بازگشت تابستان در پائیز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: همزمان با افزایش سطح آلودگی ناشی از وقوع گردوغبار در استان خوزستان طی چند روز اخیر برخی از هنرمندان کشورمان در صفحات اجتماعی خود و به هر طریقی که از دستشان بر آمده است؛ مراتب همدردی خود را نسبت به این مساله ابراز داشته‌اند. در همین رابطه حافظ ناظری، فرزند هنرمند بزرگ کشورمان (شهرام ناظری) بدنبال وقوع مجدد پدیده گردوغبار در استان خوزستان، مطلبی را با مضمون گلایه از مسوولان و همدردی با شهروندان خوزستان به همراه عکس در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده است که در ذیل دلنوشته‌های این خواننده و نوازنده جوان را می‌خوانید: تنفس، لازمه اصلی حیات همه موجودات بر روی کره زمین است و داشتن هوایی پاک و سالم ابتدایی‌ترین حق همه ما انسان هاست. اما متاسفانه میلیون‌ها نفر از هموطنانم در استان خوزستان و استان‌های غربی کشور، از این حق طبیعی محروم‌اند و من خود در سفر اخیرم از اهواز به سمت شیراز، شاهد این بحران عجیب بوده ام. آیا وقت آن نرسیده است که مسوولین و دولت مردان در کشوری خاص مانند ایران، و استانی مانند خوزستان، که یکی از قطب‌های مهم فرهنگی و اقتصادی ایران به شمار می‌آید، به حقوق ابتدایی مردمی که هنوز هم آثار جنگ را به دوش می‌کشند و سال‌ها دژ محکمی برای حفظ صلح و آرامش امروزه کشورمان بوده اند، توجه کنند؟! هموطنان عزیزم در استان خوزستان مطمئن باشند که من هم به نوبه خود، برای کمک به رفع مشکل اساسی آلودگی هوا، هرچه در توان دارم انجام خواهم داد. گفتنی است؛ حافظ ناظری خواننده جوان کشورمان که با آلبوم ناگفته بر سر زبان‌ها افتاد به تازگی به عنوان سفیر فرهنگی خوزستان انتخاب شده است.

 این روزها تمام خوزستان بوی خاک می‌دهد، بوی فصلی تازه از نفس‌های خاک. یکی دو روزی بازی‌های راه مدرسه را خاک‌ و غبار به تعطیلی کشاند بطوریکه حتی نفس‌های مدرسه هم به خس خس افتاد و بابای مدرسه هم دیگر نای باز کردن آن درب چند تنی آهنی را نداشت. خاک همه جا را فرا گرفت، حتی ایذه را که در آن دورترین نقطه استان واقع شده است؛ آنجایی که همه می‌گفتند این روزها هوایش خوب است…
خلاصه بعد از کلی تعطیل می‌شود! تعطیل نمی‌شودها! یک مطلب چشممان را گرفت: «غلظت گرد و خاک کم می‌شود، هوا چند درجه افزایش پیدا می‌کند» و مادربزرگ که با نفس‌های تنگش زیر ماسک می‌گفت: «اشکال نداره مادر، گرما رو ۴ماه تحمل کردیم و اینم روش، خاک بره نفسم برید» و این‌گونه شد که کمی لبخند بر صورتمان نشست و به اینکه امروز کمی هوا از بین توده‌های خاک به ریه‌هایمان می‌رسد، بسیار خوشحال شدیم. با اینکه دیری از گذشتن فصل پاییز در آسمان خوزستان نمی‌گذرد؛ خاکیز فصل تازه‌ای برای بی‌قراری ریه‌هایمان در فصل پیشواز باران تداعی کرد. با این وجود، سازمان هواشناسی برای روزهای آینده در سطح استان پیش‌بینی کاهش تدریجی میزان غلظت گرد و خاک را داشت، این در حالی است که چندین درجه از شدت گرمای هوا کاسته شده بود و پیش‌بینی‌ها در روزهای اخیر به‌ویژه برای امروز از افزایش چند درجه‌ای هوا حکایت دارد. رسم مهمان‌نوازی خوزستانی‌ها از مهمان و یار چند ساله به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که ابتکار دولت هم درصدد تدبیری برای ساختن کلید حل معمای گرد و خاک است.
در همین حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطالعات شناسایی و تعیین کانون‌های گرد و غبار در ۱۶استان از جمله استان‌های غرب، جنوب غرب و شرق تکمیل شده و برای ۱۲ استان دیگر نیز در دست اقدام است. معصومه ابتکار در صفحه تلگرامی خود نوشت: «در هیات دولت گزارشی از وضعیت گرد و غبار ارایه دادم، البته در داخل باید با کانون‌های گرد و غبار مقابله کنیم تا این توده‌ها وقتی به ایران می‌رسند، بارگیری مجدد  نکنند. سازمان جنگل‌ها و مراتع نهال کاری را انجام می‌دهد و پیگیری احیای تالاب‌ها در شورای عالی آب و اخذ مصوبه و تعیین اعتبارات استانی برای اولین بار در کشور، از جمله اقدامات برای مقابله با گرد و غبار است. همچنین گزارش وقوع توفان‌های گرد و غبار با منشاء خارجی هر بار مستندشده و برای وزارت امور خارجه به منظور انجام اقدامات بین المللی ارسال می‌شود. کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال تهیه و تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده‌های خاک هستند که البته تصویب لایحه خاک در مجلس نیز می‌تواند کمک موثری باشد، این لایحه نزدیک به دو سال است که در نوبت طرح و تصویب است. با توجه به اقدامات بین المللی ایران در این حوزه همچون تصویب قطعنامه‌های مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل، همکاری‌هایی نیز در سطح بین المللی برای استفاده از فناوری، تجارب، ظرفیت‌ها و دانش کشورهای موفق شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به همکاری با ژاپن به منظور توسعه سیستم‌های پایش و هشدار اشاره کرد.»
از سوی دیگر مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، میزان گرد و غبار در جنوب کشور روبه کاهش است. ضیاء الدین شعاعی افزود: مشاهدات نشان می‌دهد توده ای که وجود دارد فاقد پشتوانه است بنابراین انتظار می‌رود روند گرد و غبار کاهشی باشد، گزارش‌های رسیده از اهواز نیز نشان می‌دهد که وضعیت بهتر شده است. وی اظهارکرد: به رغم اینکه در پاییز هوا کمی تعدیل می‌شود اما امسال جریانات بادی از سمت عراق و سوریه باعث شد گرد و غبار از سمت مرز سوریه و عراق داشته باشیم؛ سه شنبه گذشته توده‌های گرد و غبار شکل گرفت که منشا آن عمدتا از غرب عراق و مرز سوریه بود. شعاعی ادامه داد: در روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته و حتی در روز شنبه هفته جاری توده‌ها شکل گرفت اما بیشتر آنها به لحاظ جنوبی بودن جریان باد از کنار مرز عبور کردند اما در جمعه و شنبه مقداری زبانه‌های آن داخل کشور شد و بخش جنوبی کشور را درگیر کرد.وی افزود: قسمت شمال غربی کشور سالم بود یعنی پدیده گرد و غبار را تا استان لرستان داشتیم و به بالا یعنی سمت ایلام هوا چندان بحرانی نبود.
شعاعی در مورد علت این موضوع توضیح داد: ابتدا توده شکل می‌گیرد و در مرحله بعدی باید بتواند توسط باد وارد منطقه شود اما چون جریانات شمال غربی، جنوب شرقی است، برخی از این توده‌ها در امتداد مرز در خاک عراق جابجا و وارد کویت می‌شوند.
مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: ازآنجایی که این توده‌ها می‌توانند جهت خود را عوض کنند، در یکی دو مورد جهت آنها تغییر کرد و زبانه‌های آن وارد کشور شد که بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی وضعیت رو به بهبود است. وی تاکید کرد: تمام توده‌هایی که در طول هفته کشور را تحت تاثیر قرار دادند، منشاء خارجی دارند و محل تولید آنها مرز سوریه و عراق و قسمت مرکزی عراق است که ناامن‌ترین نقاط این خطه هستند. شعاعی گفت: اکنون به رغم اینکه جریان باد وجود دارد، اما به حدی نیست که مشکلی ایجاد کند و در اطلاعات سازمان هواشناسی نیز امروز مشکلی دیده نمی‌شود اما آن مقداری از گرد و غبار که در منطقه باقیمانده است، معضلی است که باید منتظر باشیم تا استمرار باد آنها را از بین ببرد. وی اظهار کرد: توده ای که گرد و غبار را پشتیبانی کند، مشاهده نمی‌شود و بر این اساس احتمالا وضع بهبود پیدا می‌کند./ روزنامه کارون – شماره ٣٧٩۴
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.