هشدار به ساکنان رودخانه دز/ از حریم رود دور شوید

عصر جنوب: مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه گفت:با توجه به حجم بارندگی امروز و پیش بینی بارش روز جمعه تردد و اقامت کشاورزان و دامداران در حریم رودخانه کرخه خطرناک خواهد بود.

فریدون صالحی فر افزود: با توجه به بارندگی ها ، تمهیدات لازم برای مهار سیلاب و ذخیره نزولات آسمانی در مخزن سد کرخه مهیا شده است.
با شروع سال آبی ۵۶-۹۵ همچنین تجربه سال آبی گذشته در خصوص طغیان رودخانه های کرخه و دز به منظور کاهش خسارت های ناشی از سیلاب های احتمالی ، هماهنگی لازم بین اداره های ذیربط انجام گرفته است.
وی افزود: کلیه زمین های محدوده رودخانه کرخه طبق قوانین و مقررات کشور تملک و قیمت این اراضی با نظارت دستگاه قضایی به مالکین پرداخت شده است.
صالحی فر افزود:با توجه به تداوم بارندگی شدید در روزهای پنجشنبه و جمعه ، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.
وی بیان کرد:هم اکنون حجم خالی مخزن سد کرخه ۲ میلیارد متر مکعب است که سیلاب های ناشی از بارندگی ها را مهار و کنترل می کند و احتمال سرریز این سد بسیار کم است.
صالحی فر افزود:در فروردین ماه امسال تراز سد کرخه به افزایش چشمگیر رسید اما با توجه به برنامه ریزی ها ، تراز سال آبی جاری حتی ۱۱ متر از این تراز هم بالاتر خواهد رفت.
وی افزود:کشاورزان ، دامپروران و افرادی که به هر دلیل به صورت غیر قانونی از حریم رودخانه ها و مخازن بهره برداری می کنند باید هشدارهای لازم در این خصوص را جدی بگیرند.
صالحی ظرفیت گنجایش آب مخزن سد کرخه را هشت میلیارد متر مکعب عنوان کرد .
مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه میزان تولید انرژی برق در نیروگاه سد کرخه طی امسال را بیش از ۴۵۵ هزار و ۵۰۴ مگاوات ساعت انرژی عنوان کرد.
وی گفت:با توجه به شرایط بارندگی و پیش بینی هواشناسی ، مجموعه سد و نیروگاه کرخه برای کاهش خسارات ناشی از بارندگی آمادگی دارند.
کرخه ، دز و بالارود سه سد مهم در شمال استان خوزستان می باشند.
طغیان رودخانه دز در فروردین ماه سالجاری موجب ایجاد شرایط بحرانی در خوزستان شد.
سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.
عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید.
آب ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز ۴۰۰ روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.