انتقاد فرماندار اهواز از بدعهدی شرکت های نفتی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرماندار اهواز با انتقاد از بدعهدی شرکت‌های نفتی در کاهش آلودگی گفت: این شرکت‌ها سال هاست که به وعده خود برای کاهش آلایندگی عمل نمی‌کنند. به همین دلیل در این هفته جلسه ای تشکیل می‌شود و مدیران این شرکت‌ها باید برای پاسخگویی حضور یابند. در غیر این صورت آنها را به دادستان معرفی می‌کنیم و حکم بازداشت آنها را می‌گیریم.
به گزارش ایرنا «اسماعیل ارزانی بیرگانی» در جلسه شورای سلامت شهرستان اهواز اضافه کرد: شرکت پتروشیمی مارون همه عوارض خود را به ماهشهر پرداخت می‌کند. در حالی که همه آلودگی‌های این شرکت به اهواز تحمیل می‌شود.
وی تاکید کرد: وعده‌های شرکت نفت و حفاری هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند. نباید با سلامت مردم بازی کرد. ما در این زمینه با کسی تعارف نداریم.

انتقاد از شرکت آب و فاضلاب اهواز
فرماندار اهواز در ادامه از عملکرد شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز انتقاد کرد و گفت: در هر نقطه اهواز، مردم از وضع آب و فاضلاب گلایه دارند و ما در نشست‌ها و ملاقات های مردمی بابت کم کاری این شرکت، پاسخی نداریم.
بیرگانی با بیان این که مشکل فاضلاب در مرکز استان و حتی محله‌های برخوردار از آن قابل توجیه نیست و ناشی از سوءمدیریت است، گفت: اگر مساله اعتبار بود، شرکت آب و فاضلاب اهواز می‌توانست از وام بانک جهانی برای ساماندهی فاضلاب استفاده کند. شیراز از وام بانک جهانی استفاده کرده است.

نظافت نامطلوب اهواز
فرماندار اهواز در بخش دیگری از سخنانش گفت: در روزهای اخیر به دلیل مشکلات بین شهرداری اهواز و مرکز بهداشت استان، زباله‌های عفونی و بیمارستانی طی ۱۰ روز جمع‌آوری نشد که این مساله وضعیت قرمز به شمار می‌آید و جرم است.
ارزانی بیرگانی اظهار کرد: البته این مشکل اکنون حل شده است و زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود.
ارزانی بیرگانی درباره انتقاد سازمان پسماند شهرداری اهواز به تخلف بیمارستان‌ها و عدم امحای زباله‌های عفونی قبل از تحویل به شهرداری اظهار کرد: گروهی برای بررسی و نظارت بر امحای پسماندهای عفونی در بیمارستان‌ها تعیین می‌شوند.

نخاله‌های ساختمانی در وسط شهر
ارزانی بیرگانی در ادامه به وضعیت نظافت شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز از نظر نظافت، بدترین وضعیت را در بین کلانشهرهای کشور دارد. این مساله در مقایسه نظافت معابر این شهر با سایر کلانشهرها قابل مشاهده است.
فرماندار اهواز افزود: در همه شهرها جمع‌آوری زباله یک روز در میان انجام می‌شود، ولی در اهواز هرروز است و باز شهر تمیز نیست. اصلا نمی‌دانم در برخی مناطق که اعلام می‌کنند روزی ۳ بار زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود، مردم چطور روزی ۳ بار تولید زباله می‌کنند!
وی اضافه کرد: ما پول جمع‌آوری را پرداخت می‌کنیم، ولی جمع‌آوری آن طور که باید انجام نمی‌شود. متاسفانه شهر اهواز تمیز نیست و کلانشهرهای دیگر با وجود پرداخت هزینه کمتر، شهری به مراتب تمیزتر از اهواز دارند.
این مسئول درباره نخاله‌های ساختمانی موجود در شهر هم گفت: باید فضا را چنان ناامن کنیم که کسی به خودش اجازه ندهد نخاله‌های ساختمانی را در وسط شهر تخلیه کند.

بهداشت مطب ها
فرماندار اهواز از مرکز بهداشت استان هم انتقاد کرد و گفت: در حالی که سختگیری برای تامین بهداشت اصناف صورت می‌گیرد، اما برای بهداشت مطب‌ها هیچ گونه سختگیری نمی‌شود و صدور مجوزها بدون روال خاصی انجام می‌پذیرد.
وی به مشکلات متعدد بازارچه‌های اهواز هم اشاره ای کرد و گفت: بازارچه جدید کیان تا یک‌ماه آینده راه اندازی می‌شود که این طرح می‌تواند برای ساماندهی دیگر بازارچه‌های شهر یک الگو باشد.

اهوازی‌ها از مسئولان پاسخ بخواهند
ارزانی بیرگانی مطالبه گری مردم در سایر شهرهای بزرگ کشور را عامل رعایت حقوق شهروندان دانست و گفت: در شیراز مردم، مسئولان را وادار به انجام اقدامی قابل قبول کرده‌اند و مردم ما نیز در اهواز باید از مسئولان شهری پاسخ بخواهند.

آلایندگی شرکت فولاد
بخشدار غیزانیه هم در این نشست خواستار بررسی تاثیر آلودگی های شرکت صنایع فولاد در مرگ یک نوزاد در روستای «دامغه» شد.
«شاهین هاشمی» با اشاره به انتشار آلودگی از شرکت فولاد افزود: روستاهای دامغه کوچک، دامغه بزرگ، و خیط در فاصله‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ متری شرکت صنایع فولاد تحت تاثیر این آلودگی‌ها قرار دارند و شورای این روستا گزارشی از فوت یک نوزاد در روستای دامغه ارائه کرده و مدعی شده که مرگ این کودک به علت آلودگی ناشی از این شرکت به وقوع پیوسته است.
وی خواستار بررسی این مساله توسط شورای سلامت شهرستان شد و افزود: در صورت صحت این ادعا باید تدابیری اندیشیده شود. چون جان مردم از تولید صنعتی مهم‌تر است.
بخشدار غیزانیه ادامه داد: در روستای دامغه روی خانه‌ها و درختان دوده سیاه می‌نشیند که ناشی از فعالیت های شرکت فولاد است.
هاشمی همچنین خواستار حل مشکلات آلودگی نفتی در بخش غیزانیه اهواز شد.

انتقاد از سوزاندن مزارع نیشکر
«مریم عیوض زاده» بخشدار مرکزی اهواز هم در این نشست گفت: سوزاندن مزارع توسط شرکت نیشکر دهخدا باعث آلودگی هوا شده و مردم و شوراهای روستاها از این مساله شکایت دارند.
وی افزود: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف روستاها نیز با وجود پیگیری همچنان انجام می‌شود.

تخلیه زباله نزدیک روستاها
«عبدالحسن نبی‌زاده» بخشدار اسماعیلیه نیز در این نشست از تخلیه زباله و نخاله در نزدیکی روستاها انتقاد کرد و گفت: شهرداری اهواز روزانه چند کامیون زباله در اطراف روستاها تخلیه می‌کند که با وجود پیگیری زیاد، هنوز این مشکل حل نشده است.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.