آیت الله حیدری: ۵ برابر روال قانونی از آب خوزستان به استانهای دیگر منتقل می شود/ اگر ریزگردها مهمان تهران هم بودند همین برخورد می شد؟

عصر جنوب:  آیت‌الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است “دولت در حل مسائل و مشکلات در استان آن‌طور که انتظار می‌رود عمل نکرده است.”

وی از بی توجهی برخی از مسئولین گلایه دارد و معتقد است که “اگر در تهران مشکل ریزگردها وجود داشت به طور حتم دولت با سرعت و جدیت بیشتر وارد عمل می‌شد و این یک نمونه بی عدالتی است، اگر بودجه‌ای وجود دارد نباید این بودجه به عده‌ای برسد و عده‌ای از آن محروم شوند و به قشر اختصاص داده شود و بعضی‌ها از این بودجه بی‌بهره بمانند.”

خبرنگار خبرگزاری میزان به سراغ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری که گویا دل پری از مشکلات استان دارد رفته است.

متن مصاحبه مفصل خبرگزاری میزان با امام جمعه اهواز را در ادامه می توانید بخوانید:

علی اصغری//مسئولین در زمینه حل معضل ریزگردها در خوزستان اقدام مناسبی را انجام نداده اند/ انتقال بی رویه آب کارون به مصلحت مردم خوزستان نیست

آیت الله محسن حیدری امام جمعه اهواز در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان درباره مشکل یک دهه اخیر استان خوزستان و استانهای غربی کشورمان که گرفتار معضل ریزگرد هستند، اظهار کرد: متاسفانه در طی سالهای اخیر رویکرد جدی ای در حوزه حل معضل گردو غبار در استان خوزستان صورت نگرفته است و سالیان سال است که این مشکل در این استان و استانهای غربی و جود دارد.

وی با اشاره به اینکه این ریزگردها دارای دو منبع داخلی و خارجی هستند، افزود: حل معضل ریزگردها بخصوص در حیطه داخلی کشورمان امکان پذیر است زیرا در حوزه خارجی وجود برخی مشکلات در جهت هماهنگی با کشورهایی همچون عراق احساس می شود اما در حیطه داخلی ما می توانیم با کاشت درخت و مالچ پاشی در راستای مقابله با معضل ریزگردها وارد عمل شویم.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه مسئولین در حیطه مقابله با معضل ریزگردها رویکرد قابل قبولی نداشته اند تصریح کرد: مطالبه جدی مردم خوزستان از مسئولان این است که اگر این موضوع در تهران رخ می داد آیا همین برخورد صورت می گرفت؟

وی با اشاره به اینکه اقدامات کوچکی در راستای حل معضل ریزگردها صورت گرفته است ولی حل کننده مشکل نبوده، اظهار کرد: مشکل مقابله با معضل ریزگردها همچنان پابرجاست از این رو ما از مسئولین انتظار داریم به صورت جدی تر وارد عمل شوند.

امام جمعه اهواز درباره ناعدالتی هایی که در حق استان خوزستان صورت گرفته است، گفت: یکی از مسائلی که در استان خوزستان به صورت جدی مطرح است مسئله انتقال آب این استان به استانهای دیگر است.

آیت الله حیدری خاطر نشان کرد: اصل قصه برای انتقال آب شرب از خوزستان به استانهای دیگر قابل قبول است و در شورای عالی آب کشور نیز مورد تصویب قرار گرفته است و آنطور که ما از آمار اطلاع داریم قرار بود که در حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب طبق مجوز وزارت نیرو و شورای عالی آب، آب خوزستان به استانهای دیگر منتقل شود اما در عمل آنقدر کانالهای مختلفی از کارون کشیده شده است که چیزی در حدود ۵ برابر آن چیزی که تصویب شده بود آب خوزستان انتقال می یابد.

وی تاکید کرد: درحدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب از استان خوزستان به استان اصفهان، کرمان و جاهای دیگر متنقل می شود که این موضوع خلاف قانون است زیرا طبق قانون مصوب شده بود که تنها برای مصارف شرب انتقال آب خوزستان صورت گیرد اما ما اخباری داریم که طبق آن ۵ برابر روال قانونی از آب این استان برای مصارف غیر شربی چون کشاورزی و بخش صنعت به استانهای دیگر منتقل می شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سال ۹۲ در جریان سفر به اهواز صراحتاَ اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی امنیت کشور هر گونه برداشت آب از کارون جز برای مصارف شرب ممنوع است، گفت: وقتی از سوی رئیس جمهور این موضوع به صورت علنی اعلام می شود چرا مسئولین از این امر جلوگیری نمی کنند.

آیت الله حیدری خاطر نشان کرد: خلاف انصاف، عدل و قانون است که آبی را خداوند مقرر کرده است که در خوزستان جاری شود و مردم این استان از آن بهره ببرند و براساس آن زندگی و کار کشاورزی انجام دهند به صورت غیر قانونی و بدون مجوز به استانهای دیگر منتقل شود.

وی افزود: اگر آب استان خوزستان خشک شود مردم این استان دیگر نمی توانند به زندگی ادامه دهند از این رو آیا سزاوار است که مسئولین استانهای دیگر را به بهای خشک شدن خوزستان آباد کنند؟

امام جمعه اهواز با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که در سال ۷۵ دستور آن از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، اظهار کرد: خوشبختانه با عنایت و پیگیری های مقام معظم رهبری در سال ۹۲ تقریبا ۴۰ درصد از این طرح اجرایی شده است و این طرح مایه برکت برای استان خوزستان وکل کشور است زیرا اگر اجرایی شود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در استان خوزستان ایجاد خواهد شد و نصف محصولات غذایی کشور تأمین می شوداز این رومصلحت کل کشور در گرواین طرح است لذا این طرح وقتی به ثمر می رسدکه آب وجود داشته باشد.

آیت الله حیدری خاطر نشان کرد: بدون شک انتقال بیش ازحد آب خوزستان منجر به بی نتیجه ماندن این طرح می شود و لطمات جبران ناپذیری را به استان خوزستان وارد خواهد کرد.

وی تاکید کرد : انتقال بیش ازحد و غیر مجاز آب کارون به استانهای دیگر نه تنها اجحاف به استان خوزستان است بلکه ظلم در حق مردم این استان محسوب می شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به موقعیت سوق الجیشی استان خوزستان گفت: خوزستان همواره گلوگاه مورد طمع دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود به گونه ای که شاهد بودیم عمدتا ۸۰ درصد جنگ تحمیلی در خوزستان روی داد از این رو دولت مرکزی نباید زمینه نارضایتی در بین مردم را ایجاد کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.