رونق خوب خودروهای اروندی در خوزستان/وجود ۳۵ هزار خودرو پلاک اروند در استان/ تردد بی مانع است/ انس مردم با خودروهای اروندی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: می‌گویند هم سازمان مناطق آزاد ویژه اقتصادی و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی این هستند تا بساط خودروهای پلاک اروند را در خوزستان جمع کنند. در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نشده اما نتایج چندان اثربخش نبوده است.

بحث چند ساله و تقریبا چالش برانگیز خودروهای پلاک آزاد در برخی مناطق ایران فقط بر سر یک موضوع است؛ در پایتخت کشور خودروهای روز خارجی دست کم ۲ برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند اما در مناطق آزاد تقریبا برابر با قیمت واقعی و اصلی خود.
در این میان وقتی در خوزستان مردم می‌توانند به طور مثال با ۴۰ میلیون تومان، یک خودروی مزدا ۲۰۱۶ را خریداری کنند که در دیگر نقاط کشور دست کم ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، قدر مسلم به سمت خرید یک خودروی داخلی که قیمتی در همین حد دارد و امکاناتی متعلق به ۳ دهه قبل را دارد، نمی‌روند.
این موضوع سبب شده است که خرید خودروهای تولید داخل در خوزستان به شدت کم شود. تقریبا هفته ای نیست که نارضایتی از تردد خودروهای خارجی در خوزستان به اشکال مختلف بیان نشود، اما ظاهرا مصوبه ای که استاندار پیشین از شورای عالی امنیت ملی گرفته به این راحتی‌ها ابطال پذیر نیست. گرچه با اعمال محدودیت هایی، خودروهای اروندی به راحتی نمی‌توانند به خارج از استان تردد کنند و در خصوص بیمه و سند هم معمولا مشکلاتی به وجود می‌آید. با این حال همچنان خرید و فروش این قبیل خودروها در سراسر خوزستان رونق خوبی دارد.

ممنوعیت تردد در شمال غرب
این رونق خرید و فروش در سراسر خوزستان در دیگر مناطق آزاد کشور میسر نیست. در این میان دیگر ساکنان استان‌هایی که منطقه آزاد دارند در پی گرفتن مجوز برای تردد در کل استان هستند اما تاکنون موفق به این کار نشده اند. به طور مثال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی می‌گوید: در حال حاضر بر اساس مصوبه هیأت دولت، تردد خودروهای پلاک ارس از محدوده منطقه آزاد ارس تا ۱۲۰ کیلومتری یعنی ورودی تبریز مجاز است و خودرویی حق ندارد از تبریز خارج شود. مگر این‌که مرخصی یک ماهه اخذ کند. «محسن خادم عرب باغی» در گفت و گو با خبرنگار همشهری خوزستان ادامه می‌دهد: تمام مردم استان آذربایجان شرقی می‌خواهند مانند مردم خوزستان از خودروهای روز دنیا، در تمام استان بهره مند شوند اما چنین اجازه ای به این استان تاکنون داده نشده است.
خادم عرب باغی می‌گوید: ما روزانه با شهروندانی مواجهیم که درخواست دارند تردد خودرو در سراسر استان آزاد باشد.

پرچم بالای مخالفان
با این حال مخالفان تردد خودروهای پلاک اروند همچنان پرچم بالایی دارند. گرچه اینجا در خوزستان مدیران می‌گویند مشکلی نیست اما معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک در خوزستان چندی پیش گفته بود که تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر خوزستان غیرقانونی است و استانداری خوزستان اجازه افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.
سرهنگ «احمد رستمی» اظهار می‌کند: هر مقام مسئولی که اجازه تردد خودروهای پلاک اروند را به کل خوزستان داده باشد، کاری غیرقانونی انجام داده است. وی اضافه می‌کند: بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور، خودروهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۱۳۷۳ باید شماره گذاری شوند و پلاک ویژه مربوط به هر منطقه همراه با لوگوی هر منطقه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. این مقام مسئول در پلیس راهور ناجا اما این را هم گفته که با وجود مخالفت‌های گسترده همچنان هیچ کاری از پیش نبرده است و همچنان خودروهای پلاک اروندی بی هیچ محدودتی در کل استان تردد می‌کنند.

منطقه آزاد اروند زیر بار نمی‌رود
گرچه به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند اکنون بیش از ۳۵ هزار خودروی خارجی پلاک اروند در خوزستان تردد می‌کنند اما سایت منطقه آزاد اروند همچنان مصر است که خروج خودروها از اهواز غیرقانونی است.
در قسمت تردد خودروها با شماره منطقه آزاد اروند آمده که خودروها تنها می‌توانند تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور اندیمشک بروند یا تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور رامهرمز خود را برسانند، یا تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور ماهشهر تردد یا تا ابتدای محور ملاثانی تقاطع کمربندی شمالی اهواز یا تا کیلومتر ۵ جاده اهواز- حمیدیه با خودروی خود رانندگی کنند.
سایت رسمی مناطق آزاد اروند همچنان تاکید می‌کند مسیر حرکتی خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان در سامانه GPS تعریف شده که به صورت روزانه توسط گمرک سازمان منطقه آزاد اروند کنترل و رهگیری می‌شود. بنابراین تردد خودرو فقط تا اهواز مسیر آن طبق تعریف ماده ۵ و نقشه طراحی شده در سیستم GPS خواهد بود. مناطق آزاد اروند همچنین به صراحت می‌گوید چنانچه صاحب خودرو از مسیر ترددی خارج شود، تخلف محسوب و با متخلفان طبق مقررات رفتار خواهد شد. ضمن این که خروج بدون مجوز از محدوده مصوب موجب خواهد شد که در طی حداکثر دو مرتبه ارتکاب جرم، امتیاز خودرو و بهره‌برداری از تسهیلات به طور کامل لغو شود.

تردد بی مانع است
با همه این احوال خوزستانی‌ها بی توجه به این قسم ایرادات مشغول خرید، فروش و رانندگی با بهترین خودروهای روز دنیا هستند. هر از چند گاهی البته محتاطانه از استانداری خوزستان خبر می‌رسد که تردد فعلا بلامانع است. ظاهرا هیچ کس نمی‌خواهد با زیر بار رفتن موضع وزرات صنعت و دبیرخانه مناطق ویژه اقتصادی مبنی بر ممنوعیت تردد، خود را نزد شهروندان خراب کند.  استاندار خوزستان در پاسخ به نگرانی‌های دارندگان خودروهای پلاک اروند به مردم اطمینان داده و می‌گوید: دارندگان خودروهای پلاک اروند همچنان می‌توانند با خیال راحت در سراسر استان خوزستان تردد کنند. «غلامرضا شریعتی» به خبرنگار همشهری می‌گوید: برخی اظهار نظرها توسط برخی افراد، از روی دانش بیان نمی‌شود و خیرخواهانه هم نیست و تنها موجب نگرانی و اضطراب مردم می‌شود.

فعلا مشکل خاصی نیست
استاندار در این خصوص اظهار می‌کند: مجوز طرح تردد خودروهای پلاک اروندی در تمامی شهرهای استان خوزستان که قبلا مصوب شد، به قوت خود باقی است و هیچ مشکلی برای تردد آنها در استان وجود ندارد. شریعتی تاکید می‌کند: فعلا مشکل خاصی نیست و دارندگان خودروهای پلاک اروند هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

انس مردم با خودروهای پلاک آزاد
در همه این هیاهوهای ایجاد شده اما یک نکته به ظاهر فراموش شده است؛ مردم با خودروهای پلاک اروندی خو گرفته اند.
بنا بر آمار غیررسمی تقریبا ۳۰ درصد خرید و فروش خودروها در استان مربوط به خودروهای پلاک اروندی است. مردم حتی در پاییز ۹۳ که دستور داده شد جلوی تردد این خودروها گرفته شود، همچنان مشغول خرید و فروش این نوع خودروها بودند.
به نظر می‌رسد دیگر کار از کار گذشته و نمی‌توان دست کم در خوزستان مردم را از خرید و فروش این خودروها منع کرد. همان طور که ذکر شد یک خانواده برای خرید یک خودرو دست کم باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون وجه رایج مملکت را در این راه خرج کند. پس نمی‌توان مردم را وادار کرد که سرمایه‌های خود را بدون استفاده رها کنند.

گزارش از: محمد گلی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.