مدیرکل حفاظت محیط زیست: بی توجهی به تالاب‌ها سبب ایجاد ریزگرد و بحران در خوزستان می‌شود

عصر جنوب: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:بی توجهی به تالاب‌ها سبب ریزگرد ، بیکاری جامعه محلی و مشکلات معیشتی برای آنها همچنین سبب بحران استان می‌شود.

 هاشم بالدی امروز در هفتمین جلسه شورای مدیریت بحران با اشاره به خسارات و تلفات خوزستان در سالهای ۹۴ و ۹۵ اظهارداشت: خسارت‌های وارده  بر اثر سیل در سال ۹۴ بالغ بر هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان  و تا ۱۵ آبان ماه سال جاری هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه قسمت عمده خسارت در بخش کشاورزی بوده است، ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان آب و برق و وزارت نیرو که بیشتر روستاها و مزارعی که دچار سیل شدند در حریم بستر رودخانه بودند و این یکی از مشکلاتی است که برای تامین اعتبار در مرکز با آن مواجه شدیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به نامه‌نگاری با سازمان مدیریت بحران کشور گفت: خسارت‌های بخش کشاورزی فقط در قالب بیمه پرداخت خواهد شد و این نکته نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به مردم دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نشده، افزود: طبق دستورالعمل ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی قانون باید حداقل ۵ درصد از اعتبارات استانی به عمران تخصیص داده شود؛ چند سال اخیر هیچ اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است.

بی توجهی به تالاب‌ها سبب  ایجاد ریزگرد و بحران در خوزستان می‌شود

در ادامه جلسه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به سال گذشته که سال آبی نرمالی داشتیم ، ورودی تالاب شادگان که باید حداقل ۲٫۶ میلیارد متر مکعب باشد تنها ۲ میلیون متر مکعب بود همچنین در این چند ماه گذشته فقط ۴ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شادگان شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه منبع اصلی تامین آب تالاب شادگان رودخانه جراحی است  در حقیقت ما داریم با یک بحران جدید از هورالعظیم به سمت تالاب شادگان مواجه می‌شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: بی توجهی به تالاب‌ها سبب ریزگرد ، بیکاری جامعه محلی و مشکلات معیشتی برای آنها همچنین سبب بحران استان می‌شود.

وی با بیان اینکه در اولویت مسائل بحرانی به تالاب شادگان  رسیدگی شود، عنوان کرد: با توجه به مصوبه دولت بعد از شرب حق‌آبه با تالاب‎ها است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.