خبر خوش وزیر برای بیکاران خوزستانی/ به کارگیری بومیان در پروژه های محلی تاکید دولت است

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نبود صنایع پائین‌دستی مرتبط با صنایع بزرگ در استان خوزستان به‌عنوان مهم‌ترین نارسایی برای ایجاد زمینه‌های اشتغال بیشتر در این استان نام برد.

علی ربیعی ظهر امروز در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی استان خوزستان که در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، گفت: زیرساخت های استان خوزستان به نسبت سایر استانها مناسبتر است و صنایع بزرگی به خصوص در زمینه انرژی که روز به روز هم در حال گسترش است در این استان وجود دارد اما متاسفانه زنجیره شغلی رو به پائین این صنایع در استان شکل نمی گیرد و این یکی از نارسایی های ما است.

به گفته وی با فعال سازی زنجیره صنایع پائین دستی صنایع بزرگ در خوزستان به طور مثال دیگر نیازی به واردات قطعات مورد نیاز صنایع به این استان نخواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسائل اجتماعی و برنامه آینده اشتغال در خوزستان از مسائل قابل طرح در این کمیسیون برای بحث و تبادل نظر در مورد آنها بود، افزود: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا دو مرکز مبارزه با سوء مواد مخدر در سازمان بهزیستی خوزستان و ۶ مرکز اورژانس اجتماعی نیز در شهرهای فاقد اورژانس اجتماعی در سطح استان خوزستان راه اندازی و فعال شوند.

ربیعی با اشاره به اینکه برنامه توسعه اجتماعی استان با تاکید شهر آبادان در اینجا مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: موضوع تنظیم نظام نامه مسئولیت اجتماعی شرکتهای فعال در مناطق با هدف بهره مندی بهتر و بیشتر از آنهابه عنوان یک اولویت بایستی تعریف، تنظیم و به شرکتها ارائه شود.

لزوم ظرفیت سازی بیشتر در بخشهای اجتماعی فرهنگی و رفاهی مردم 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ظرفیت سازی بیشتر در بخشهای اجتماعی، فرهنگی و رفاهی برای مردم تصریح کرد: امید می رود تا در موضوع مشارکت و وظیفه اجتماعی موسسات و شرکتهای فعال در منطقه بتوانیم به یک قاعده هدفگذاری شده و معین برسیم تا از این طریق نیز در کنار منابع منطقه آزاد بتوانیم به توسعه اجتماعی شهر و استان در کنار بحث اشتغال در منطقه برسیم که برای آن نیز پروژه هایی نیز تعریف شده و برخی ها نیز در حال اجرا است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث و تبادل نظر در مورد ظرفیت ها و پروژه های در حال انجام در شهرهای آبادان و خرمشهر با نگاهی به آینده آنها را یاد آور شد و گفت: در زمان حاضر از محل صندوقهای بازنشستگی ما در مسجد سلیمان یک پروژه بسیار بزرگی با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریالی را داریم ضمن آنکه پیگیر اجرای پروژه های برق در استان خوزستان نیز هستیم، شروع به کار فاز دو پالایشگاه آبادان با پیش بینی حدود ۶ هزار شغل می تواند در جهت رفع بیکاری جمع زیادی از مردم موثر باشد.

ربیعی از اجرای دو طرح فولاد با ظرفیت چهار میلیون تن و اشتغال زایی در مجموع چهار هزار نفر و فعالیت ۱۶ مینی پالایشگاه با ظرفیت ایجاد اشتغال هر کدام به طور مجزا برای ۱۰۰ نفر به عنوان دیگر زمینه های توسعه اشتغال در خوزستان نام برد و ادادم داد: متاسفانه در بحث  مشاغل غیرمستقیم با توجه به ظرفیت های مناسب موجود که مورد غفلت قرار گرفته اند بایستی از سوی مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ضمن آنکه  موضوع گسترش فعالیت شرکت کشتی سازی اروندان را نیز مد نظر داریم که پیش بینی می شود تا با فعال شدن فاز دوم آن تعداد قابل توجهی شغل را در آنجا داشته باشیم.

موضوع کولربرها و کالاهای ملوانی ضابطه مند می شود 

وی از کالاهای ملوانی به عنوان دیگر مباحث قابل بررسی و پیگیری در آبادان نام برد و اظهار کرد: قصد داریم تا ضمن بررسی موانع احتمالی در جهت رفع آنها نیز برنامه ریزی و اقدام کنیم، عده ای از مردم در این بخش فعالند و لذا ضروریست تا ضمن بررسی مسائل مربوطه، رفع موانع حقوقی و قانونی آنها و ساماندهی بیشتر آن در این زمینه نیز بکوشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دولت به من دستور داده تا در بحث کولربرها و کالای ملوانی بررسیهای لازم را انجام دهم تا برای آن قاعده ای تنظیم شود که فعالان این بخش بتوانند در چارچوبهای قانونی و به طور ضابطه مند، قانونمندی و با آسودگی خاطر بیشتر به  فعالیت خود بپردازند.

ربیعی یادآور شد: در زمان حاضر در شلمچه نیز یک هزار و ۵۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند که گسترش فعالیتها در این بخش نیز یکی دیگر از اقدامات و برنامه ریزیهای ما است که در این باره کارهای مطالعاتی آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر این در شورایعالی اشتغال و دو جلسه آتی این شورا بحث سند اشتغال استان خوزستان مورد بررسی قرار می گیرد، به عقیده ما خوزستان دربخش آی. سی. تی ظرفیت بسیار زیادی دارد که بایستی به آن پرداخته شود.

تبدیل ظرفیت مسافرگردی فعلی آبادان به گردشگری 

ربیعی افزود: در زمان حاضر موضوع گردشگری در آبادان بیشتر جنبه مسافر گردی دارد که بایستی به  گردشگری تبدیل شود تا موجب افزایش ثروت و درآمدزایی بیشتری برای مردم منطقه شود، در اینجا در بخشهای حمل و نقل اعم از دریایی، جاده ای و ریلی ظرفیت کار بیشتر وجود دارد ضمن آنکه در بخش خدمات مولد به ویژه صنعت بسته بندی نیز ظرفیت خالی وجود دارد که همه اینها در سند توسعه شهری آبادان دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ناتوانی مهارتی بچه های بومی و محلی نیز بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد، مطالعات نشان می دهد که نسبت تحصیل و اشتغال در میان نیروهای بومی کم است و این یکی از مهمترین مسائل قابل توجه و پرداخت است که برای آن مقرر شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و کمک منطقه آزاد اروند، وزارت نفت، سازمان فنی و حرفه ای در جهت ارائه آموزشهای مهارتی به بچه های آبادان و خرمشهر اقدام کنند تا بچه ها ضمن اینکه صاحب مهارت می شوند زمینه به کارگیری آنها در پروژه های مختلف نیز مهیا شود.

به کارگیری بومیان در پروژه های محلی تاکید دولت است 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاکید دولت در خصوص اولویت در استخدام از بومیان منطقه در زمینه اجرای پروژه های محلی تصریح کرد: احساس می شود که ما زمینه ایجاد زمینه کار و اشتغال در استان و به خصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر به خوبی برنامه ریزی و کار نکرده ایم لذا بایستی در روح اصلی سند توسعه اشتغال استان خوزستان و به ویژه سند توسعه اشتغال شهرهای آبادان و خرمشهر با فعال سازی صنایع پائین دستی تحول عظیمی را در زمینه اشتغال برای مردم این استان را موجب شویم.

ربیعی همچنین با اشاره به در دست ساخت بودن سه بیمارستان تامین اجتماعی با ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان خوزستان (اهواز، آبادان و دزفول) گفت: امید می رود تا با سرعت بخشی به کار ساخت و اتمام آنها زمینه بهره مندی بهتر و بیشتر مردم از خدمات تامین اجتماعی را موجب شویم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.