انتقاد استاندار از کاهش اعتبارات تملک دارایی خوزستان / این موضوع را نمی پذیریم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با انتقاد از کاهش اعتبارات تملک دارایی خوزستان در سال ۹۶، به ایجاد ردیف های اختصاصی بودجه خوزستان برای سال آینده اشاره کرد و گفت: بنا نیست که با ایجاد این ردیف های اختصاصی، اعتبارات تملک دارایی استان کاهش و آن را برای دیگر استان ها منظور کنند؛ ما این موضوع را نمی پذیریم.

غلامرضا شریعتی در شورای اداری خوزستان که امروز (۲۲ دی ماه) در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت اعتبارات خوزستان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بهبود یافته است، اظهار کرد: در سال ۹۵ سهم خوزستان از محل اعتبارات استانی کل کشور ۶٫۵ درصد بود که این رقم برای سال ۹۶ با پیگیری نمایندگان استان در مجلس و دستگاه های ذیربط، با رشد ۲٫۴ درصدی به حدود ۸٫۹ درصد افزایش یافت.

وی افزود: با وجود این، اعتبارات تملک دارایی خوزستان در بودجه ۹۶ نسبت به اعتبارات تملک دارایی استان در سال ۹۵ کاهش داشته است.

شریعتی ادامه داد: در بودجه ۹۶ ردیف های اختصاصی و جداگانه مانند ردیف اعتباری کمک به آب و فاضلاب خوزستان و همچنین ردیف اعتباری نفت برای خوزستان در نظر گرفته شده که موجب شده است سهم اعتبارات استانی از محل اعتبارات استانی کشور افزایش یابد.

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش اعتبارات تملک دارایی خوزستان در لایحه بودجه ۹۶ تصریح کرد: این مساله را صحیح نمی دانیم و راضی به آن نیستیم زیرا این اعتبارات باری از دوش استان بر نخواهد داشت. استنباط و تحلیل ما این است که اگر ردیف اعتباری اختصاصی برای نفت برای خوزستان در نظر گرفته می شود، به دلیل عوارض و مشکلاتی است که نفت برای مردم ایجاد کرده است. بنابراین در نظر گرفتن این ردیف اعتباری دلیل نمی شود که اعتبارات تملک دارایی خوزستان کاهش یابد و اعتبارات آن برای استان های دیگر منظور شود.

شریعتی ادامه داد: اگر بنا است که برای استان های نفتخیز که متحمل عوارض و مشکلات متعدد نفت می شوند به صورت جداگانه ردیف های اختصاصی منظور شود، بنا نیست که در جای دیگر اعتبارات تملک دارایی استان را کاهش دهند و آن را برای استان های فاقد نفت لحاظ کنند؛ این امر به این معنا است که خودمان سر خودمان کلاه بگذاریم.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبارات و بودجه سال ۹۶ خوزستان در صحن علنی مجلس تصویب نشده است، عنوان کرد: با پیگیری نمایندگان و دستگاه های ذیربط، اعتبارات استانی خوزستان در سال ۹۶ در کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی داشته است و اگر این اصلاحات در مجلس نیز تصویب شود، رقم قابل ملاحظه ای به اعتبارات خوزستان در سال ۹۶ افزوده می شود و مانند پنج و یا شش سال گذشته باز هم خوزستان رتبه اول را در میزان اعتبارات استانی در سطح کشور خواهد داشت. موضوع اعتبارات استان توسط رییس سازمان برنامه و بودجه، من و نمایندگان مجلس به طور مرتب رصد و پیگیری می شود و امید است به نقطه مطلوبی دست یابیم.

استاندار خوزستان به موضوع جلسه شورای اداری اشاره و اظهار کرد: مقرر شده تا بعد از این، جلسات شورای اداری استان به صورت موضوعی و تخصصی برگزار شود و در هر جلسه دستگاه های ذیربط نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند و جلسه امروز نیز اولین جلسه تخصصی و موضوعی شورای اداری خوزستان با موضوع فساد و تخلفات اداری است.

شریعتی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در موفقیت در زمینه کاهش تخلفات اداری و سلامت نظام اداری گفت: اگر بنا است که در حوزه نظام اداری و جلوگیری از فساد و تخلفات اداری به صورت موفق تر عمل کنیم، لازم است که مساله شکست قانون و عدم اجرای قانون، در ذهن مردم جامعه چنان جرمی تلقی شود که ناخودآگاه این موضوع به خودکنترلی بیانجامد؛ تا زمانی که در جامعه خودکنترلی وجود نداشته باشد، نظارت نهادهای بازرسی و نظارتی بر نظام اداری هر چند موثر و مفید است اما کامل و کافی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت توسعه است، عنوان کرد: باید مبارزه با فساد و قانون گریزی و تاکید بر اجرای قانون و احترام به قوانین در سالهای آغازین آموزش و پرورش افراد جامعه به یک فرهنگ تبدیل و نهادینه شود تا این فرهنگ برای انسان خودکنترلی در جلوگیری از تخلفات و فساد اداری ایجاد کند. در غیر این صورت تا زمانی که با سیستم های پلیسی و نظارت های سنتی در زمینه مبارزه با فساد اداری عمل کنیم، راه به هیچ جایی نخواهیم برد و هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: البته سیستم های نظارتی نیز لازم هستند اما باید قبل از آن در میان جامعه خودکنترلی نیز وجود داشته باشد تا نظام اداری در مسیر سلامت حرکت کند. نهادهای نظارتی نیز باید وظایف خاص خود را انجام دهند و همچنین لازم است که نهادهای نظارتی به صورت تخصصی نیز بر مسایل ادارات اشرافیت داشته باشند تا کارشناسان این نهادها بتوانند با ادارات و دستگاه های اجرایی به صورت تخصصی مسایل را بررسی کند.

شریعتی با تاکید بر اعمال قوانین سختگیرانه درباره تخلفات فسادی اداری اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، قوانین با فساد اداری بسیار سختگیرانه هستند و در زمینه مبارزه با فساد اداری ذره ای اغماض نمی شود اما این گونه هم نیست که به هر مسئولی چه در حوزه اداری و چه در حوزه مالی اتهام فساد اداری داده شود. در این کشورها آن اقداماتی به عنوان فساد تلقی می شوند که به صورت کاملا واضح و روشن تبیین شده باشند.

وی افزود: بنابراین باید قوانین و مقررات در زمینه تخلفات فساد اداری، شفاف و کاملا روشن باشند و همچنین قابلیت تفسیر و تحلیل زیادی نداشته باشند تا هر فردی این قوانین را آن طور که بخواهد تفسیر کند و این قوانین از سوی دیگرباید سختگیرانه باشد اما بازار اتهام نیز باید کاملا برچیده شده باشد.

استاندار خوزستان لازمه حرکت به سوی سلامت اداری پایدار را فرهنگ سازی مبارزه با فساد در آموزش و پرورش ابتدایی دانست و گفت: باید برای حرکت به سوی سلامت اداری واقعی و پایدار از مقاطع ابتدایی تخلفات اداری و از شکست قانون به عنوان یک مساله مذموم شناخته شوند و در این زمینه فرهنگ سازی شود. دانش آموزان باید با درک فرهنگ اجرای قانون، رشد و پرورش یابند تا و زمانی که به آینده سازان این کشور تبدیل می شوند کاملا انسان های خودکنترلی باشند، در غیر این صورت موفقیت هایی که در زمینه مبارزه با فساد اداری و ارتقا سلامت اداری حاصل شده، ممکن است ناپایدار باشند.

شریعتی با تاکید بر نقش فرهنگ سازی در مبارزه با تخلفات اداری و اجرای قوانین در سال های آغازین آموزش و پرورش افراد جامعه در پایداری سلامت اداری کشور تصریح کرد: باید با حرکت مدون و برنامه ریزی شده، دانش آموزان جامعه را با فرهنگ اجرای قوانین و مبارزه با فساد پرورش داد تا زمانی که دانش آموزان زمام امور مملکت را به دست گرفتند با چنین فرهنگی فعالیت داشته باشند.

وی با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: آیت الله هاشمی از معدود افرادی است که رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران در ستایش و وصف شخصیت ایشان صحبت کرده اند. آیت الله هاشمی اموال و جان خود را برای پیروزی نهضت در طبق اخلاص گذاشت و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.