مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان: مشکل جوانان جویای کار نداشتن مهارت است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، عمده مشکل جوانان جویای کار را نداشتن مهارت دانست.

سید نور محمدپور در حاشیه دیدارهای مردمی که در مرکز پاسخگویی به شکایات استانداری(سامد) انجام شد، بر ضرورت خدمت به نظام و مردم شریف و ولایت مدار استان و پیگیری مسایل و مشکل های آنان تا رسیدن به نتیجه تاکید کرد و افزود: در صورتی که بخواهیم استان را به سمت رشد سوق دهیم در ابتدا باید در حوزه تعاونی ها تلاش بیشتری داشته باشیم تا بخش تعاونی کشور بتواند به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد ملی براساس برنامه پنجم توسعه و سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری برسد.

وی، عمده دیدارهای مردمی را جوانان فاقد شغل برشمرد و از تعاونی ها به عنوان یکی از ابزارهای موفق در اشتغال و توسعه استان نام برد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اقتصاد تعاونی با داشتن مزیت هایی هم چون پشتوانه مالی و اعتباری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری که برای تضمین قسمتی از اعتبارات بانکی دریافت شده است، اظهار کرد: تخفیف ۲۰ درصدی سهم بیمه کارفرما و معافیت ۲۵ درصدی در آمدهای مشمول مالیات تعاونی ها برای پرداخت مالیات و آموزش های عمومی و تخصصی رایگان برای اعضای تعاونی ها در نظر گرفته شده است.

محمدپور ادامه داد: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان متولی بخش کار و اشتغال، به تنهایی نمی تواند مشکل بیکاری جامعه را که یکی از اصلی ترین مشکلات اجتماعی است، حل کند. حل این مشکل نیازمند یاری، همکاری و حمایت همه مسئولان است .

وی تاکید کرد: تعاونی هایی که در بخش تولید فعال هستند باید بتوانند، بخش بازرگانی و بازاریابی خود را هم فعال کنند. در صورتی که تعاونی های فعال نتوانند از لحاظ اقتصادی خود را به نقطه مورد نظر سالانه برسانند در ادامه روند فعالیت شان دچار مشکل می شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یکی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در بخش اشتغال، فعال تر کردن واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت تولیدی آن ها، پایداری مشاغل و حفظ و صیانت از اشتغال موجود و توسعه اشتغال جدید به منظور دستیابی به فرصت های اشتغالزایی و رفع بیکاری با توجه به پتانسیل استان و استعدادهای بالقوه برشمرد و بر ضرورت حفظ سطح اشتغال موجود و کمک به افزایش اشتغال پایدار تاکید کرد.

لزوم استفاده از توان بخش خصوصی‌

وی همچنین بر لزوم استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی و دادن مشوق هایی به سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای تولیدی در استان و نیز واحدهایی که توان افزایش ظرفیت تولید دارند T تاکید کرد و گفت: مقوله کار و کارآفرینی در فرهنگ جامعه ترویج و به این امر مهم بیش از پیش بها داده شود. چرا که کارآفرینان از رسیدن نظام اقتصادی به تعادل ایستا جلوگیری و به واسطه رفتارهای فرصت جویانه خود، اقدام به فرصت سازی برای کلیت نظام اقتصادی می کنند و نیز در عرصه تولید و اشتغال و رشد اقتصادی نیز موثر خواهند بود.

محمدپور در ادامه عمده مشکل جوانان جویای کار را نداشتن مهارت دانست و تصریح کرد: شوربختانه در فرهنگ کار، ما مصرف کننده هستیم. تغییر فرهنگ کار و توسعه اشتغال باید از خانواده ها شروع شود و از دبستان تا دانشگاه ادامه پیدا کند. یکی از علت های بیکاری جوانان تحصیلکرده نداشتن تخصص های مهارتی است. در عمل جوان تحصیلکرده دانشگاه، مهارت لازم را ندارد. در شرایط فعلی باید به توسعه آموزش کارافرینی و آموزش های فنی حرفه ای بپردازیم. کارافرینی برای ادامه حیات، امنیت و رفاه جامعه یک ضرورت است. باید این ضرورت را دنبال و اجرا کنیم تا شرایط بهتر را در کشور به وجود آید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان تاکید کرد: نباید از پیگیری کار مردم ناامید شد؛ چون فضای یاس در جامعه کار و تولید ایجاد می شود. باید در رفع مشکل های مردم بیش از پیش کوشش کنیم. خوزستان باتوجه به شرایط خاص اقلیمی و منابع عظیم خدادادی، می تواند قطب صنعتی و کشاورزی و خدمات در  کشور باشد. باید از نعمت های خداوند بیشتر استفاده کرد

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید).

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.