آسیب جدی ریزگردها به کشاورزی خوزستان/ بیش از ۳۰درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ریزگردها آسیب جدی به باغات کشاورزی خوزستان وارد کرده است.

کیخسرو چنگلوایی  در نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار‌داشت: استان خوزستان به دلیل تنوع اقلیمی و تامین انتقال آب از نظر احداث سد و عملیات زهکشی یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی کشور است.

وی افزود: استان خوزستان سالانه ۵/۱۴ تن تولید زراعی در خوزستان انجام می‌شود که۱۲درصد از تولیدات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه خوزستان برای پنجمین سال پیاپی رتبه نخست تولید گندم را به خود اختصاص داده است گفت:  بر این اساس خوزستان گندم بیش از ۱۱میلیون نفر را در کشور تامین می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه خوزستان بیشترین سطح زیرکشت تولید چغندر را دارد عنوان کرد: در دوفصل پاییز و تابستان سالانه یک میلیون و ۴۷۰هزار هکتار در خوزستان  با ۱۳۸ نوع محصول کشت می‌شود. مجموع سطح زیرکشت در خوزستان  هم در بخش بارور و هم نابارور۶۹ هزار هکتار با مجموع ۳۰۴هزار تن بوده است.

چنگلوایی با تصریح بر اینکه باغات خرما در خوزستان  ۳۵هزار هکتار با تولید بیش از ۱۸۵هزار تن است افزود: خوزستان ۱۴ درصد از تولیدات خرمای کشور را انجام می‌دهد که پس از کرمان و سیستان و بلوچستان رتبه سوم را دارد.۳۶هزار بهره‌بردار در خوزستان کار کاشت و برداشت خرما را در این استان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تولیدات خرما بیش از ۴۰درصد از صادارات غیرنفتی در خوزستان را به خود اختصاص داده است گفت: امنیت اقتصادی، ایجاد شغل در شهرهای مرزی و امکان توسعه باعث شده است که مرغوبیت خوبی نسبت به کشت این محصول در خوزستان صورت پذیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با عنوان اینکه پیش بینی شده است که سطح باغات خوزستان از ۶۹هزار هکتار به ۱۱۵ هزار هکتار افزایش یابد گفت: امیدواریم با کارشناسی هایی انجام شده میزان تولید به ۳۴۰هزار تن خرما برسد که برای رسیدن به این هدف نیازمند افزایش سطح کشت، اصلاح باغات فرسوده و حذف نخل‌های فرسوده انجام شود.

وی ادامه داد: مقرر بود یکی از پروژهای شاخص در ارتباط با شبکه آبیاری آبادان و خرمشهر توسط وزارت نیرو انجام شود که تنها بخشی از کار انجام شد که پس از حضور رئیس جمهور در استان شبکه آبیار این شهرستان در دستور کار قرار گرفت که با همکاری موسسه جهاد نصر اکنون در حال اجرا است.

چنگلوایی در مورد مشکلات باغات خرما و کشت آن گفت: بیش از ۳۰درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند و بخش عمده‌ای از نخیلات آبادان و خرمشهر به دلیل جنگ تحمیلی از بین رفت که باید نسبت به این موضوع همت ویژه‌ای گماشته شود.اعتباراتی که برای تامین این منابع د ر اختیار است مناسب انجام این‌کار نیست.

وی با بیان اینکه در تابستان با کمبود آب مواجه هستیم اظهار داشت: علاوه بر کمبود آب  نبود کیفیت مناسب آب مشکلات متعددی را برای باغداران بوجود آورده است بویژه که در چندسال اخیر پدیده ریزگردها آسیب جدی به باغات کشاورزی خوزستان وارد ساخته است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.