی گفت: سازمان توسعه صادرات استان برای طرح‌های توسعه صادرات خرما و کیفیت نخیلات هزینه‌ای متقبل می‌شود که با دفاع از این طرح‌ها می‌توان این هزینه‌ها را تأمین کرد.

 

همچنین دکتر عنایت‌ضمیر عضو هیأت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: خرما میوه مقدسی است که باید به تغذیه آن توجه شود چراکه تغذیه این میوه در بحث سازگاری آن نیز مؤثر است.

 

وی بابیان اینکه تغذیه خرما در تولید، افزایش مقاومت به بیماری، خشکی و سرما مؤثر است، اظهار کرد: رویکرد جهانی به سمت تولید محصولات باکیفیت برای سلامت انسان است و باید در راستای کشاورزی پایدار و رسیدن به محصول سالم گام برداریم که این امر با تغذیه سالم محصول امکان‌پذیر است.

عنایت‌ضمیر افزود: مصرف کود شیمیایی زیاد بدون توجه به ‌سلامت محصول به‌غیراز کاهش کیفیت محصول موجب هدر رفتن ارز کشور می‌شود.

 

کارشناس بیمه پس از برداشت محصول سراغ نخیلات می‌آید

همچنین جاسم حزباوی تولیدکننده خرما در استان خوزستان، گفت: وضعیت نخیلات استان بسیار تأسف‌بار است و حداقل باید کاری کرد که وضعیت موجود حفظ شود و بدتر نشود.

وی افزود: در حال حاضر نخیلات ما از بین رفته و زنگ خطری است برای ما که نخیلات را بیمه کنیم اما متأسفانه کارشناس بیمه پس از برداشت محصول به سراغ نخیلات می‌آید و این امر جفا در حق نخل‌کاران است.

حزباوی گفت: همچنین در کنار کارشناس بیمه باید کارشناسی از جهاد کشاورزی باشد که از حق کشاورز دفاع کند و کارشناس بیمه به نفع سازمان خود عمل نکند.

 

مرجع/ ایسنا

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.