اعلام دوباره حالت آماده باش سیل در خوزستان/ آبگیرهایی که کانون ریزگرد شدند/ کاهش حقابه عامل مهم بحران در خوزستان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به هشدارهای هواشناسی گفت: با توجه به احتمال بارش شدید و وقوع سیلاب در شمال و شرق استان از روز یکشنبه در استان حالت آماده باش اعلام می شود.

فرامند هاشمی زاده شامگاه شنبه در ستاد بحران خوزستان در سالن شهید رجایی، بر لزوم اطلاع رسانی به عشایر و روستائیان در حاشیه رودخانه ها و برنامه ریزی برای بازگشایی مسیرها و پیشگیری از وارد آمدن خسارت به راه ها تاکید کرد.
وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی در اهواز و سایر شهرها گفت: این حادثه به صورت مکرر در شهرها اتفاق می افتد و فرآیند پیشگیری از آن اعم از لایروبی شبکه فاضلاب و آماده سازی ایستگاه های پمپاژ مشخص است، بنابراین شرکت آب و فاضلاب اهواز باید برای این مساله از هم اکنون چاره اندیشی کند.
هاشمی زاده همچنین درباره بحران قطع برق و آب در روز شنبه در برخی شهرهای استان، با تاکید بر اینکه دستگاه های خدمات رسان همچون شرکت های آب و برق باید در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند اظهار کرد: سیاست استانداری بر این است که این نهاد وظیفه هماهنگی و نظارت را انجام دهد، فرمانداران نقش اداره کننده شهرستان ها را ایفا کنند و هر کدام از دستگاه ها نیز باید وظایف خود را انجام دهد و در مقابل کم کاری ها پاسخگو باشد، در غیراینصورت ابزار برای برخورد در دست داریم.
وی با بیان اینکه همه مشکلات استان بدون پرده پوشی با وزیر نیرو مطرح شده است افزود: نشست ها و سفر وزیر نیرو منجر به مصوباتی در ۶ بخش شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شده است.
این مقام مسئول گفت: شستشوی مقره های برق، خرید ماشین آلات مرتبط، خرید ژنراتورهای برق اضطراری برای تصفیه خانه های آب به ویژه تصفیه خانه های شماره یک و ۲ اهواز، تغییر جنس مقره ها به سیلیکونی و تامین اعتبار از جمله این مصوبات بوده است.

*آبگیرهایی که کانون ریزگرد شدند
هاشمی زاده در حاشیه این جلسه نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاهش حقابه استان یکی از عوامل اصلی بروز بحران در این استان است و اگر این حقابه رعایت می شد خوزستان با مشکلات به مراتب کمتری مواجه می شد، زیرا مناطقی که اکنون کانون گرد و غبار است، در گذشته آبگیر بوده است.
وی افزود: مساله حقابه های استان با وزیر نیرو در جلسه منابع آبی پایین دست مطرح شده که آن را پذیرفته و وعده کرده که این مساله را پیگیری و حقابه های استان را تامین کند.
هاشمی زاده همچنین با اشاره به اختلال در وضعیت برق و قطع برق در ۱۱ شهرستان، گفت: قطع برق از ساعت ۲۴ جمعه به صورت مرحله به مرحله آغا شد و تا ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه همه این ۱۱ شهرستان خاموش شده و نیروگاه ها نیز از مدار خارج شدند.
وی اضافه کرد: از ساعت ۱۰ صبح شنبه اتصال برق برخی مناطق شروع شد که در نهایت تا ساعت ۱۶ برق همه شهرستان ها وصل و وضعیت شبکه برق عادی شد.
هاشمی زاده اظهار کرد: وزیر نیرو ساعت ۱۲ روز شنبه وارد اهواز شد اما تاخیر در پرواز به دلیل شرایط آب و هوایی مانع از حضور وی در ستاد بحران استان شد و چیت چیان در یک جلسه با حضور مدیران مرتبط و استاندار خوزستان شرکت کرده و ساعت ۱۷ به تهران بازگشته است و معاونان وی قرار است به عنوان نمایندگان وزارت نیرو تا روز دوشنبه در خوزستان مستقر باشند و مسائل را پیگیری کنند.
جانشین استاندار خوزستان در ستاد بحران استان در ادامه در پاسخ به اعتراض خبرنگاران برای ممانعت از ورود آنها به جلسات ستاد بحران گفت: از نظر من منعی برای ورود خبرنگاران وجود ندارد زیرا در این شرایط رسانه های می توانند بهترین کانال برای انعکاس واقعیت ها و تلاش مدیران استانی باشند.
بر اساس این گزارش، زمستان امسال سومین بار است که هواشناسی نسبت به بارش شدید و وقوع سیلاب هشدار می دهد و ستاد بحران خوزستان نیز اعلام حالت آماده باش می کند. اما میزان بارش ها بسیار کمتر از پیش بینی ها بوده است به طوری که هوشنگ حسونی زاده معاون سازمان آب و برق خوزستان گفته است: ۸۵ درصد پیش بینی های بارندگی در استان محقق نشده است.
قطع برق و آب در ۱۱ شهرستان، تعطیلی ادارات و مدارس را در روز شنبه در پی داشت.
به گفته مدیران برق، مه گرفتگی شدید بعد از گرد و خاک اخیر باعث این حادثه شده است.
این دومین بار است که در بهمن ماه امسال به دلیل افزایش رطوبت برق اهواز و چند شهر قطع می شود. پیش از این ۹ بهمن اهواز و شهرهای اطراف یک روز بدون آب و برق سپری کردند.
وزیر نیرو که گفته می شود برای بررسی مشکلات خوزستان شنبه وارد اهواز شده است، در ستاد بحران استان، حضور نیافت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.