تنها راهکار مقابله با گردوغبار، توقف طرح‌های انتقال آب است

نماینده اهواز گفت: فراموش نکرده‌ایم که در بهمن ۹۳ با وقوع طوفان‌های شدید گرد و غبار، هیات دولت طرح مقابله با ریزگردها را با اعتبار ۱۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تصویب کرد و اکنون تنها ۱۷ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است. این اعتبارات چرا تخصیص نیافتند؟ و چرا مابقی اعتبارات تامین نمی‌شود؟ آیا اشتباهی صورت گرفته است؟‌

علی ساری با اشاره به دستور معاون اول رییس جمهور جهت اقدام ضربتی برای مقابله پدیده گرد و غبار در استان اظهار کرد:‌ هر چند برای حل مشکل گرد و غبار خیلی دیر شده است اما باز هم از چنین تصمیمات و حرکاتی استقبال می‌کنیم؛ این دستور معاون اول رییس جمهور نیز مورد استقبال نمایندگان خوزستان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نگاه دولت به حل پدیده گرد و غبار نگاهی مثبت است اما باید واقعیات را نیز در نظر گرفت. معضل ریزگردها اکنون نه تنها خوزستان بلکه ۲۲ استان دیگر را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را برای این استان‌ها ایجاد کرده است؛ در حال حاضر پدیده گرد و غبار تمام کشور را تهدید می‌کند ولی گرد و غبار در خوزستان قابل قیاس با این پدیده در سایر استان‌ها نیست.

ارتباط تنگاتنگ پدیده ریزگردها با انتقال آب رودخانه‌های خوزستان

نماینده اهواز تصریح کرد:‌ از لحاظ علمی به راحتی می‌توان اثبات کرد که پدیده ریزگردها در خوزستان ارتباط تنگاتنگی با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سایر رودخانه‌های استان خوزستان دارد. اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون و سایر رودخانه‌های کارون پدیده گرد و غبار را نه تنها به شدت تشدید کرده است بلکه موجب بروز واکنش‌های دیگری نیز از سوی طبیعت شده است.

ساری ادامه داد: به علت سدسازی‌های پی در پی و انجام طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان، خاک استان رطوبت خود را از دست داده و دچار فرسایش شده است و به تبع این وضعیت موجب بروز پدیده گرد و غبار شده است.

طرح‌های انتقال آب پیوست زیست محیطی ندارند

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر نیرو آقای میدانی در مجلس داشتیم از آقای میدانی این سوال را پرسیدیم که آیا طرح‌های انتقال آب پیوست زیست محیطی دارند یا خیر؟ آقای میدانی در ابتدا سعی کردند توضیحات دیگری ارایه دهند اما با اصرار ما به صراحت پاسخ دادند که طرح‌های انتقال آب پیوست زیست محیطی ندارند.

نماینده اهواز بیان کرد: بنابراین از آقای میدانی مجدد پرسیدیم چگونه و با چه اجازه‌ای طرح‌های انتقال آب بدون پیوست زیست محیطی ارایه می‌شود؟ معاون وزیر نیرو نیز به تصمیمات شورای عالی آب اشاره کردند.

وی گفت: خوشبختانه کمیسیون کشاورزی به تحقیق و تفحص طرح‌های انتقال آب رای دارد و تحقیق و تفحص به صحن علنی مجلس کشیده شد.

‌ چرا سازمان حفاظت محیط زیست در برابر طرح‌های انتقال آب فریاد نزد؟

ساری اظهار کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رفت در برابر طرح‌های انتقال آب فریاد بزند چرا که این فریادها بخش عظیمی از مشکل را حل می‌کرد اما نه تنها ما این فریاد را از دکتر ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور نشنیده‌ایم و نمی‌شنویم بلکه حتی خانم ابتکار در روز جهانی تالاب‌ها که در اهواز برگزار شد، در برابر این صحبت آقای گری لوییس نماینده سازمان ملل که گفتند ۹۰ درصد گرد و غبار خوزستان منشا خارجی دارد، سکوت کردند.

وی ادامه داد:‌ حتی در صورت پذیرفتن این ادعا که ۹۰ درصد مشکل گرد و غبار ناشی از منشا و منابع خارجی است، باید زمانی که شاهد وقوع پدیده گرد وغبار ناشی از فعالیت‌های کانون خارجی، این پدیده را در مبدا نیز شاهد باشیم اما در طوفان گرد و خاک ۸ بهمن ماه اهواز در کدام قسمت عراق و کشورهای همسایه پدیده گرد و خاک وجود داشت؟

نماینده اهواز افزود:‌ در مراسم روز جهانی تالاب‌ها هم خانم ابتکار و هم گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران به این موضوع که ۹۰ درصد مشکل گرد و غبار ناشی از منابع خارجی است، اصرار داشتند. من اصراری به این موضوع ندارم اما معتقدم که باید شواهد را در نظر گرفت و شواهد اکنون حاکی از آن است که کشور ما با بیماری سرطان مواجه است، چرا بیماری سرطان را اکنون با این شدت در کشور می‌بینیم؟

مردم با سلامتشان هزینه طرح‌های انتقال آب را می‌دهند

وی با اشاره به آثار مخرب طرح‌های انتقال آب بر محیط زیست گفت: زمانی که آب را از سرشاخه‌ها انتقال می‌دهند، مواد رادیواکتیوی که سال‌ها در پایین‌دست به صورت نهفته  توسط آب رودخانه مهار و کنترل می‌شدند، دیگر کنترل نخواهند شد. بنابراین با اجرای طرح انتقال آب سلامت بخش اعظمی از هموطنانمان به خطر می‌افتد و مردم باید هزینه بدهند.

ساری با تاکید بر لزوم نگاه علمی و مستند به طرح‌های انتقال آب اظهار کرد:‌ افرادی که به دنبال اجرای طرح‌های انتقال آب هستند، باید به صورت ژرف و علمی و عمیق به این موضوع نگاه کنند. امروز طرح انتقال آب از سرشاخه‌ای را منع می‌کنند و روز بعد از پایین‌دست یا محل‌های دیگر اقدام به اجرای این طرح‌ها می‌کنند.

کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان باید دارای قدرت اجرایی باشد

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی جهت مقابله با پدیده گرد و غبار خوزستان به دستور معاون اول رییس جمهور در شب گذشته تصریح کرد: ‌تشکیل چنین کارگروه‌هایی زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که این کارگروه دارای قدرت اجرایی باشد.

ساری افزود: در چندین جلسه که به عنوان نماینده مجمع نمایندگان خوزستان در رابطه با مباحث آب و تفحص طرح‌های انتقال آب شرکت کردم، متاسفانه کارشناسان وزارت نیرو گزارش‌ها و موضوعاتی مطرح می‌کردند که از سوی کارشناسان ما رد می‌شد و هیچ جواب قابل دفاعی از اجرای طرح‌های انتقال آب نداشتند.

تنها راهکار مقابله با گرد و غبار، توقف طرح‌های انتقال آب است

نماینده اهواز گفت: ‌برای مهار ریزگردها ابتدا باید از طرح‌های انتقال آب جلوگیری کرد؛ در این صورت بخش اعظمی از مشکل گرد و غبار حل خواهد شد. بنابراین تنها راهکار مقابله با گرد و غبار، توقف طرح‌های انتقال آب است. با این طرح‌ها ۲۲ استان دیگر کشور را هم به علت وقوع پدیده گرد و غبار نابود کرده‌اند.

ساری بیان کرد:‌ در رابطه با سهم منشا و منابع داخلی و خارجی ریزگردها باید با اطلاعات دقیق و علمی صحبت کرد. نباید دکتر ابتکار در برابر ادعای آقای لوییس مبنی بر این‌که ۹۰ درصد از گرد و غبار ناشی منابع خارجی است، سکوت می‌کردند.

وی اظهار کرد:‌ اگر فلات مرکزی اکنون مشکل آب دارد، تنها راهکار حل این مشکل، اجرای طرح‌های انتقال آب و نابودی ۲۲ استان دیگر نیست.

چرا اعتبارات طرح مقابله با ریزگردها تخصیص نیافت؟

نماینده اهواز افزود: فراموش نکرده‌ایم که در بهمن ۹۳ با وقوع طوفان‌های شدید گرد و غبار، هیات دولت طرح مقابله با ریزگردها را با اعتبار ۱۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تصویب کرد و اکنون تنها ۱۷ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است. این اعتبارات چرا تخصیص نیافتند؟ و چرا مابقی اعتبارات تامین نمی‌شود؟ آیا اشتباهی صورت گرفته است؟‌

وی بیان کرد:‌ در کارگروه‌هایی که در زمینه پدیده گرد و غبار تشکیل می‌شود، انتظار داریم که ابتدا اقداماتی که در گذشته اجرایی شده مورد بررسی قرار گیرد. با توقف طرح‌های انتقال آب، بخش اعظم مشکل گرد و غبار حل می‌شود. هر چند پدیده گرد و غبار دارای منشا و کانون‌های خارجی نیز هست که در این زمینه نیز باید روابط بین‌المللی را دنبال کنیم اما کانون‌های داخلی نیز جای خود را دارند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.