نرخ بالای افت تحصیلی در خوزستان به دلیل ۲ زبانه بودن، شرایط فرهنگی و جنگ

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر لزوم مغتنم‌شمردن دوره پیش‌دبستانی برای یادگیری و تسلط بر زبان دوم در نوآموزان، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا در عین احترام گذاشتن به زبان مادری نوآموزان، با طراحی برنامه‌های خاص و جذاب زمینه‌ی تسلط به زبان معیار فراهم شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رخساره فضلی در حاشیه جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها که امروز، چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در دبستان شهید خانزاده شهرستان کارون برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در خوزستان در این ایام خاص، اظهار کرد: آموزش‌و‌پرورش خوزستان خدمات ارزنده‌ای در موضوع پیش‌دبستانی انجام و طی چند سال اخیر پوشش پیش‌دبستانی را حدود ۴۰ درصد افزایش داده است؛ این امر نشان می‌دهد که ظرفیت خوبی از این نظر در خوزستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: خوزستان از نظر ۲ زبانه بودن، شرایط فرهنگی و شرایط خاصی که پس از جنگ ایجاد شد، همچنین نرخ بالای افت تحصیلی، تکرار پایه‌ی اول و جذب بسیار پایین دانش‌آموزان وضعیت خاصی دارد و تمام این موارد نشان‌دهنده این است که توجه خاص به پیش‌دبستانی در خوزستان بسیار ضروری است.

فضلی با بیان این‌که مسئولان آموزش‌وپرورش خوزستان کار ارزشمندی را در خصوص پیش‌دبستانی انجام داده‌اند، گفت: در عین حال مواردی وجود دارد که باید مدیریت شوند؛ به‌طور مثال این مسأله که برخی خانواده‌ها توان مالی پرداخت شهریه پیش‌دبستانی را نداشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرد. امسال دولت به این مسأله ورود کرده و در مناطقی که سطح محرومیت بالا است، خانواده‌ها از حمایت مالی برخوردار می‌شوند و دولت بخشی از شهریه نوآموزان را متقبل می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: سال گذشته در خوزستان ۶۷ درصد نوآموزان سر کلاس درس حاضر بودند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خوزستان درصد نوآموزان ۲ زبانه بسیار بالا و یکی از دلایل افت تحصیلی نیز همین امر است. باید بپذیریم که زبان رسمی و معیار کشور فارسی است.

وی با بیان این‌که سال گذشته ۷۵۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که این تعداد به ۹۰۰ هزار نفر افزایش یابد، ادامه داد: زبان مادری و خرده‌فرهنگ‌های این کودکان قابل احترام است اما فرزندان ما در نظام آموزش رسمی باید زبان فارسی را بیاموزند و برای پیشرفت باید به زبان فارسی تسلط داشته باشند.

فضلی با اشاره به اهمیت دوره پیش‌دبستانی در مناطق ۲ زبانه، گفت: یک‌سال دوره پیش‌دبستانی فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد چرا‌که در این دوره ذهن نوآموزان برای یادگیری و تسلط بر زبان دوم آمادگی دارد. برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا در عین احترام گذاشتن به زبان مادری این نوآموزان، با طراحی برنامه‌های خاص و جذاب زمینه تسلط به زبان معیار فراهم شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.