مقابله دیپلماتیک با گردوغبار/ مسئولان ۵۰ کشور در راه ایران /مقابله با ریزگردها نیازمند برقراری صلح است

عصر جنوب: دو روز بعد از انتشار این خبر که قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و خاک در سازمان ملل تصویب شد، رئیس مرکز اموربین‌الملل سازمان محیط‌زیست بااعلام اینکه سال گذشته چهارقطعنامه جهانی درباره پدیده گردوغبار تصویب شد، گفت: نیمه اول سال آینده اجلاسی بین‌المللی در این زمینه در تهران برگزار می‌شود. فعالیت‌های ایران در زمینه جلب مشارکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در حالی شدت گرفته است که کشور ما یکی از کشور‌های درگیر با این معضل زیست محیطی است و گرد و غبار سالانه هزاران میلیارد دلار به کشور ما ضرر وارد می‌کند.

روزنامه آرمان نوشت: چندی است که ریزگردها در ایران به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شده است. برخی از شهرهای ایران مثل اهواز و بندرعباس به دلیل مسائلی که در پی ریزگردها حاصل می‌شود، از مشکلاتی رنج می‌برند. در همین زمینه، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک دو روز پیش، در ۱۱ آذرماه با اجماع کلیه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این قطعنامه مساله ریزگردها را به عنوان یک معضل جدی مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده است که در سال‌های اخیر مساله ریزگردها آسیب‌های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست‌محیطی بر ساکنان کشورهای متاثر از آن وارد کرده است. در همین راستا این قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مواجهه با این معضل تاکید کرده و اشعار می‌دارد مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ اولین نشست عالی‌رتبه خود را به منظور بررسی ابعاد مختلف معضلات ریزگردها در کشورهای متاثر از آن و همچنین با هدف بررسی راه‌های لازم برای انجام هماهنگی‌های سیاسی جهانی برگزار خواهد کرد. قطعنامه با تاکید بر نقش نظام توسعه سازمان ملل متحد در پیشبرد همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها، از کلیه آژانس‌های ذیربط سازمان ملل متحد دعوت می‌نماید تا در برنامه‌های عملیاتی و اقدامات آتی خود به مساله ارتقای افزایش توانمندی کشورها به‌ویژه از راه همکاری‌های فنی، سیستم‌های هشداردهنده سریع، تبادل تجربه و اطلاعات پرداخته و با اقدامات خود عوامل اصلی ریزگردها را رفع و کنترل نمایند. براساس مفاد این قطعنامه، یک اجلاس بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها با همکاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۶در کشورمان برگزار خواهد شد. به گزارش ایرنا، علاوه‌بر تاکید بر افزایش همکاری‌ها در سطح جهانی، در بخش‌های دیگر این قطعنامه، سازمان‌های منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای را تشویق به افزایش همکاری برای مقابله با ریزگردها به‌ویژه از راه ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل تجربه و دانش فنی می‌نماید و از کلیه کشورها، سیستم سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای دعوت می‌نماید تا مفاد این قطعنامه را اجرا کنند. قطعنامه ریزگردهای جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز ارائه می‌شود و در صورت تصویب از این پس قطعنامه سالانه مجمع عمومی خواهد بود.

گرد و غبار مسئولان ۵۰ کشور را به ایران می‌آورد

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط‌زیست بااعلام اینکه سال گذشته ۴ قطعنامه جهانی درباره پدیده گردوغبار تصویب شد،گفت: نیمه اول سال آینده اجلاسی بین‌المللی در این زمینه در تهران برگزار می‌شود. مجید شفیع‌پور در حاشیه مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل اظهار داشت: وسعت کانون‌های تولید ریزگردها رو به افزایش است، بخش وسیعی در استرالیا و در آسیا، مغولستان، چین، کره، ژاپن و همچنین صحرای قره‌قوم ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ایران و تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس غیر از عمان، عربستان سعودی، عراق، بخش‌هایی از جنوب ترکیه، سوریه و در آفریقا، تمام شمال و مرکز آفریقا و در اروپا، بخش‌هایی از اسپانیا و ایتالیا و همچنین بخش گسترده‌ای از خاک آمریکای شمالی و بخشی هم از آمریکای مرکزی را کانون‌های انتشار ریزگردها دربر گرفته است. شفیع‌پور تصریح کرد: این یعنی معضل ریزگردها محدود به یک کشور و منطقه نیست و بحثی جهانی است که نیاز به تدابیر جهانی دارد. به گزارش مهر، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در یک سال گذشته چهار قطعنامه خاص موضوع گرد و غبار با همت، تلاش و پشتیبانی جمهوری اسلامی به ثبت و تصویب رسید، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های مهم قطعنامه دوم مجمع عمومی، برگزاری یک اجلاس جهانی است که با حضور همه ذینفعان اعم از کشورها، مجامع مالی و تخصصی مثل سازمان‌های اعلام هشدار قبلی برگزار می‌شود و قرار شد در نیمه اول سال ۹۶، جمهوری اسلامی ایران در تهران میزبان این نشست جهانی باشد و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۵۰ کشور علاوه بر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور پیدا کنند تا چگونگی مواجهه و تعدیل اثرات پدیده گرد و غبار را بررسی کنند.

کنوانسیون‌هایی برای سلامت انسان‌ها

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام گفت: پایبندی اعضای کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام به تعهدات بسیار اهمیت دارد زیرا فعالیت‌ها و تلاش‌های این کنوانسیون‌ها، محدود به حوزه محیط زیست نیست و به سلامت انسان‌ها مرتبط است. رولف پایت دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام در مراسم امضای توافقنامه ادامه استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران که ظهر دیروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌هایی که داشتم، ایران به رغم دشواری تعهدات کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام، کشوری مقید به تعهدات این کنوانسیون‌هاست. به گزارش ایسنا، پایت با اشاره به اضافه شدن کنوانسیون‌های استکهلم و روتردام به بازل در گذشته و تلاش‌ها برای الحاق رسمی کنوانسیون میناماتا (جیوه) به این سه کنوانسیون ابراز امیدواری کرد: مرکز منطقه‌ای بازل بتواند فراتر از چارچوب‌های کنوانسیون بازل، فعالیت‌های خود به‌ویژه در دو حوزه ظرفیت‌سازی و ارائه خدمات مشورتی را توسعه دهد.

مقابله با ریزگردها نیازمند برقراری صلح است

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست در مورد ریزگردها می‌گوید: براساس آمارها، بررسی‌ها، مشاهدات و تصاویر ماهواره ای ۸۵ درصد از ریزگردها در خارج از ایران تولید می‌شوند. محل تولید این ریزگردها، کشورهایی هستند که از صلح بهره‌ای ندارند. اگر شما در عراق، سوریه و… از ریزگردها صحبت کنید، به شما خواهند گفت: ای کاش تمام مشکلات ما به ریزگردها خلاصه می‌‌شد. این کشورها درگیر برخوردهای داخلی و جنگ هستند. مردم این کشورها مساله صلح کشورشان را ارجح می‌دانند و معتقدند بعد از وجود صلح به این مساله می‌پردازند. اسماعیل کهرم قطعنامه اخیر را مفید می‌داند و اظهار می‌کند: با چنین قطعنامه‌هایی توجه دنیا به این مسائل جلب می‌شود. نظر دنیا به این جلب می‌شود که صلح چقدر اهمیت دارد و هرگونه تلاشی برای حفظ و ارتقای محیط‌زیست بعد از رسیدن به صلح ممکن می‌شود. بنابراین از این جهت است که قطعنامه مقابله با ریزگردها موثر واقع می‌شود. او در پایان خاطرنشان کرد: کسی که در لندن نشسته و مسئول سیاستگذاری در این زمینه است، به طور کلی با ریزگردها آشنایی ندارد و اگر این فرد را به شهرهایی مثل اهواز ببرند و این مساله را نزدیک ببیند و با مشکلاتی که این پدیده در شهرهای ایران به وجود آورده روبه‌رو شود، این مواجهه به طور قطع در تصمیمات او و دیگران اثرگذار است. بنابراین می‌‌توان امید داشت که فکری به حال عراق و سوریه و از سوی دیگر ترکیه که با سدسازی‌های خود عاملی در افزایش ریزگردها در ایران شده است، بشود.

روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه دو هزار بیمار با مشکلات تنفسی در ۴۸ ساعت نخست باران‌‌های پاییزی در خوزستان خبر داد. در سال‌های اخیر همزمان با بارش باران پاییزی شاهد بروز بیماری‌های تنفسی بوده ایم، آن‌چنان که در سال ۹۲ ظرف ۲۴ ساعت پس از اولین بارش پاییزی بیش از ۱۶۰۰۰ نفر با ناراحتی تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. مرداد امسال رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد که از همان ابتدای بروز این پدیده، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن مقابله با بحران به وجود آمده، تحقیقات خود را در زمینه علل این پدیده شروع کرد که طی این تحقیقات بیش از ۳۰۰۰ پرونده پزشکی مراجعان بررسی و مشخص شد که تقریبا تمامی این مراجعان، مشکلات تنگی تنفس و آسم داشته اند. به گزارش رهیاب، اسماعیل ایدنی ادامه داد: همچنین در ادامه تحقیقات، نتایج حاصل از مطالعات سایر کشورها که به نوعی با موارد مشابه برخورد داشته اند نیز جهت نتیجه گیری بهتر آنالیز شد. در مدت انجام تحقیقات فرضیه‌های زیادی مطرح شد ولی تحقیقات در نهایت فرضیه آلرژی‌زایی را تایید کرد. روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد:‌ در سال جاری میزان مراجعه بیماران با مشکل تنگی نفس پس از نخستین باران پاییزی نسبت به سال گذشته کاهش زیادی داشته است. در مقایسه با نخستین باران پاییزی سال گذشته، در چند روز بارندگی گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش بار مراجعه به اورژانس‌های بیمارستانی در استان خوزستان داشته ‌ایم. ایرج نظری خاطرنشان کرد: در سال گذشته در ۴۸ ساعت نخست باران‌های پاییزی حدود ۱۳ هزار نفر به اورژانس‌های بیمارستان‌ها در استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار امسال حدود دو هزار نفر در ۴۸ ساعت نخست بارندگی پاییزی بوده است. نظری ادامه داد:‌ از این تعداد، تقریبا ۶۵ درصد بیماران در اهواز و بقیه در دیگر شهرستان‌ها بوده‌اند. امسال به جز اهواز،‌ شهرستان‌های آبادان،‌ خرمشهر و شادگان که زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان هستند و همچنین شهرستان‌های دشت‌آزادگان، رامهرمز و ماهشهر بیشتر درگیر مشکل تنگی نفس پس از باران بوده‌اند. به گزارش ایسنا، او گفت:‌ فعلا این آمار متعلق به دو روز بارندگی است و نمی‌‌توان تجزیه و تحلیل کاملی در مورد تغییر و تحول این پدیده داشت. مطمئنا در روزهای آینده تحلیل‌های مفصل در خصوص نوع تغییر پدیده انجام خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.