خروج زائران از مرز شلمچه در ۱۰ دقیقه/ وزیر در راه خوزسان/ افزایش چشمگیر نام نویسی در سامانه سماح

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرماندار ویژه خرمشهر با اعلام افزایش شمار مواکب امسال به ۲۵۰ موکب گفت: امسال زائران در مدت ده دقیقه وارد عراق خواهند شد.

ولی‌الله حیاتی در حاشیه نشست با مدیر عاملان سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان اظهار کرد: اربعین امسال با سنوات گذشته متفاوت خواهد بود و قطعا استقبال زائران چشم‌گیر خواهد شد، ما نواقص و کاستی‌های گذشته را برطرف کردیم و امیدواریم امسال با برنامه‌ریزهای صورت گرفته تردد زائران آسان و توام با امنیت باشد.

وی ادامه داد: ما در مرز شلمچه امکان تردد ریلی، زمینی و دریایی داریم، در اربعین سال ۹۲ تردد ریلی نداشتیم و در سال ۹۳ فقط از برون شهرستانی استفاده شد، اما در اربعین سال ۹۴ حدود ۷۰ هزار نفر از میدان مقاومت تا مرز شلمچه از طریق امکان ریلی تردد داشتند.

فرماندار ویژه خرمشهر با تاکید بر اینکه امسال استفاده بیشتری از امکان تردد ریلی خواهیم داشت، گفت: امسال برای تردد ریلی سه ایستگاه ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: ما در سال ۹۳ مجوز کشتی‌رانی را از دولت اخذ کردیم، اما به دلیل هزینه‌ها استقبال خوبی از سوی زائران صورت نگرفت ولی استنباط ما این است که امسال تردد از امکان دریایی زیاد خواهد بود.

حیاتی با تاکید بر اینکه امسال تعداد مواکب به ۲۵۰ افزایش پیدا می‌کنند، متذکر شد: امروز که در مرز شلمچه بودم، شور و شعف وصف‌ناپذیری را در میان مردم می‌دیدم.

معاون استاندار در خرمشهر بیان کرد: امسال ۲۵ گیت گذرنامه در مرز شلمچه ایجاد شده است، تا تردد و حرکت زائران روان و بدون دغدغه انجام گیرد و در سه ثانیه گذرنامه آنها مهر می‌خورد و در طول ده دقیقه وارد کشور عراق می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کارهایی که در پایانه مرزی شلمچه انجام شده، پایدار است، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اروند در بحث اربعین از پیشتازان است و با کمک‌های زیربنایی خود و تلاش مجاهدانه، بخش عمده‌ای از کارها حل شده است و اقداماتی را نیز در کشور عراق انجام داده است.

با حضور وزیر راه و شهرسازی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه که بزرگترین سالن مسافری پایانه‌های مرزی در کشور محسوب می‌شود، افتتاح خواهد شد.

این پروژه روز پنج شنبه هفته جاری، ۶ آبان ماه با حضور عباس آخوندی و داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بهره‌برداری می‌شود.

با توجه به تردد بسیار زوار به ویژه در ایام اربعین حسینی و عدم گنجایش سالن مسافری موجود در این پایانه، در اردیبهشت ماه سال ۹۴ کلنگ این پروژه به زمین زده شد.

سالن مسافری جدید با اعتبار بیش از ۲۷۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساخته شده است.

مساحت این سالن به ۷۵۰۰ متر مربع می‌رسد و ظرفیت روزانه آن بیش از ۵۰ هزار نفر است.

پایانه مرزی شلمچه یکی از استراتژیک‌ترین پایانه‌های مرزی در کشور به شمار می‌آید که فاصله آن تا مرکز استان ۱۳۰ کیلومتر و در ۱۵ کیلومتری محور خرمشهر _شلمچه با مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار واقع شده است.

آمار ثبت‌نام در این سامانه به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده ضمن اینکه این روند شتاب بیشتری گرفته به طوری که تنها روز گذشته ۲۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند
معاون سازمان حج و زیارت گفت: با هماهنگی به عمل آمده با عراق کپی از مانیفست که ممهور به مهر کنسولگری این کشور در ایران است در صورتی هم که افراد از یکدیگر جدا شوند، معتبر است.

حمید محمدی درباره آمار ثبت‌نام زائران در سامانه سماح گفت: آمار ثبت‌نام در این سامانه به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده ضمن اینکه این روند شتاب بیشتری گرفته به طوری که تنها روز گذشته ۲۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: ۱۲ مرکز برای صدور روادید به همراه سفارت عراق در تهران و سرکنسولگری‌های این کشور در مشهد، کرمانشاه و اهواز روادید را صادر می‌کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: مراکز صدور روادید در شهرهای کرج، ورامین، رشت، ساری، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، کرمان، آبادان، سوسنگرد و ایلام قرار دارند.

معاون سازمان حج و زیارت تصریح کرد: هزینه صدور روادید اربعین ۴۰ دلار است و زوار ایرانی می‌توانند ۲۰ روز در عراق اقامت داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که طبق یادداشت تفاهم و توافقی که بین ایران و عراق در زمینه نقشه راه چگونگی همکاری در برگزاری مراسم اربعین منعقد شده همه زائران ایرانی باید در زمان‌بندی مناسب و مشخص روادید خود را دریافت کنند.

محمدی اظهار داشت: خروج از مرز ایران تنها با گذرنامه امکان‌پذیر است و ورود به عراق هم ویزا می‌خواهد لذا امکان عبور بدون این مدارک میسر نیست ضمن اینکه سامانه سماح زمینه مناسبی را برای دریافت اطمینان‌بخش ویزای اربعین در زمان‌بندی مطلوب در اختیار عموم قرار داده و برای خروج از مرزها نیز زمان‌بندی دقیقی نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همه برآوردها و پیش‌بینی‌های ما نشان دهنده حضور بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی در اربعین است.

معاون سازمان حج و زیارت توصیه کرد که بهتر است زائران ایرانی در سامانه سماح به صورت کاروانی ثبت‌نام کرده تا به عراق اعزام شوند چرا که با این کار سهولت بهتری در زمینه صدور روادید به صورت مانیفست وجود دارد ضمن اینکه با هماهنگی به عمل آمده با عراق کپی از مانیفست که ممهور به مهر کنسولگری این کشور در ایران است نیز در صورتی که افراد از یکدیگر جدا شوند، معتبر است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.