رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور: طرح انتقال آب توهین به شعور خوزستانی هاست/ مظلومیت کشاورزان خوزستان بسیار دردناک است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور و رییس خانه کشاورز خوزستان با بیان این‌که اگر انتقال آب واقعا فقط برای مصارف شرب باشد را می‌پذیریم و در غیر اینصورت این مساله قابل قبول نیست، گفت: از دولت خواهش می‌کنیم به احترام شعور مردم از لفظ “انتقال آب برای شرب” استفاده نکند.

به گزارش (ایسنا، مسعود اسدی در نشست خبری که امروز، ۳۰ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: بحث انتقال آب برای شرب به حوضه زاینده‌رود جدا از هرگونه مضرات و عوارضی که به همراه دارد، یک توهین مستقیم به شعور مردم و نخبگان خوزستان است.

وی افزود: حوضه زاینده‌رود چیزی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آورد دارد اما حدود دو برابر این میزان از سرچشمه‌های کارون به آن حوضه انتقال داده می‌شود و این حجم انتقال، دو برابر چیزی است که در زاینده‌رود وجود دارد.

انتقال آب به منافع کشور آسیب می‌زند

اسدی تصریح کرد: باید میزان آب شربی که قرار است به حوضه زاینده‌رود انتقال یابد، مشخص شود و تا چه زمانی قرار است آب به بهانه تامین نیاز شرب مردم به این حوضه انتقال داده شود.

وی با بیان این‌که تعطیلی کشاورزی استان برای تامین نیاز آب شرب هموطنان هیچ مشکلی ندارد، گفت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام عقیدتی است و در این نظام که عدالت مهمترین رکن آن است، مسئولان باید به رعایت عدالت بپردازند اما در این زمینه اعقاد داریم، در وزارت نیرو کسانی هستند که عدالت را برای حوضه‌های خاصی رعایت می‌کنند.

اسدی عنوان کرد: خطری که در بحث طرح‌های انتقال آب وجود دارد، آن است که آنقدر درباره این مساله حرف زده شده که دیگر حساسیت نسبت به آن کم شده است اما باید به این نکته توجه کرد که خوزستان منطقه‌ای استراتژیک کشور است و باید از منافع آن دفاع کنیم زیرا بحث انتقال آب پیش از آنکه به مردم آسیب برساند، به منافع کشور آسیب وارد می‌کند.

یک قطره از آب خوزستان به خلیج‌فارس نمی‌ریزد

وی گفت: یک قطره آب به درون خلیج‌فارس وارد نمی‌شود و آنچه که در دهانه خلیج‌فارس دیده می‌شود، آب نمک است زیرا آبی وجود ندارد که از استان به خلیج فارس وارد شود، مگر آنکه آب‌های زهکشی و آب‌های شور وارد آن ‌شود.

اسدی با بیان این‌که مطرح کردن مساله وارد شدن آب خوزستان به خلیج‌فارس، یک بهانه و توجیه دیگری برای بحث انتقال آب است، ادامه داد: طرح‌های انتقال آب به حوضه کارون اختصاص دارد و از این حوضه برای انتقال آب استفاده می‌شود.

کم‌لطفی وزارت نیرو در تامین حق‌آبه اراضی خوزستان

وی گفت: در بحث آب مسأله‌ای که اهمیت دارد آن است که مقدار زیادی از اراضی هستند که در گذشته حق آب داشته اما چند سالی است که وزارت نیرو در زمینه آن‌ها کم‌لطفی می‌کند و حق آبه آن‌ها را تأمین نمی‌کند و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

اسدی عنوان کرد: امروز در استان برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مهمترین مانع بحث آب است که یک درگیری میان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بوده و این اقدام وزارت نیرو برای تصویب طرح‌های انتقال آب قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: ۲۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان حفر و باغات و کشاورزی توسعه یافته است و با حفر این چاه‌ها زاینده‌رود خشک شد اما به دلیل قدرتی که دارند، به دنبال تأمین آب مورد نیاز خود از منابع آبی سایر استان‌ها هستند.

مظلومیت کشاورزان خوزستان بسیار دردناک است

اسدی در خصوص بحث پرداخت خسارت عنوان کرد: در این زمینه مظلومیت کشاورزان خوزستان بسیار دردناک است. این در حالی است که در سال ۹۳، دولت برای کشاورزان حوضه زاینده‌رود ۲۱۰ میلیارد تومان هزینه نکاشت مصوب کرد تا به کشاوزان پرداخت شود اما از سال ۱۳۸۰ کشاورزان مناطق مختلف استان متناوباً از هرگونه کشت محروم بودند ولی هیچ پرداخت خسارتی برای آن‌ها مصوب نشد.

وی گفت: تا به امروز برای پرداخت خسارات نکاشت به کشاورزان استان تاکنون دولت هیچ مصوبه‌ای نداشته است اما با توجه به این‌که بدهی دولت “دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد”، درخواست می‌کنیم مصوبه پرداخت خسارات عدم کشت را برای خوزستان تصویب کنند و هر زمان که دولت پول داشت آن به کشاورزان پرداخت شود.

اسدی، در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان کرد: مقام معظم رهبری با عنایتی که به استان داشتند، این طرح را مصوب کردند و در این زمینه اگر ایشان حکم حکومتی خود را مصوب نمی‌کردند، هیچگاه مجلس این بودجه را به استان تخصیص نمی‌داد و مقام معظم رهبری با تصویب این طرح، حق استان به نظام را ادا کردند.

نظارت خانه کشاورز بر روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

وی گفت: عده‌ای از پیمانکاران به دلیل سرعت در اجرای طرح، کیفیت اجرای آن را کاهش دادند و کار به جایی کشیده شد که جهاد نصر عملاً به دلیل نظارت‌های ضعیف، زمین‌های کشاورزان را از بین می‌برد، بدون آنکه عمدی در آن باشد.

اسدی تصریح کرد: تغییرات مدیریتی در مجموعه جهاد نصر، تغییراتی مثبتی بوده است به شکلی که امروز ۳ تا ۴ شرکت که با جهاد نصر در استان همکاری می‌کردند، به علت عملکرد ضعیفی که داشتند از استان اخراج شدند. همچنین با تصمیم درست جهاد نصر خوزستان ۲ تا ۳ ناظر نیز به دلیل آنکه به صورت فرمایشی عمل می‌کردند از سوی جهاد نصر اخراج شدند.

وی اظهار کرد: عملکرد جهاد نصر بر روی یک ریل مناسب، برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار گرفته است و در این زمینه مؤسسه جهاد نصر، نظارت خانه کشاورز بر روی اجرای طرح را پذیرفته و اکنون مجموعه تشکل‌های کشاورزی بر روی عملکرد اجرایی طرح نظارت می‌کنند.

امحاء محصولات کشاورزی در نبود صنایع تبدیلی

یک هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کوتاه نمی‌آییم

اسدی ادامه داد: در حال حاضر عملکرد جهاد نصر به سمت اجرای مطلوب این طرح است. مردم خوزستان حتی از یک هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کوتاه نخواهند آمد و استان از نظر صنایع تبدیلی وضعیت اسفناکی دارد و شاهد هستیم که محصولات بسیاری هرساله در استان امحاء می‌شوند.

وی گفت: وجود قوانین نادرست، نگاه مسئولان به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و عدم حمایت بانک‌ها از صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله عواملی هستند که مانع رونق صنایع تبدیلی در استان شده است و نمایندگان و استاندار خوزستان باید بر روی این مسائل کار کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.