مخالفت نمایندگان استان با بودجه ۹۶ خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کلیات لایحه برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، در مجلس تصویب شده و جزئیات آن در حال بررسی است. لایحه بودجه سال ۹۶ کشور نیز در حال بررسی در مجلس است. در این میان کاهش بودجه تخصیص یافته به خوزستان در سال ۹۶ به یکی از سوژه‌های داغ این روز‌ها تبدیل شده است.
کار‌شناسان معتقدند که خوزستان با وجودِ برخورداری از نعمت‌های خدادادی، همواره بالا‌ترین جایگاه مشکلات و کاستی‌های کشور را به خود اختصاص داده است؛ نبود جاده‌های مناسب، مشکلات فراوان بهداشتی و درمانی، مشکلات محیط‌زیستی همچون ریزگردها و بالا بودن نرخ بیکاری و تنگدستی تعداد زیادی از خانوار‌ها از یک‌سو و وجود بنادر و صنایع فراوان، میزان قابل توجه کشت گندم و جو در کنار باغ‌ها و مرکبات فراوان ازسوی دیگر این کاهش بودجه را غیرمنطقی می‌کند.
اما تنها شهروندان استان از اوضاع و شرایط موجود گلایه‌مند نیستند و نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان وکیل مدافعان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خوزستانی چشم به راه سرمایه‌های خود با توجه به جایگاه و درآمدهای استان هستند. زیرا بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ کمتر شده است.

کاهش به دلیل داشتن سهم نفتی، خلاف قانون است
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس نیز با اشاره به اینکه یکی از ایرادات وارده به برنامه ششم در خصوص سهم مناطق نفت‌خیز است، اظهار می‌کند: یک‌سوم از سهم ۳ درصدی به مناطق نفت‌خیز و دوسوم به مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص داده شده، اما چون بسیاری از مناطق استان کمتر توسعه‌یافته هستند، باید از کل سهم ۳ درصدی استفاده کنیم و همه آن به استان اختصاص داده شود. وگرنه مغایر قانون خواهد بود.
«مجید ناصری‌نژاد» با بیان این‌که سهم ۳ درصدی در نظر گرفته شده برای استان کم است و باید افزایش پیدا کند، می‌افزاید: همچنین ایراد وارده به برنامه بودجه این است که وقتی که سهم نفتی را به استان می‌دهد، به دنبال کاهش سهم استان در بحث اعتبارات تملک و دارایی هستند و این مسأله در بودجه امسال نیز اتفاق افتاده، اما به دنبال رفع این مشکل هستیم.

نگاه دولت به خوزستان ویژه باشد
نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: در بحث اعداد و ارقام بودجه اختصاص‌یافته به خوزستان، حق مردم این استان نادیده گرفته ‌شده است.  «عبدالله سامری» با تأکید بر اینکه نگاه دولت نسبت به خوزستان باید ویژه باشد، می‌افزاید: اکثر منابع درآمدی دولت از سوی استان تأمین می‌شود، اما با توجه به این امر در بحث اعداد و ارقام بودجه اختصاص‌یافته به استان، حق مردم نادیده گرفته شده است.

عامل کاهش بودجه استان
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از کاهش بودجه خوزستان اظهار می‌کند: خوزستان از لحاظ جمعیت، وسعت و دارایی‌هایش حق دارد حقوق خود را از دولت مطالبه کند.
«غلامرضا شرفی» می‌گوید: با اینکه خوزستان ۴ سال پیاپی در کشت غلات بالا‌ترین رتبه را کسب می‌کند، اما می‌بینیم بودجه‌ای که برای استان فارس در نظر می‌گیرند، بیشتر از بودجه ما است.
شرفی می‌افزاید: اگر توسعه‌نیافتگی ملاک است، باید به مناطقی که توسعه‌نیافته‌اند و محروم هستند توجه بیشتری شود و خوزستان به‌خصوص نوار مرزی استان که درگیر جنگ بود، بیش از همه‌ جا نیاز به رسیدگی دارند.
نماینده آبادان ادامه می‌دهد: چانه‌زنی‌های غیرعادلانه موجب شده تا بودجه کشور به سمت برخی استان‌ها سرازیر شود که قابل‌مقایسه با خوزستان نیستند.

نسبت به سایر استان‌ها کاهش بودجه داشته‌ایم
از سوی دیگر نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از کاهش بودجه خوزستان می‌گوید: کاهش بودجه خوزستان در بودجه سال ۹۵ در مجلس قبلی به تصویب رسید، نسبت به برخی از شاخص‌های استان در این بودجه کم‌توجهی شده است.
«فریدون حسنوند» می‌افزاید: خوزستان نه‌تنها در سرجمع اعتبارات کلی افزایش بودجه نداشته است، بلکه نسبت به سایر استان‌ها کاهش هم داشته است؛ یعنی ۲ برابر ضرر کرده‌ایم. چون هم افزایش نداشته‌ایم و هم نسبت به سایر استان‌ها کاهش بودجه داشته‌ایم.
وی اضافه می‌کند: خوزستان چند هزار میلیارد تومان به اسم عوارض به خزانه کشور واریز می‌کند و طبق قانون باید بخشی از آن به استان برگردد که از این مازاد هم نهایتاً ۲ میلیارد تومان به استان در سال گذشته اختصاص پیدا کرد. این هم یکی از اشکالات جدی در این حوزه اعتبارات مازاد است.
نماینده مردم اندیمشک تأکید می‌کند: در زمینه تخصیص هم ما متعرض و نگران هستیم. برای تخصیص باید نگاه به محرومیت‌ها، پروژه‌ها و مشکلات منطقه شود که خوزستان در تخصیص هم مورد لطف قرار نگرفته و دیده نشده است.

کاهش طرح‌های ملی استان
رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه خوزستان هم در خصوص کاهش بودجه خوزستان در سال ۹۶ می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته، سهم خوزستان از طرح‌های ملی در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به بودجه ۹۵ کاهش قابل‌توجهی داشته است که این کاهش مختص خوزستان است.
«امید حاجتی» اضافه می‌کند: طرح‌های ملی خوزستان در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به بودجه ۹۵، ۳۷ درصد کاهش‌ یافته است.

آمارهای نادرست؛ عامل کاهش بودجه استان
استاندار خوزستان نیز چند روز پیش با اشاره به کاهش سهم خوزستان از اعتبارات ماده ۱۸۰ در سال گذشته اظهار کرد: این اعتبارات نسبت به سال گذشته ۶/۵ درصد کاهش داشته است.

«غلامرضا شریعتی» با اشاره به جمعیت
۴ میلیون و ۷۰۰ هزارنفری خوزستان اظهار کرد: اعتبارات استان‌هایی مانند فارس، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان از سال گذشته تا امسال افزایش داشته است، اما در خوزستان کم شده است.
وی با اشاره به اینکه این کاهش‌ها براثر انتقال غلط آمار و ادامه‌دار نبودن پیگیری‌ها بوده است، بیان کرد: آمارهای نادرست گذشته باعث کاهش بودجه خوزستان شده است. این مشکل در حالی است که پس از تهران، خوزستان بیشترین نمایندگان را در مجلس شورای اسلامی دارد و اینکه خوزستان بااین‌وجود دارای این محرومیت‌ها باشد، پسندیده نیست.
شریعتی با درخواست صیانت از اعتبارات استان توسط نمایندگان در صحن مجلس گفت: اعتبار مربوط به ماده ۱۸۰ به منظور کم کردن محرومیت‌ها، استفاده متوازن و رفع کردن تبعیض‌ها در مناطق به تصویب رسیده است.
استاندار تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه اعتبارات استان باید مورد بازنگری قرار گیرد.

   الباجی: بودجه خوزستان کاهش نمی‌یابد
نماینده اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه خوزستان در سال ۹۶ بازنگری می‌شود، می‌گوید: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وعده داده که کاهش بودجه خوزستان جبران و بودجه این استان در سال آینده ترمیم شود.
«جواد کاظم نسب الباجی» با اشاره به اینکه براساس لایحه بودجه که به مجلس ارائه شده بود، بودجه خوزستان با کسری مواجه شده، اظهار می‌کند: در همین رابطه نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته نشستی با «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشتند و موضوع را با وی مطرح کردند.
الباجی با بیان اینکه کاهش بودجه خوزستان در بودجه ۹۶ عمدی نبوده، می‌افزاید: بودجه استان در بخش برق، آب و راه دچار کاهش زیادی شده است که با توجه به مشکلات خوزستان و عقب ماندگی‌های آن در این بخش‌ها، این کاهش می‌توانست ما را با معضلات زیادی مواجه کند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.