هشدار به خوزستانی ها؛ مراقب شیطان ارغوانی باشید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به ظهور گیاه مهاجم ‘سنبل آبی’ در منابع آبی استان هشدار داد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده این گیاه، از جابجایی آن بپرهیزند.

سیدعادل مولا اظهار کرد: اگر چه این گیاه مهاجم هنوز در خوزستان مشاهده نشده ولی با توجه به مشاهده آن در کشور، هشدارهای جدی نسبت به گسترش آن در تمام استان های کشور صادر شده و لازم است نسبت به آن هوشیار باشیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ کشور جهان درگیر گیاه ‘سنبل آبی’ شده اند افزود: اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) سنبل آبی را که در برخی کشورها به ‘اهریمن نیلگون’ و ‘شیطان ارغوانی’ شهرت دارد، جزو ۱۰ گیاه مهاجم دنیا و خطرناک ترین آنها طبقه بندی کرده است که مبارزه با آن یک عزم جدی و همگانی نیاز دارد.
مولا اضافه کرد: سنبل آبی دارای گل بسیار زیبا بوده و مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و ویژگی آن این است که بذر گیاه بین ۲۰ تا ۳۰ سال می تواند فعال باشد.
به گفته وی، رشد این گیاه بسیار سریع بوده و در مدت هفت تا ۱۰ روز ۲ برابر می شود و سطح منابع آبی را می پوشاند که مانع رسیدن اکسیژن به آبزیان شده و باعث نابودی آنها می شود.
وی این گیاه را عامل خطر و تهدید برای محیط طبیعی دانست و اظهار کرد: افراد معمولا جذب گل زیبای این گیاه شده و آن را جابه جا می کنند که همین مساله باعث گسترش آن می شود.
مولا، یکی از عوامل گسترش سنبل آبی را گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی عنوان کرد و افزود: این گیاه در تالاب ها، رودخانه ها، آب بندها، استخرهای پرورش ماهی و منابع آبی می تواند رشد کند و دمای ایده آل آن ۳۰ تا ۳۴ درجه است.
وی اضافه کرد: سنبل آبی در دو تالاب شمال کشور مشاهده شده و در مدت پنج سال (۹۰ تا ۹۵) سطح آن از یک هکتار به ۶۰۰ هکتار رسیده است که این مساله زنگ خطر برای تالاب های خوزستان به شمار می آید.
مولا با تاکید بر آگاهی رسانی به مردم برای مقابله با این گیاه مهاجم گفت: مهمترین مساله این است که مردم محلی آگاه شوند به هیچ عنوان نباید این گیاه را جابجا کنند و انتقال دهند و به محض مشاهده آن به سرعت اداره محیط زیست شهر محل سکونت خود را مطلع کنند.
معاون محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه این گیاه جزو تهدیدات زیستی خوزستان شناسایی شده و مقابله با آن جزو برنامه های پدافند غیرعامل است افزود: برنامه محیط زیست این است که از مردم محلی، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها برای اطلاع رسانی عمومی نسبت به این گیاه کمک بگیرد.
سنبل آبی (نام علمی: Eichhornia crassipes) بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و آمازون است و خارج از محدوده بومی خود به عنوان گونه ای مهاجم شناخته می شود. سنبل آبی، طبق گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) یکی از ۱۰ علف هرز مهاجم دنیا و طبق گزارش برنامه محیط زیست ملل متحد، مهمترین گیاه مهاجم آبزی دنیا است.
این گیاه آزادانه در آب شناور است و رشد بسیار سریعی دارد و هر گیاه هزاران دانه در سال تولید می کند. به دلیل رشد سریع، تعداد دانه های زیاد و زیبایی ظاهری گل های این گیاه، به تازگی سنبل آبی به عنوان یکی از مهم ترین چالش های تالابی در کشور به ویژه در تالاب هایی همچون عینک رشت استان گیلان شناخته شده است. یکی از دلایل گسترش این گیاه، خرید و فروش آن به عنوان گل زینتی در ایران به ویژه در شهرهای رشت، انزلی، لنگرود، قزوین، زنجان، گرگان و تهران بوده است.
در جلسه چندی پیش قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل خوزستان، ‘سنبل آبی’ و ماهی مهاجم ‘تیلاپیا’ به عنوان تهدیدات زیستی خوزستان معرفی شدند و برای نخستین بار در برنامه این قرارگاه برای مقابله قرار گرفتند.
به گفته محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان بیش از ۲۰ روز پیش اخباری مبنی بر مشاهده ‘سنبل آبی’ در رودخانه های دجله و فرات کشور عراق (رودخانه های منتهی به تالاب هورالعظیم) دیده شده است.
خوزستان دارای پنج رودخانه مهم دائمی و پنج تالاب مهم است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.