آیت الله حیدری: حفظ محیط زیست از اوجب واجبات است/ انتقال آب؛ بیکاری و هجرت بی رویه از روستاها به شهرها را در پی دارد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان کسی که سال‌‌ها تحقیقات فقهی دارم می‌گویم که تقیه در برابر مشکلات استان خوزستان حرام است و انتقال آب از جمله پروژه‌هایی است که به زیان مصالح کشور است.

آیت الله محسن حیدری عصر امروز در نشست با فعالان محیط زیست با بیان اینکه محیط زست موضوعی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، اظهار داشت: این موضوع باید مانند دیگر موضوعات به صورت تخصصی بررسی شود اما گاهی حقی از مردم ضایع می‌شود آن موقع دیگر تخصص مهم نیست بلکه باید کسی فریاد بزند.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست از همه نظر قابل بررسی است، گفت: بنده قبل از مسائل اجتماعی و سیاسی مسائل فقهی محیط زیست را براساس دو قاعده مهم «نفی ضرر» و «استمرار نظام اجتماعی» بررسی کردم و ۲۵ سال پیش کتابی تحت عنوان «لاضرر» نوشتم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بنده برای نگاشتن این کتاب به این نتیجه رسیدم که علمای شیعه و اهل سنت در ۸۰۰ مسئله به این دو قاعده مراجعه کردند و بنده در این کتاب به این نتیجه رسیدم که حفظ محیط زیست از اوجب واجبات است. این نیست که بنده در یکی دو سال گذشته به اهمیت این موضوع پی بردم، بلکه اظهارنظرهای امروز بنده حاصل سال‌ها تحقیق فقهی در این باره است.

وی عنوان کرد: برخی از فقها با استناد به این دو قاعده فقهی فراگیری برخی از تخصص‌ها را واجب کفائی می‌دانند و وقتی همه این صحبت‌ها مطرح می‌شوید می‌بینیم که در موضوع محیط زیست مسائل قومی و جناحی حذف می‌شوند و حتی انقلابی و ضد انقلاب هم باید در آن اتفاق نظر داشته باشند چرا که آسیب به محیط زیست آسیب به همه است.

آیت الله حیدری افزود: به همین دلیل است که همه گروه‌ها و قومیت‌های خوزستانی می‌توانند تحت موضوع محیط زیست به یک وحدت کلمه و همگرایی برسند و این وحدت در این موضوع سبب حل بسیاری از مشکلات مردم در استان می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز گفت: با بهره برداری از سد سیمره ۶۰ درصد از آورد آب رودخانه کرخه کاهش یافت و با ساخته شدن ۴ سد دیگر که دولت یازدهم به دنبال آنها است، آورد این رودخانه به ۱۰ درصد وضعیت حاضر می‌رسد و این به معنی مرگ این رودخانه مهم و نابودی کشاورزی در ۳۶۰ هزار هکتار زمین است.

وی خشک شدن تالاب هورالعظیم را از دیگر پیادمدهای کاهش اورد آب رودخانه کرخه دانست و عنوان کرد: هجرت بی رویه از روستاها و بیکاری هزاران نفر دیگر از نتایج این رح‌های غیر کارشناسی است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.