از شهرداری رها شده اهواز بیش از این هم انتظار نمی‌رود/ مترو نخواستیم، حقوق کارگران را بدهید!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: روزنامه کارون در شماره ۳۷۸۹ روز چهاشنبه ۷ مهرماه در یادداشتی به قلم محمد رضایی نوشت:

در حالی که کمتر از چهار ماه از ماجرای کارگران معترض شهرداری اهواز که منجر به بازداشت بیش از ۲۴ نفر از آنها و رسانه‌ای شدن این موضوع در سطح داخلی و بین‌المللی شد، می‌گذرد اما از قرار معلوم مشکلات مربوط به این قشر همچنان ادامه دارد.
در روزهای گذشته برخی از کارگران شهرداری منطقه یک اهواز در تماس با «کارون» در خصوص وضعیت دریافت دستمزد خود اعلام کردند که در ماه‌های گذشته موفق به دریافت مطالبات‌شان نشده و زندگی آنها به سختی می‌گذرد. البته شایان ذکر است که این  کارگران شهرداری هم بیکار ننشسته‌ و بارها برای رساندن صدای خود به گوش مسوولان اقدام به برگزاری تجمعات کارگری کرده‌اند. به عنوان مثال کارگران پیمانکاری و خدماتی منطقه یک شهرداری اهواز که طی چند ماه گذشته حقوق نگرفتند بارها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برای پرداخت حقوق‌های معوقه خود از نمایندگان مجلس، استاندار و…درخواست کمک کردند.
کارگران معترض شهرداری همواره بر این نکته تاکید دارند که کارفرمایان از پرداخت حق اضافه کاری، تعطیلی در روزهای تعطیل و حق اولاد اجتناب می‌کنند. به گفته آنان آنچه کارگران شهرداری اهواز به عنوان دستمزد می‌گیرند، حداقل‌های قانون کار است اما همان حداقل‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند. از طرفی حقوق کارگران تنها یک بار در سال افزایش پیدا می‌کند و آن یک بار هم به گونه تعیین می‌شود که به هیچ وجه با هزینه‌های زندگی و نرخ تورم واقعی همخوانی ندارد. از آنجایی که اصرارمان بر شنیدن پاسخ مسوولان ذی ربط و برقراری ارتباط با دره شوری، شهردار منطقه یک اهواز از سوی ایشان بی جواب ماند، در تماس با رئیس خانه کارگران استان نظرات وی را در خصوص اعتراضات کارگری در روزهای گذشته جویا شدیم.
آقایار حسینی در این مورد می‌گوید: متاسفانه تجمعات کارگران تنها به شهرداری منطقه یک مربوط نمی‌شود و در حال حاضر در مجموعه شهرداری کارگران مشکلات عمده‌ای دارند که بیشتر آن مربوط به کارگران بخش پیمانکاری و فضای سبز می‌باشد که به صورت میانگین تاخیر دریافت حقوق آنها ۳-۲ ماه می‌باشد و علاوه بر آن پیمانکاران و شهرداری در خصوص پرداخت برخی مطالبات دیگر مانند سختی‌کار، اعطای لباس کار، پرداخت سنوات و عیدی هم کوتاهی می‌کنند. وی با بیان نقش مسائل اقتصادی در بروز این مشکلات عنوان کرد: شاید که شرایط حال حاضر اقتصاد کشور بویژه در صنایع تولیدی در نحوه پرداخت مطالبات جامعه کارگری تاثیرگذار باشد اما در بخش شهرداری عنوان می‌کنند که کاهش وصولی‌های شهرداری از بخش اعطای پروانه ساخت و سازباعث بوجود آمدن مشکلاتی در این خصوص است.
حسینی همچنین با اشاره به کم‌کاری پیمانکاران زیرمجموعه شهرداری درخصوص پرداخت حقوق و دستمزد کارگران گفت: شکل قرارداد شهرداری با پیمانکاران به این صورت می‌باشد که اگر شهرداری به هر دلیلی نتوانست تا سه ماه در قبال تعهداتش به پیمانکار عمل کند، خود پیمانکار موظف است که نسبت به پرداخت حقوق کارگران زیر مجموعه خود به صورت ماهیانه عمل کند اما متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که پیمانکاران با روش‌هایی اقدام به دور زدن این بند از قراردادها می‌کنند و با ایجاد تأخیر در پرداخت‌ها سعی‌شان بر این است که از محل دریافتی‌ها از شهرداری نسبت به پرداخت حقوق اقدام کنند. رئیس خانه کارگر استان خوزستان در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش میزان اعتراضات کارگری شهرداری چیست، عنوان کرد: نبود نظارت بر عملکرد مسوولان شهرداری و پیمانکاران از دلایل اصلی این افزایش می‌باشد، قطعا با وجود سیستم نظارتی بر عمل کرد شهرداری از سوی نهادهای مرتبط با جامعه کارگری همچون تامین اجتماعی، اداره کار، معاونت شهر و روستای استانداری می‌توان تا حد زیادی از بروز مشکلات صنفی کارگران کاست. متاسفانه اعضای شورای شهر نظارتی بر شیوه کاری پیمانکاران ندارد و باید با دقت بیشتر مسائل مربوط به این حوزه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
می توان اینگونه نتیجه گرفت که عمده مشکل موجود در پرداخت حقوق کارگران دو مبحث مالی و مدیریتی است که در خصوص بحث مالی با توجه به حجم بالای ثروت در اهواز و درآمدهای شهرداری و میزان دریافتی مسوولان این سازمان، بهانه‌های شهرداری برای سرباز زدن از پرداخت معوقات کارگران غیرمنطقی است. اما در مورد موضوعی دیگر که از سوی شهرداری عنوان می‌شود باید گفت که اگر رغبت جامعه نسبت به مسکن و صدور پروانه ساخت کاهش یافته این موضوع تنها مربوط به اهواز نمی‌باشد و با این اوصاف باید هر روز شاهد اخبار مربوط به اعتراض کارگران شهرداری شهرهایی همچون تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و … باشیم! چگونه است که بخش زیادی از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مربوط به تجمعات اعتراضی کارگران مربوط به شهرداری اهواز است؟ در حالی که خبر بازداشت کارگرانی که در جستجوی حق خود بودند در اواخر خردادماه باعث رنجش افکار عمومی شد، جای دارد که نمایندگان مجلس و استاندار فکری اساسی برای حل مشکلات معیشتی کارگران قراردادی شهرداری کنند. در پایان باید گفت که با وضعیت مدیریتی موجود نمی‌توان انتظار بیشتری از شهرداری داشت. مادامی که این سازمان عریض و طویل در حل مشکلات داخلی و نظارت بر رفتارهای اجتماعی پیمانکاران خود در قبال کارگران ناتوان است، ماجراهایی چون تعطیلی ۱۲ ساله پروژه مترو، سر درآوردن پروژه زیر گذر شریعتی از حیاط خانه مردم و… ادامه خواهد داشت.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.