نماینده اهواز: میل به توسعه خوزستان در بدنه دولت کم رنگ شده است/ لزوم بومی‌گزینی در مدیران کارخانه‌های خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نماینده مردم اهواز، باوی و کارون و حمیدیه در مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دولت در خوزستان بازدهی مثبت در پی دارد، گفت: میل به توسعه خوزستان در بدنه دولت کم‌رنگ شده است.
همایون یوسفی ظهر امروز در جلسه امضای تفاهم‌نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان اظهار داشت: اهمیت خوزستان در مسائل کلان کشور به صورتی است که بدون شک این استان اولین سد دفاعی امنیتی و اقتصادی کشور است و هرگونه سرمایه‌گذاری در این منطقه در بازتولید ثروت ملی بیش از هر نقطه‌ای در کشور توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: قدرتمند بودن خوزستان در کشور تاثیر مستقیم داشته و ضعیف‌تر بودن آن از لحاظ توسعه یافتگی نیز بر توسعه یافتگی کل کشور تاثیر دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی و کارون و حمیدیه تصریح کرد: موضوع برنامه امروز تفاهم‌نامه‌ای است که به بحث اشتغال در استان خوزستان کمک خواهد کرد، لذا توجه به این نکته ضروری است که در گذشته‌ای نه چندان دور، در زمان قبل از جنگ به علت توسعه یافتگی که در خوزستان وجود داشت تقریبا این استان به تنهایی ۵۰ درصد بار اشتغال کشور را به عهده‌دار بوده است.

این مسؤول اضافه کرد: امروز اگر شاهد هستیم که اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است، شاید یک دلیل آن عدم توسعه یافتگی است که در استان خوزستان وجود دارد به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر دولت از فرصتی که در زمینه سرمایه‌گذاری که در کشور وجود دارد در زمینه سرمایه‌گذاری در این استان استفاده کند یقینا در بازتولید ثروت ملی برای کشور بازخورد گسترده‌ای خواهد داشت، چرا که خوزستان موقعیت و تاثیر بسیار بالاتری نسبت به دیگر استان‌ها در کشور دارد.

*میل به توسعه خوزستان در بدنه دولت کم رنگ شده است

یوسفی با بیان اینکه در جلساتی که در حضور مسؤولان ارشد دولت و نظام انجام شد شاهد نگاه مثبت و ویژه‌ای نسبت به توسعه یافتگی در خوزستان بوده‌ایم اذعان داشت: یک تعلق خاطری از گذشته پر فروغ استان در میان مدیران ارشد وجود دارد و این میل به توسعه یافتگی در آغاز در ارکان تصمیم‌گیری نظام وجود داشته اما متاسفانه شاهد هستیم این میل بالا در بدنه دولت و بدنه‌های زیرین تصمیم‌گیری مقداری کم‌رنگ‌تر می‌شود.

وی بیان داشت: آن نگرش عالی که در سطح ارشد کشور وجود دارد در لایه‌های زیرین نسبت به استان خوزستان کمرنگ شده است لذا خواستاریم این دیدگاه ویژه در بدنه کارشناسی نیز تقویت شود.

یوسفی تاکید کرد: مشکل عمده‌ای که در بحث اشتغال در کشور وجود دارد این است که در مدل‌های اشتغال بیشتر بحث بر دوش بخش خدمات است اما در خوزستان به علت سابقه صنعتی متاسفانه رشد نامتوازن باعث شده بخش خدمات رشد خوبی پیدا نکند و بیشترین بار اشتغال متکی بر صنعت باشد.

این مسؤول افزود: در مدل‌های پیشرفته اشتغال سهم خدمات ۷۰ درصد است و این در حالی است که در استان خوزستان این رقم ۲۵ تا ۳۰ درصد را شامل می‌شود لذا تفاهم‌نامه‌ای که امروز منغقد می‌شود در جهت توسعه خدمات در ارتباط با موضوع اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و اگر این اقدام در سایر حوزه‌ها نیز اتفاق افتد مطمئنا می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار در کشور بسیار کمک کننده باشد.

*رفع مشکل بیکاری نیازمند توسعه صنایع کوچک است

یوسفی اظهار داشت: در حال حاضر استان‌های دیگری همچون یزد که مشکل اشتغال خود را برطرف کرده‌اند بیشتر بر روی صنایع کوچک و متوسط و در کنار آن در بخش خدمات سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این موضوع راهکار بسیار با اهمیتی در رابطه با آینده اشتغال در کشور و استان‌ها است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در مورد مشکلات کلان استان از جمله بحث اشتغال تفاهم و آمادگی کاملی دارند تا هم به مجموعه اجرایی استان و به مجموعه دولت همیاری و همکاری لازم را داشته باشند.

یوسفی خطاب به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خواستاریم با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در خصوص سرمایه‌گذاری در استان خوزستان وجود دارد و بسیاری از بخش‌های سرمایه‌گذاری در کشور توسط دو قسمت مهم وزارت رفاه، شستا و صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شود، این سرمایه‌گذاری برای طرح‌های جدید نیز از جانب این دو بخش در خوزستان صورت پذیرد.

*لزوم بومی‌گزینی در مدیران و هیات رئیسه کارخانه‌های خوزستان

وی در ادامه گفت: اکنون ۲۷ کارخانه در استان وجود دارد و تحت پوشش وزارت رفاه هستند، اکثریت مدیران آنها غیر بومی بوده و به عنوان نمایندگان مردم خوزستان به دلایل مختلف خواستاریم مدیران عامل و هیات‌های مدیره از افراد بومی استان باشند و به‌واسطه حضور این افراد بومی شاهد باشیم که اشتغال نیز بومی‌تر شود.

یوسفی افزود: در انتصابات اخیر نیز انتظار تجدید نظر داشته و خواهانیم مدیران بومی جایگزین شوند.

وی با اشاره به حجم بالای بیکاری در استان خوزستان عنوان کرد: انتظار می‌رود سهم صندوق کارآفرینی امید در اعطای وام‌های تسهیلات در جهت کارآفرینی تلاش کند.

یوسفی در پایان در رابطه با حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: فرسودگی شبکه ارتباطی در استان هم از نظر سوئیچ و هم شبکه نیاز به بازنگری اساسی دارد، شبکه جدید ارتباطی به ویژه فیبر نوری در شهرهای استان و شهر اهواز و در مناطق جدید پردیس و کیانشهر نیازمند توسعه است و همچنین موضوع بدهی شرکت مخابرات استان نیز توجه ویژه وزارت‌خانه متبوع را می‌طلبد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.