انتقاد استاندار خوزستان از شهرداری اهواز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به دستور پیشین استانداری به شهرداری اهواز جهت هرس گیاه کنوکارپوس توسط شهرداری گفت: شهرداری اهواز در برخی مناطق این درخت را کاملا قطع کرده و در سایر مناطق نیز این کار را انجام نداده است و در نهایت اذعان کرده که این عمل چهره شهر را زشت می‌کند، در صورتی‌که تقاضای ما هرس قسمت‌هایی از درخت‌ها بود که گرده‌افشانی آن موجب بروز مشکلات تنفسی به دنبال بارش‌های پاییزی است.

به گزارش (ایسنا)، غلامرضا شریعتی در هفتمین نشست ستاد مقابله با ریزگردها که امروز (۱۲ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اکنون نقش گیاه کنوکارپوس در مسایل تنفسی ایجاد شده به دنبال اولین بارش های پاییزی، به صورت کامل مشخص نشده اما طبق گفته‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به علل مختلف در حال حاضر مهم ترین متهم این مساله گرده افشانی گیاه کنوکارپوس است.

وی افزود: بنابراین جهت اقدامات پیشگیرانه تصمیماتی اتخاذ شد و همچنین مقرر شد شهرداری قسمت هایی از گیاه کنوکارپوس را که سبب گرده افشانی می‌شود هرس کند اما در مناطقی از اهواز مشاهده شده که شهرداری این درخت را به طور کامل قطع کرده و سپس نیز اذعان کرده که قطع درختان کنوکارپوس چهره شهر را زشت می کند و ما در پاسخ گفتیم که از شهرداری، قطع کامل گیاه کنوکارپوس را نخواستیم بلکه فقط باید قسمت های گردافشان این درخت هرس می‌شد.

شریعتی ادامه داد: متاسفانه شهرداری در برخی از مناطق با پوشش گیاه کنوکارپوس از قطع این درختان خودداری کرده و در برخی مناطق نیز درختان کنوکارپوس را از انتها قطع کرده است.

وی گفت: مساله هرس این درختان باید با جدیت پیگیری و قبل از اولین بارش‌ ها انجام شود تا مشکلات تنفسی که سال های گذشته به دنبال اولین بارش های پاییزی به وجود آمد، مواجه نشویم.

استاندار خوزستان با اشاره به اقداماتی که در راستای مقابله با ریزگردها انجام شده است، تصریح کرد: دولت برای برخی برنامه ها تامین اعتبار نکرد. مقرر شده بود که وزارت نفت نزدیک به ۶۶ میلیارد تومان و سپس ۲۵ درصد این رقم را به منظور بیابان زدایی و تثبیت اراضی تخصیص دهد که این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته از وزیر نفت تقاضا کردیم که مجموع ۴۷۰ میلیارد تومان در جهت بیابان زدایی و تثبیت اراضی در خوزستان تخصیص داده شود. بخشی از این اعتبار از محل سرمایه گذاری های انجام شده در میادین نفتی غرب کارون خواهد بود. وزیر موافقت ضمنی خود را با این امر اعلام کردند تا با تصویب نهایی و تخصیص این اعتبارات، دولت اقدامات خود را جهت بیابان زدایی و تثبیت اراضی انجام دهد.

شریعتی در خصوص اعتبارات مقابله با ریزگردها و خسارات سیلاب خاطرنشان کرد: در این زمینه پیگیری‌هایی انجام و طبق دستور آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد لایحه تخصیص این اعتبارات به دولت برود و اعتبارات آن از محل مواد ۱۰ و ۱۲ تصویب شود. به علت محدودیت منابع مالی دولت و نظر رییس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور، ظاهرا هنوز این لایحه به دولت نرفته است اما باید پیگیری های لازم برای تصویب این لایحه انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات تامینی جهت جلب رضایت حال عموم و اطلاع رسانی صحیح به مردم در خصوص مساله ریزگردها بیان کرد: اطلاع رسانی صحیح این امر وظیفه ما است.

استاندار خوزستان گفت: در این زمینه کار دیگری را به همراه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیگیری می کنیم و درصدد هستیم که بیمارستان نیمه کاره صنایع فولاد به دولت تحویل داده شود. اکنون مقرر شده بابت این بیمارستان ۱۲ میلیارد تومان به صنایع فولاد پرداخت شود و این بیمارستان نیمه کاره جهت تکمیل به دولت تحویل داده شود تا به عنوان بیمارستان بیماری های تنفسی راه اندازی شود.

وی اظهار کرد: لازم است که شرکت نفت، دانشگاه ها و سازمان هواشناسی و منابع طبیعی اطلاعات لازم را در خصوص پدیده ریزگردها به مردم بدهند. در این زمینه مقرر شده برای خرید تلویوزیون شهری تامین اعتبار و این تلویزیون ها در دو نقطه از شهر اهواز با نظر معاون عمرانی استانداری نصب شود. همچنین شهرداری موظف است حداقل دو دستگاه تلویزیون شهری برای نصب در معابر شهری خریداری کند تا مردم به صورت دیجیتال از وضعیت آلودگی مطلع شوند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.