پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و عراق

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مسئول مناطق آزاد عراق گفت:هدف ما ایجاد منطقه آزاد مشترک است که این موضوع اختیاری نیست بلکه در آینده به صورت امری اجباری دیده می شود.

منظر عصر امروز در نشست مشترک مسئولان استان های خوزستان و بصره عراق در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر کالاها و موارد مورد نیاز بازار عراق از کانال امارات می گذرد و یک سری جابه جایی در بندر دبی صورت می گیرد که باید به فکر مناطق آزاد جایگزین این بندر باشیم.
منظر گفت: یک سری تنگ نظری ها برای تجار شیعه وجود دارد که مشکلاتی برای آنها در بندر دبی ایجاد می کند.
مسئول مناطق آزاد عراق خاطرنشان کرد: میزان تجارت در مناطق آزاد امارات سالانه بیش از ۲۷ میلیارد دلار است و اگر این پروژه را شروع کنیم می توانیم این میزان پول را خودمان بهره برداری کنیم که امیدوارم این دیدار آغازی برای مرحله جدیدی از روابط باشد.
منظر افزود: کشور عراق از همه کالاهای صادراتی ایرانی از جمله غذایی، دارویی، و دیگر محصولات شیمیایی استفاده می کند و هدف ما تکمیل مناسبات اقتصادی بیشتر با کشور ایران است.
وی با بیان اینکه پس از سقوط نظام بعث ملاقات ها با کشور ایران تکرار شده است، ادامه داد: در این ملاقات ها مشکلات هر دو طرف از جمله ترخیص کالا، گمرک و روادید مشخص شده است.
خوزستان دارای ۱۱ پایانه مرزی شامل، هفت مرز دریایی ، دو مرز زمینی و دو مرز هوایی با کشورهای همسایه از جمله عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است و دسترسی به آب های آزاد و بین المللی و وجود مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی است که همین امر می تواند این استان را به عنوان یکی از مهمترین استان های کشور در اقتصاد و تجارت داخلی و خارجی تبدیل کند.
ایران در سال گذشته ۶٫۲ میلیارد دلار صادرات کالا به عراق داشته است که بیشتر در بخش موادغذایی، سرامیک و مصالح ساختمانی بوده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.