مرگ تدریجی خوزستانی‌ها در پاییز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در دهمین روز پاییز و در حالی‌که طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، مردم استان‌های شمالی کشور به انتظار اولین بارش پاییزی نشسته‌اند،‌ وقوع پدیده ریزگردها در تنگی نفس مردم خوزستان این بار از بارش‌های پاییزی پیشی گرفت تا بار دیگر سرفه‌های خشک گاه و بیگاه، نغمه تلخ یکایک خانه‌های این استان باشد.

حساب روزهای جولان‌دهی گرد و خاک در گستره آسمان خوزستان از شمار خارج شده است و امروز و تا این ساعت، قدرت ریزگردها؛ این پاسخ بی‌رحمانه طبیعت به دستکاری‌ها و جنایت‌های بشر در محیط زیست با غلظت ۱۷ برابر حد مجاز به ریه‌های مردم نمایان شده است.

‌امروز شنبه ۱۰ مهرماه بار دیگر خوزستان در اشغال ریزگردها قرار گرفت و با اعلام با تاخیر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هشدارهای شتابان بهداشتی از سر گرفته شد؛ “بیماران، کودکان و سالمندان از منازل خارج نشوند”، ‌”تا حد ضرورت از خروج از منازل خودداری کنید”، “بدون ماسک از خانه‌ها بیرون نروید”.

همه این توصیه‌های تکراری برای مردمی است که ریه‌هایشان با تک‌تک عناصر جدول تناوبی آشنا است! انگار نمی‌دانند که این مردم همه این توصیه‌ها را سال‌ها است که در روزهای پاییزی می‌شنوند و راه نفس‌های مردم خوزستان نخستین بار نیست که بسته می‌شود و آخرین بار هم نخواهد بود.

هجوم پایدار ریزگردها به خوزستان حکایت دیروز و امروز و فردا نیست؛ همان‌طور که حکایت تاخیر در اعلام تعطیلی‌ها،‌ سیل توصیه‌های بهداشتی، توزیع ماسک‌های سفید و اما و اگرهای مسئولان امر در توجیه این پدیده، سری بس دراز دارد.

به هر حال خوشامدگویی پاییز امسال به مردم خوزستان به گونه‌ای متفاوت با دیگر مردم کشور رقم خورد و این وضع، نشانه آغاز فصلی دیگر از داستان بی‌پایان کشمکش و مبارزه نافرجام مردم دردمند خوزستان با ریزگردها و بارش‌های پاییزی خواهد بود. باید دید که مقامات بالادستی توجیه‌های هر ساله خود را تکرار می‌کنند یا شاهد مرگ تدریجی خوزستانی‌ها خواهند بود.

یادداشت از: رضوان باقری بابااحمدی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.