دستگاه اندازه گیری گرده های گیاهی در خوزستان خریداری شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: دستگاه اندازه گیری اسپور یا گرده های گیاهی برای نخستین بار در کشور در خوزستان خریداری شد.

کوروش بهادری اظهار کرد: دستگاه SPORE-TROP پس از خریداری یک ماه پیش برای انجام کارهای پژوهشی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز تحویل داده شد.
وی در خصوص نحوه فعالیت این دستگاه گفت: این دستگاه با مکیدن هوا، گرده ها یا ذرات معلق در فضا را توسط میکروسکوپ شناسایی می کند و بیشتر برای فعالیت های پژوهشی کاربرد دارد.
بهادری ادامه داد: این دستگاه با حدود یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی خریداری شد.
همزمان با نخستین باران های پائیزی از سال ۱۳۹۲ ، تعداد زیادی از مردم خوزستان با مشکل تنفسی روبه رو شدند و در این سال ها بیش از ۶۰ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
پس از بررسی ۱۸ گزینه به عنوان مهمترین عوامل تنگی نفس مردم خوزستان، آلرژی ناشی از گرده افشانی گیاهان تشخیص داده شده و درخت کونوکارپوس به عنوان متهم اصلی این عارضه از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد اما گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران و شهرداری اهواز هنوز این مطالعات را نپذیرفته است.
بر اساس مصوبه شورای سلامت، شهرداری اهواز تا دهم مهر باید درختان کونوکارپوس را هرس می کرد تا از گرده افشانی آنها جلوگیری شود اما بر اساس گفته های احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، فقط ۲۰ درصد این درختان در سطح شهر اهواز هرس شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.