بازگشت بحران خاک به خوزستان/ تکرار سونامی بهمن ۹۳؟/ مسابقات ورزشی و پروازها لغو شد/ تصادف در محورهای استان و مسدود شدن جاده ها

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: به دنبال طوفان گرد و غبار و وزش باد با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در اهواز، ۹ پرواز فرودگاه این شهر در روز جمعه لغو شد.

پروازهای اهواز – تهران قشم ایر به شماره ۱۲۱۳ در ساعت ۹:۳۰، ایرتور به ۹۵۷ ساعت ۸:۵۰، آسمان ۸۳۱ ساعت ۱۷:۴۰، نفت ۲۶۱۷ ساعت ۱۱:۴۰، کاسپین ۰۲۱ ساعت ۱۵:۲۰ لغو شده است.
همچنین پروازهای اهواز – شیراز آسمان به شماره ۳۸۸۴ ساعت ۹:۴۵، اهواز – مشهد آسمان ۸۳۶ ساعت ۱۱:۴۵ ، اهواز – اصفهان کاسپین ۶۹۷۴ ساعت ۱۱ و اهواز – تبریز آتا ۵۲۳۲ ساعت ۱۴:۴۰ نیز از دیگر پروازهای لغو شده است.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، گرد و غبار شعاع دید را به ۵۰متر در اهواز کاهش داده و سرعت باد ۶۰کیلومتر در ساعت است.
همچنین براساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در ساعت ۱۳ در اهواز به ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز رسید

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه وضعیت گرد و غبار تا پایان وقت امشب خبر داد.

کوروش بهادری با اشاره به وقوع گرد و خاک شدید در اهواز اظهار کرد: فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار داخلی در اطراف اهواز در پی وزش باد، موجب وقوع گرد و خاک از صبح امروز در اهواز و بخشی از شهرستان دشت‌آزادگان شد.

وی افزود: سرعت باد در شدیدترین حالت به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید که میزان دید افقی در اهواز را به ۵۰ کیلومتر رساند.

بهادری با بیان این‌که شهرستان‌های شمالی خوزستان در حال حاضر شاهد بارندگی هستند، گفت: در اهواز نیز شاهد رگبار مختصری بودیم که همین رگبار موجب کاهش گرد و غبار شد و اکنون میزان دید افقی به ۳۰۰ متر رسیده است.

وی ادامه داد: با کاهش سرعت باد و بهبود وضعیت گرد و غبار، پیش‌بینی می‌شود گرد و غبار تنها تا پایان وقت امشب در اهواز ادامه داشته باشد و فردا(شنبه) شاهد گرد و غبار نخواهیم بود.

به دلیل رعایت حال نمازگزاران با توجه به افزایش غلظت گرد و خاک نماز جمعه این هفته اهواز اقامه نشد و نمازگزاران به اقامه نماز جماعت اکتفا کردند.

لحظه به لحظه بر شدت گرد و خاک افزوده می‌شود و حضور طولانی مدت نمازگزاران به ویژه بیماران ریوی و خاص در این شرایط جوی خطرناک است.

این در حالی است که به دلیل افزایش غلظت گرد و خاک برای رعایت حال نمازگزاران، تصمیم بر عدم اقامه نماز جمعه این هفته اهواز در مصلی اتخاذ شد و نمازگزاران به اقامه نماز جماعت اکتفا کردند.

نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین لطف‌الله سپهر اقامه شد.

در حال حاضر با توجه به شدت گرد و غبار تردد شهروندان در اهواز و دیگر مناطق استان خوزستان از جمله آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شادگان و … مختل شده است.

لیگ برتر دوچرخه سواری جاده کشور به دلیل طوفان و گردوخاک ناگهانی در خوزستان لغو شد.

آخرین مرحله از رقابت های لیگ برتر دوچرخه سواری باشگاه های کشور که در بخش جاده قرار بود، امروز (جمعه) در ماهشهر برگزار شود به دلیل شرایط بسیار نامناسب جوی و باد حاکم در مسیر مسابقات، با تصمیم کادر فنی رقابت ها لغو شد.

براساس اعلام فدراسیون دوچرخه سواری، نتایج این مسابقات با توجه به تصمیم گیری کمیته فنی لیگ و همچنین نتایج کسب شده تا این مرحله از مسابقات لیگ محاسبه خواهد شد و تیم های برتر مشخص و اعلام می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در پی وقوع توفان گرد و خاک میزان آلودگی هوا به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز در اهواز رسید گفت: توفان های شدید گرد و خاک در بهمن ماه ۹۳ در اهواز در حال تکرار شدن است.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به هشدار هواشناسی خوزستان در روزهای اخیر نسبت به وزش بادهای شدید جنوب شرق در استان اظهار کرد: در صورت نبود بارندگی، بادهای جنوب شرق منجر به توفان های شدید در جنوب شرق استان به ویژه اهواز می شود، که نمونه آن را در بهمن ماه ۹۳ در اهواز شاهد بودیم.
وی افزود: بادهای جنوب شرق باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار در نزدیک اهواز و به تبع آن افزایش شدید میزان آلودگی هوا در این کلانشهر می شود، به طوری که امروز در سایر شهرهای استان میزان آلودگی هوا زیاد نبوده اما در اهواز به ۱۰ هزار میکروگرم برمترمکعب (بیش از ۶۶ برابر حد مجاز) رسیده است و این مساله بیانگر فعال شدن کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: کانون هایی که در شرق اهواز و جنوب شرق استان قرار دارد از بخش غیزانیه همچنین جاده اهواز- رامهرمز، اهواز- ماهشهر، ماهشهر- هندیجان و رامشیر را در برمی گیرد.
وی ادامه داد: این کانون ها عمدتا بافت رسی دارند که در صورت بارندگی به مرتع و کشاورزی منجر می شوند و در صورت نبود بارندگی منشاء گرد و غبار خواهند شد.
لاهیجان زاده تاکید کرد: برای کنترل این کانون ها باید اولویت ویژه ای برای نهالکاری و درختکاری در این مناطق تعریف شود.
بر اساس این گزارش، گرد و غبار از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه در اهواز به اوج خود رسیده و از این ساعت غلظت آلودگی به ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب (بیش از ۶۶ برابر حد مجاز) رسیده است.
گرد و غبار در شهرهای هندیجان هفت هزار و ۶۰۹ میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد یک هزار و ۲۳۶ میکروگرم بر مترمکعب، در ماهشهر ۷۰۹ میکروگرم بر مترمکعب آبادان ۳۳۴ میکروگرم برمترمکعب و خرمشهر ۷۸۹ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.
بر اساس این گزارش، استاندارد آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در گفت وگو با ایرنا گفته است: با وقوع طوفان گرد و خاک در اهواز شعاع دید به ۵۰ متر رسیده است.
کوروش بهادری با بیان اینکه گرد و خاک تا امشب ادامه دارد افزود: باد با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت تمام کانون های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده است و هیچ کانون داخلی در بروز این پدیده دخالت ندارد.
به گفته وی، گرد و خاک به سمت شهرهای دیگر استان از جمله آبادان، ماهشهر، هندیجان، بستان و دشت آزادگان در حرکت است.
در پی وقوع توفان های گرد و غبار در بهمن ۹۳، اهواز و چند شهر استان آلودگی بیش از ۶۶ برابر حد مجاز را در چندین روز تجربه کردند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.