آب خوزستان را برای فضای سبز به استان‌های دیگر می‌برند/ مسئولان مرکز تا مردم داد نکشند ککشان نمی‌گزد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: امام جمعه موقت اهواز گفت:‌ انواع و اقسام بیماری‌ها به دلیل سلامت نبودن آب شرب ایجاد می‌شود و هر چه در زمینه سلامت کار کنید، وقتی آب شرب آلوده شد، با دوا و درمان مشکل حل نمی‌شود و اساس مطلب، تامین آب شرب سالم است.

آیت‌الله محسن حیدری در همایش داوطلبان سلامت که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تجلیل از داوطلبان سلامت ضروری است تا این کار خوب ادامه یابد و امیدواریم به این حرکت بهداشتی و ایجاد سلامت به ویژه در مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین و روستایی بیشتر رسیدگی شود.

وی با اشاره به موضوع کنترل جمعیت گفت:‌ مدتی کنترل جمعیت سیاست حاکم بر نظام جمهوری اسلامی بوده ولی از ۷، ۸ سال گذشته عواقب وخیم کنترل جمعیت مشخص شد و در اثر افراط در کنترل جمعیت، شیب خطرناک بحران پیری در انتظار ملت ایران است.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: یک مملکت با نیروی جوان زنده است و با نیروی جوان می‌تواند به پیشرفت‌های علمی و پزشکی و اقتصادی برسد و در مقابل دشمنان مقاومت کنند. اگر اکثریت جامعه را پیران جامعه تشکیل دهند، جوانان باید در خدمت پیران باشند و دیگر هیچ کار مثبتی در مملکت اتفاق نمی‌افتد و این خطرناک است و بنابراین باید سیاست مملکت عوض می‌شد که عوض شد و دیگر آن سیاست غلط گذشته نباید اجرا شود.

وی افزود: یکی از کارهایی که به مراکز بهداشتی ابلاغ شده بود این بود که پیشاپیش به مزدوجین نصیحت می‌کردند که مواظب باشند و زود بچه‌دار نشوید تا چند سالی بگذرد و آزمایشی زندگی کنید و وقتی خواستید بچه‌دار شود، یکی یا فوقش دو بچه داشته باشید. اکنون دیگر نباید آن فرهنگ گذشته ادامه یابد و شما باید تشویق کنید که مزدوجین تا جوان هستند بچه‌دار شوند، نه یکی و نه دو تا بلکه سه تا و چهار تا و پنج تا و شش تا و باید بیشتر باشد، زیرا اکنون نرخی که برای حل مشکلات مملکت مناسب است نرخ ۶ فرزندی است و این را کارشناسان مربوطه می‌گویند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: کارشناسان امور بهداشتی و پزشکی و جمعیتی و اقتصادی اکنون این شاخص را ارایه می‌دهند و مقام معظم رهبری به جد به دنبال تغییر این سیاست هستند و ابلاغ هم فرمودند و ما از نظر شرعی و قانونی وظیفه داریم با این سیاست جدید هماهنگ عمل کنیم و نباید مانند گذشته دختران و زنان تازه ازدواج کرده را تشویق کنیم که بچه‌دار نشوند، زیرا این امر غلط و جنایت و خیانت در حق مملکت است و بر خلاف سنت پیغمبر است.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین شرایط سلامت، بحث آب سالم است که متاسفانه از این جهت مقداری مشکل داریم و یکی از عوامل این مشکلات، انتقال بی‌رویه آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه به بهانه تامین آب شرب، دارند آب را برای مصارفی غیر شرب مثل فضای سبز به استان‌های دیگر می‌برند.

وی افزود: کارشناسان تشخیص داده‌اند ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای برای آب شرب استان‌های اصفهان، قم، کرمان و یزد کفایت می‌کند تا از کارون و جاهای دیگر منتقل کنند ولی در عمل چه از آب درآمد؟ تاکنون بنا بر کمترین روایت، یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب سالانه از آب کارون می‌برند و بنا بر روایت دیگر سالانه یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون مترمکعب آب می‌برند، یعنی ۵،۴ برابر آن حد مجاز و این همه غیرقانونی است.

آیت‌‌الله حیدری ادامه داد: حالا این آب‌های زیاد را به چه منظور می‌برند؟ برای صنعت و کشاورزی و فضای سبز. طبق آماری که مسئولان مربوطه وزارت نیرو داده‌اند، در اصفهان برای هر نفر ۲۷ متر فضای سبز وجود دارد و متوسط فضای سبز موجود برای هر نفر در کشور نیز ۱۵ متر است ولی در خوزستان ما که این همه آب دارد، تنها ۱۲ متر فضای سبز برای هر نفر وجود دارد، یعنی آب خوزستان را برای فضای سبز در جاهای دیگر می‌برند.

وی گفت: مگر خوزستان با این گرد و خاک‌ها و گرما مستحق فضای سبز نیست؟ چرا آب را به بهانه آب شرب به جاهای دیگر می‌برند؟ این برای ما قابل قبول نیست و خلاف قانون است.

امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: رییس جمهور سال ۹۲ صریحا در اهواز گفتند که طبق مصوبه شورای عالی آب کشور، هر گونه برداشت آب از سرشاخه‌های خوزستان ممنوع است، مگر برای مصارف شرب؛ آیا فضای سبز جزو مصارف شرب است؟ آیا آب برای ذوب آهن و فولاد مبارکه، مصارف شرب است؟ آیا برای کشاورزی و پرورش ماهی، مصارف شرب است؟

وی افزود: به کشاورزان خوزستانی در تابستان در بسیاری مناطق مجوز کشت تابستانه نمی‌دهند و مجوز برای پرورش ماهی برای کشاورزان خوزستان نمی‌دهند، زیرا آب کارون کم می‌شود و آب شرب شور می‌شود و بهداشتی نیست ولی آب را به جای دیگر برای کارهای دیگر می‌برند و توی سر خوزستانی‌ها می زنند و این موضوع قابل قبول نیست. باید با این موضوع به عنوان یک منکر برخورد شود و اعتراضات قانونی و مدنی در این زمینه انجام شود.

آیت‌الله حیدری گفت: مردم باید متوجه شوند که چنین چیزی درباره آنان اتفاق می‌افتد و اگر آنها که اطلاع دارند،‌ خبر ندهند، پیش خدا مسئولند. مسئولان مرکز هم تا مردم داد نکشند و خواسته خودشان را مطرح نکنند، ککشان نمی‌گزد. به قول معروف اگر بچه گریه نکند حتی مادر به او شیر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم سکوت کنیم. بهداشت مردم و زندگی مردم در معرض خطر است. سه چهار ماه پیش متوجه شدیم که وزارت نیرو ۶ استاندار را دعوت کرده که ۴ سد در سرشاخه‌های کرخه در استان‌های کردستان و همدان و کرمانشاه و لرستان درست کنند. داد کشیدیم در نماز جمعه و گفتیم که این کار غلط است و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد یک قطره آب به خوزستان نمی‌رسد و فاجعه اتفاق می‌افتد.

امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: وزیر نیرو تلفنی با من صحبت کرد و گفت حاج آقا به جای این که در خطبه نماز جمعه مطرح کنید، چرا با مسئولان مطرح نکردید؟ گفتم مطرح کردیم ولی مسئولان اعتنا نکردند. نامه نوشتیم به رییس جمهور، ‌۶ نفر از آقایان خبرگان از خوزستان امضا کردند و شخصا نامه را به رییس جمهور دادم ولی ۶ ماه گذشت و حتی یک تلفن ساده نکردند که نامه‌ای که دادید مقصودتان چه بود یا حتی معلوماتی که ارایه دادید، غلط است. ما نسبت به انتقال بی‌رویه و غیرقانونی آب اعتراض کردیم و گفتیم جلوی آن را بگیرید. وقتی مسئولان مملکتی به نامه و مذاکره محرمانه اعتنا نمی‌کنند، مجبوریم که در خطبه نماز جمعه علنی‌اش کنیم.

وی افزود: بعد هم گفتم خوب این بحث ساختن ۴ سد چیست؟ آیا صحت دارد؟ وزیر نیرو گفت بله صحت دارد. گفتم می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ اولا آورد آب کرخه بر اثر ساختن سد سیمره در لرستان به ۶۰ درصد تنزل پیدا کرد، اگر ۴ سد دیگر بسازید به صفر می‌رسد و ۲۶۰ هزار هکتار طرح مقام معظم رهبری بدون آب می‌ماند در حالی که اگر این طرح راه‌اندازی شود، می‌تواند نصف محصولات کشاورزی مملکت را تامین کند و شما می خواهید با ساختن ۴ سد، این طرح را نابود کنید. همچنین روستاییان وقتی کار کشاورزی‌شان تعطیل شود به حاشیه نشینی روی می‌آورند و در حاشیه‌نشینی خبری جز فقر و فلاکت و بیکاری و محرومیت نیست.

آیت‌الله حیدری گفت: وقتی آب کرخه قطع شود، تالاب‌های هورالهویزه و هورالعظیم خشکیده می‌شود و این ریزگردها و غبارها چند برابر می‌شود و آیا آن موقع می‌شود در خوزستان زندگی و کشاورزی و کار فرهنگی و صنعتی کرد؟

وی افزود: در آن صورت خوزستان تبدیل به بیابان می‌شود و افرادی که باقی می‌مانند ناراضی و ناراحت خواهند بود و زمینه سوءاستفاده دشمن از این وضعیت فراهم خواهد شد. شما با این کارتان دارید برای دشمن سربازگیری می‌کنید و برای دشمن سرباز مهیا می‌کنید. وزیر نیرو گفت بله قبول دارم، اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد در خوزستان فاجعه صورت می‌گیرد.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: گفتم آقای وزیر اگر اعتراف داری که فاجعه اتفاق می‌افتد،‌ پس چرا استانداران را دعوت کردید؟ گفت حاج آقا شما خبر ندارید، مسئولان استان‌ها آن‌قدر فشار می‌آورند که رییس جمهور مجبور شد مجوز برداشت ۵۰ میلیون مترمکعب از آب کرخه به لرستان بدهد به دلیل این که مردم کوهدشت بیکار زیاد دارند و برای حل مشکلشان نیاز دارند. گفتم مگر خوزستان بیکار ندارد؟ نرخ بیکاری خوزستان ۴۵ درصد است.

وی اظهار کرد: انواع و اقسام بیماری‌ها به دلیل سلامت نبودن آب شرب ایجاد می‌شود و هر چه در زمینه سلامت کار کنید، وقتی آب شرب آلوده شد، با دوا و درمان مشکل حل نمی‌شود و اساس مطلب، تامین آب شرب سالم است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • خداروشکر یکی گیر اومد درباره خوزستان صحبت کنه فضای سبزکرد طبق اماری که بنده دارم دراصفهان ۲۷٫۳۰هست درخوزستان زیر یک متر مربع هست مثال شهر ایذه زیر صفر هست