توصیه های بهداشتی لازم به منظور جلوگیری از ابتلاء به اختلالات تنفسی بدنبال بارش نخستین باران های پائیزی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اطلاعیه سازمان هواشناسی استان در خصوص احتمال بروز اولین بارش های پاییزی در برخی مناطق استان و نیز احتمال بروز پدیده گرد و غبار در مناطق دیگر  استان و با توجه به سابقه احتمال بروز وسیع علایم بیماری آسم و آلرژی در سال های گذشته با اولین بارش های پاییزی، از آمادگی تمامی مراکز بهداشتی-درمانی، مراکز اورژانس و پایگاه های ۱۱۵ برای مواجهه با پدیده مشکلات تنفسی ناشی از اولین بارش های پائیزی خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین توصیه های اشاره شده در زیر را به شهروندان در خصوص رعایت نکات حفاظتی در مقابله با ایجاد اختلالات تنفسی عنوان نمود:

– عدم خروج غیر ضروری از منزل و محل کار مسقف بخصوص کودکان، بزرگسالان، بیماران دچار بیماریهای قلبی و ریوی از جمله مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می نمایند.

– در صورت اجبار در خروج از محل های ذکر شده، حتماً یک عدد ماسک مناسب (مدل FFP2) مورد استفاده قرار گیرد، در صورت عدم دسترسی به ماسک، دستمال یا پارچه ی تمیز و مرطوب استفاده گردد.

– خودداری از انجام فعالیت های شدید بدنی در تمام اوقات بروز پدیده مانند ورزش های سبک و سنگین.

– خودداری از بکارگیری وسایط نقلیه شخصی بخصوص بصورت تک سرنشین و استفاده بیشتر از وسایط نقلیه عمومی.

– جلوگیری از ازدحام و ایجاد ترافیک در خیابان های پر تردد.

– بسته نگه داشتن کلیه درب ها و پنجره ها و منافذ ورودی خانه و محل کار و ممانعت از باز و بسته کردن بیش از حد  درب ها و پنجره ها.

– همکاری عمومی در خودداری از فعالیتی هایی نظیر قیر کاری، سوزاندن مواد پلاستیکی، آتش زدن لاستیک ها، زباله ها و شاخ و برگ درختان و… که منجر به افزایش آلاینده های هوا می شوند.

– عدم مصرف سیگار و قلیان در شرایط بروز پدیده، تا باعث کاهش اثرات نامطلوب آلایندها شود.

– به علت بخارات حاصل از مصرف مواد پاک کننده و گندزدا  توصیه می شود مصرف این گونه مواد محدود و کنترل شده باشد.

– تغذیه مناسب برای کاهش مضرات آلودگی هوا، مهم است به همین منظور مصرف شیر و ماست کم چرب، میوه‌ ها و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن بسیار مفید است.

– در صورت مواجهه با تنگی تنفس و هرگونه ناراحتی قلبی-عروقی سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی-درمانی مراجعه نمایید.

– توصیه می شود درب و پنجره منازل و ساختمان های اداری تجاری بسته نگه داشته شود و چنانچه از وسایل گرمایشی استفاده می شود نسبت به هدایت مناسب دودکش آن دقت لازم بعمل آید.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.