مشاور رئیس جمهور: خودروها از محدوده منطقه آزاد اروند غیر قانونی و غیر قابل قبول است

عصر جنوب: دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: خروج خودروها از محدوده منطقه در واقع کاری غیر قانونی و غیر قابل قبول است و در صورت انجام این کار نیروی انتظامی باید از تردد خودروها در خارج از محدوده سرزمین اصلی جلوگیری کند.

اکبر ترکان امشب پس از بازدید از پروژ‌ه‌های صنعتی و تجاری در منطقه آزاد اروند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز از واحدهایی همچون نورد فولاد که بنیاد مستضعفان در آن سرمایه‌گذاری کرده است بازدید به عمل آوردیم.

وی ادامه داد: نصب تجهیزات این واحد رو به اتمام است و پیش بینی می شود تا دو ماه دیگر راه اندازی شود، البته این پروژه چند ماه نسبت به برنامه زمان بندی شده اش تاخیر دارد، اما نصب ماشین آلات آن تمام شده و با نصب چند ماشین دیگر کار تمام و راه اندازی انجام می شود.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: بازدید دیگر امروز از واحدهای تکنولوژی بود که از آنجایی که فن آوری یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد است، یکی از این فن آوری ها ایجاد مزرعه بادی است که یک سرمایه گذار خارجی از آلمان در این رابطه سرمایه گذاری کرده و هر یک از برج های بادی می تواند ۳٫۴ مگاوات برق تولید کند، این مزرعه بادی بزرگترین واحد تولید برق در ایران است، پیشتر ما توربین های بادی داشتیم اما توربین های قبلی از ظرفیت خیلی کم برخوردار بودند و  از ۶۶۰ کیلو وات تا ۱٫۵ مگاوات بوده است اما در این مزرعه بادی برای هر توربین ۳٫۴ مگاوات تولید برق پیش‌بینی شده است.

ترکان عنوان کرد: واحد دیگری که بازدید شد مربوط به تجهیزات الکترونیکی کارت خوان است که یک شرکت در منطقه آزاد اروند در حال تولید تولید این دستگاه است، آنها در حال رقابت با مشابه خارجی خود هستند و در این رابطه چشم اندازی خوبی را پیش‌رو دارد.

وی افزود: واحد پترو آذر کاسپین نیز یک واحد پالایشی است که برش های نفتی سفید را می گیرد و به سه محصول خروجی تبدیل می کند که این محصول ارزشمند در صنایع داخلی ما کاربرد دارد، یک حلال است برای صنایع مختلف که مورد استفاده قرار می گیرد، این کارخانه دو برش نفتی دیگر نیز دارد که شامل گازوئیل و نفتا است که هم قابلیت صادرات را دارد و هم می تواند به شرکت پخش آن را بفروشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد در خصوص میزان صادرات از مناطق آزاد کشور یادآور شد: براساس تکلیفی که ستاد اقتصاد مقاومتی برای ما در سال جاری تعیین کرده است، افزایش ۳۰ درصدی صادرات کالا از مناطق آزاد کشور را نسبت به مشابه سال قبل داشته ایم، سال گذشته نیز ۶۴۰ میلیون دلار صادرات از مناطق آزاد کشور داشته ایم که هدف گذاری برای امسال پیش بینی شده ۸۰۰ میلیون دلار است و پیش بینی می کنیم امسال این رقم حتما محقق شود.

ترکان اشاره کرد: برای سال آینده اگر با همین روند پیش برویم صادرات ما از مرز ۸۰۰ میلیون دلار از مناطق آزاد عبور کرده و به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

وی در خصوص محدود تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد و مشخصا پلاک اروند در خوزستان تاکید کرد: همیشه حرفمان بر آن بوده که خودروهایی که دارای شماره منطقه آزاد هستند تنها در محدوده قانونی و تعیین شده مناطق آزاد تردد کنند، خروج خودروها از محدوده منطقه در واقع کاری غیر قانونی و غیر قابل قبول است در صورت انجام این کار نیروی انتظامی بایستی از تردد خودروها در خارج از محدوده سرزمین اصلی جلوگیری کند.

رئیس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در پایان در خصوص عدم استقرار گمرک در خروجی های منطقه آزاد اروند تاکنون خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان خوزستان با گمرک در این باره مذاکره شد و گمرک تمکین می کند و نمی گوید که مصوبه دولت را اجرایی نمی کنیم، اما نکاتی را مد نظر دارد که برای آن قرار شد تا شخصی از سوی رئیس جمهور به این موضوع ورود و آن را پیگیری کند تا ببیند نکات مد نظر گمرک توسط منطقه آزاد اروند محقق شده یا خیر تا در صورت تحقق گمرک در گیت های خروجی استقرار یابد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.