توضیحات استاندار خوزستان درباره آنچه در دو روز گذشته در اهواز رخ داد

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: به نظر می‌رسد اقداماتی که تاکنون در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها انجام شده، کافی نیست؛ برای مقابله با این پدیده باید به طور ویژه با دولت جهت پیگیری رفع کانون‌های داخلی و خاص ریزگردها وارد مذاکره شویم.

غلامرضا شریعتی امروز (۱۰ بهمن ماه) در حاشیه جلسه ستاد بحران خوزستان در جمع خبرنگاران در خصوص تمهیدات و برنامه‌ها جهت مقابله با پدیده ریزگردها در استان اظهار کرد: از منابع طبیعی، محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری خواسته شده که در زمینه رفع کانون‌های گرد و غبار داخلی و در بخش‌های مختلف از جمله بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان برنامه‌های عملیاتی به ما ارائه دهند. در صورت ضرورت جهت اجرای این برنامه‌ها، در جلسه هیات دولت حضور خواهم یافت و توضیحات لازم را ارایه می‌کنم.

 

وی تصریح کرد:‌ دیروز هم آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور با مدیریت استان جهت پیگیری مشکلات ایجاد شده در تماس بودند. تاکنون اقداماتی که جهت رفع کانون‌های داخلی صورت گرفته برای مثال وزارت نفت از طریق قرارگاه خاتم و تحت نظارت اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان در سطح ۱۷ هزار هکتار و با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان اقدام به نهال‌کاری، مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان در استان کرده و مقرر شده که این رقم تا پایان سال به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد. همچنین وزارت نفت متعهد شده در ۵ سال آینده این رقم را به ۳۰۰ میلیارد تومان برساند.

 

شریعتی عنوان کرد: به نظر می‌رسد اقداماتی که در زمینه با مقابله ریزگردها تاکنون در استان خوزستان انجام شده، کافی نیست و بنابراین جهت انجام برنامه‌ها واقداماتی در سطح وسیع‌تر از برخی دستگاه‌ها خواسته شده تا برنامه عملیاتی ارائه دهند. با این حال جهت مقابله با این پدیده باید به طور ویژه با دولت جهت پیگیری رفع کانون های داخلی و خاص ریزگردها وارد مذاکره شویم.

 

پاسخ به انتقادات در خصوص عدم حضور استاندار در خوزستان هنگام بحران دو روز گذشته

 

استاندار خوزستان در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم حضور وی در استان در شرایط ایجاد شده روزهای گذشته، عنوان کرد:‌ من در سفری دولتی و کاری بودم؛ در غیاب من طبق حکم وزیر کشور اختیارات استاندار به آقای حسین‌زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تفویض شده بود و ایشان تمام اختیارات را داشتند و اقدامات را انجام می‌دادند؛ بنابراین عملا این‌گونه نبوده که در دو روز گذشته استاندار در خوزستان حضور نداشته بلکه تنها شخص شریعتی در استان نبوده است.

 

شریعتی ادامه داد:‌ اختیارات استاندار به آقای حسین‌زاده تفویض شده بود و آقای حسین‌زاده نقش استاندار را داشتند و مسائل را مدیریت می‌کردند. من به محض اطلاع از شرایط ایجاد شده در استان از روز جمعه دائما استان در تماس بودم و بعدازظهر جمعه به من اطلاع داند که مساله حل شده اما روز شنبه به محض آگاهی از شرایط جدید قطعی آب و برق در اهواز و برخی شهرها فورا وارد عمل شدم.

 

وی افزود: البته باید در نظر گرفت لهستان حدود دو ساعت و نیم با کشور ایران اختلاف زمانی دارد اما از دیروز در لهستان همه کارهای روتین را کنار گذاشتم از طریق تلفن با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و حوزه استانداری در تماس بودم و اکنون نیز همان‌طور که در جلسه مشاهده کردید، اطلاعات من از تمام مدیران استان در خصوص شرایط دو روز گذشته به ‌روزتر بود و من اطلاعاتی داشتم که برخی مسئولان نداشتند.

 

توضیح در خصوص عدم حضور فرماندار اهواز هنگام وقوع گرد و غبار

 

شریعتی در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم حضور فرماندار اهواز در دو روز گذشته در این شهرستان، تصریح کرد:‌ آقای ارزانی اکنون در مرخصی هستند و مشکلاتی برای آقای ارزانی ایجاد شده است که شخصا واجب دانستم که سفر خود را در لهستان نیمه‌کاره رها کنم و به خوزستان بازگردم اما آقای ارزانی به مشکلات خود برسند.

 

وی ادامه داد:‌ در نبود آقای ارزانی، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار یعنی آقای مظفری اختیارات فرماندار را داشتند؛ آقای ارزانی با هماهنگی از منطقه خارج شده بود اما معاون فرماندار مشکلات را دنبال می‌کرد، در هر صورت حضور فرماندار در چنین شرایطی در اهواز مساله خاصی را حل نمی‌کرد.

 

علت اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس اهواز از نگاه استاندار

 

استاندار خوزستان در پاسخ به انتقادات نسبت به بی‌نظمی در اعلام تعطیلی مدارس در زمان وقوع پدیده ریزگردها نیز بیان کرد: در مدتی که روی کار آمده‌ام چند مرتبه شرایطی ایجاد می‌شد که مدارس را تعطیل می‌کردیم اما این تعطیلی با اطلاع‌رسانی به موقع اعلام می‌شد و از قبل به اطلاع عموم می‌رسید و مردم نیز مردم مطلع می‌شدند اما در این مدت تنها همین یک بار در روز گذشته در اعلام تعطیلی مدارس بی‌نظمی ایجاد شد که همان‌‌طور که قبلا گفتم علت آن هم از یک سو به یک سری اطلاعات ناقص باز می‌گشت و از سوی دیگر باید همکاران ما زودتر و قاطعانه‌تر تصمیم‌گیری می‌کردند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.