استاندار: احتمال تغییر فرمانداران وجود دارد/ شوراها باید روند تکاملی خود را طی کنند/ نباید آب بیش از نیاز شرب منتقل شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر فرمانداران غیرهمسو با دولت گفت: این احتمال وجود دارد که تغییراتی انجام شود.

غلامرضا شریعتی در نشست خبری که عصر یکشنبه (۲۸ شهریورماه) در مهمانسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص تاخیر در تغییرات مدیریتی در استان اظهار کرد: هیچکس به بنده دستوری نداده است که تغییری انجام نشود. ممکن است مسئولان ذیربط توصیه هایی در این خصوص ارائه دادند اما نه دستوری شده و نخواسته شده که تغییری انجام شود و یا انجام نشود.

تنها با تغییر مدیران کار به سرانجام نمی رسد

وی افزود: من عنوان نکرده بودم که تغییری انجام نخواهد شد بلکه بررسی های لازم انجام می شود و اگر تشخیص دهم که باید تغییر صورت گیرد این تغییر انجام می شود. اکنون این کارها در حال انجام است. فرآیند کار نسبت به گذشته کند نشده است، ما به دنبال اصلاح امور هستیم و تغییر مدیران یکی از راه های اصلاح امور است اما تنها با تغییر مدیران کار به سرانجام نمی رسد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به طور طبیعی یکی از کارهای ما برگزاری انتخابات است اما در خصوص اینکه گفته می شود برای انتخابات آمده ام، درست نیست. برخی از دوستان اعتراف کردند و گفتند که ما در ابتدا اعتقاد داشتیم که از کارهای اجرایی سر در نمی آوری و تنها برای برگزاری انتخابات آمده ای اما اکنون تنها به مسایل اجرایی پرداخته می شود و به مسائل سیاسی پرداخته نشده است.

شریعتی ادامه داد: مسایل سیاسی مهم است و هر کدام دیدگاه سیاسی خاص خود را دارد اما مبارزه با فساد اداری، توجه به بهداشت و آموزش و سرمایه گذاری و اشتغال در اولویت است و به این مسایل بیشتر توجه می شود.

وی عنوان کرد: باید تلاش بر همگرایی در استان باشد؛ همه آحاد جامعه به ویژه نخبگان و مسئولان خوزستان باید همگرایی داشته باشند و در جهت مشکلات خوزستان تلاش شود. باید کمتر بر نقاط اختلافی پافشاری کنیم و بیشتر بر مسایل مشترک تاکید کنیم.

احتمال تغییر فرمانداران وجود دارد

استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر فرمانداران غیرهمسو با دولت گفت: این احتمال وجود دارد که تغییراتی انجام شود.

شریعتی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برکناری مدیران همسو با دولت در برخی دستگاه های اجرایی عنوان کرد: مدیران همسو با دولت نباید تغییر کنند. باید مدیری به کار گرفته شود که کار آمد بوده و سیاست های دولت را قبول داشته باشد. دلیلی ندارد مدیری که سیاست های دولت را قبول ندارد در دستگاه های دولتی پست بگیرد، در این خصوص تذکر های لازم داده می شود.

وی عنوان کرد: دولت، منتخب مردم است و از خود مردم است و نباید مسایل به گونه ای مطرح شود که تصور شود دولت مخالف مردم است؛ دولت اگر مخالف مردم بود انتخاب نمی شد.

رتبه سوم خوزستان در سهمیه تسهیلات صنایع کوچک

استاندار خوزستان در خصوص ارایه تسهیلات به صنایع کوچک گفت: دولت سهمیه های متعددی برای استان ها در خصوص ارایه وام به بنگاه های کوچک اختصاص داده است. خوزستان اکنون رتبه سوم در اخذ این تسهیلات را اخذ کرده است البته این کافی و قانع کننده نیست اما نسبتا وضعیت بهتر شده است. با این حال و با وجود بیکاری و شرایط موجود در استان خوزستان، این سهمیه مطلوب و راضی کننده نیست.

شریعتی در مورد وضعیت کارگران کشت و صنعت هفت تپه نیز عنوان کرد: مشکلات کشت و صنعت هفت تپه در حال برطرف شدن است و وضعیت پرداختی کارگران نیز رو به بهبودی است. همچنین قرار است کشت و صنعت میان آب به بخش خصوصی واگذار شود و البته ما نگران آن هستیم که با این واگذاری مشکلاتی ایجاد شود، به همین جهت با بانک کشاورزی به عنوان صاحب امتیاز میان آب مذاکراتی انجام شده است. از سوی دیگر قرار است که شرکت کشت و صنعت نیشکر، میان آب را خریداری کند و البته ما تاکید کردیم که باید این واگذاری از طریق قانونی صورت گیرد.

شوراها باید روند تکاملی خود را طی کنند

وی با اشاره به وضعیت شهرهای استان عنوان کرد: مسئول اول شهر، شهرداری و شورای شهر است؛ اراده من این است که در کار شورا و شهرداری حتی الامکان دخالت نکنیم. شوراها باید روند تکاملی خود را طی کنند، این خطاها و نبود انسجام در آغاز سیستم دولتی نیز وجود داشت. شورا نیز دوره های زیادی را طی نکرده است. نیاز است که شورا مدیریت خود را اعمال کند و دخالتی نمی شود مگر اینکه در مواردی، قانون نقض شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: برای کمک به پروژه های شهری در اهواز برنامه هایی در نظر گرفته شده است و منابع مختلفی را جهت کمک به این پروژه ها اختصاص خواهیم داد. از سوی دیگر باید ۶۰ درصد ارزش افزوده به هزینه های جاری و ۴۰ درصد به پروژه های عمرانی اختصاص داده شود و نباید تمام ارزش افزوده و اعتبارات جاری به حقوق کارکنان اختصاص یابد بلکه باید به شهروندان خدمات ارایه شود.

نباید بر آمار تصادفات سرپوش گذاشته شود

شریعتی با اشاره به تصادفات جاده ای اظهار کرد: آمار تصادفات در استان باید با سایر استان ها مقایسه شود. همچنین تاکید ما بر این است که آمار تصادفات باید واقعی باشد و نباید سرپوشی گذاشته شود. بلکه باید شفافیت وجود داشته باشد تا بتوان مسایل را حل کرد.

وی ادامه داد: بهبود وضعیت جاده های استان نیز مورد پیگیری قرار می گیرد. در حال حاضر مناقصه جاده بهبهان، رامهرمز در حال انجام است. همچنین مذاکراتی با معاون وزیر راه برای فعال شدن پروژه کمربندی رامهرمز انجام داده ایم. بزرگراه اهواز شیراز که در همین راستا است، باید به طور کامل چهار خطه بشود؛ ما در استان خوزستان موظف هستیم که پروژه چهارخطه کردن این مسیر را انجام دهیم و در استان های دیگر این نیز این امر باید انجام شود.

چهارخطه شدن جاده ایذه در دستور کار است

استاندار خوزستان افزود: چهارخطه شدن جاده ایذه در دستور کار است و عملیات بخشی از جاده هفتگل نیز آغاز شده و بخش دیگری نیز در آینده نزدیک فعال خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین پروژه ایجاد جاده اهواز به مسجدسلیمان که به صورت میان بر است و مسافت را ۴۰ کیلومتر کاهش می دهد در دستور کار قرار دارد. اعتبارات این پروژه صفر است اما با اصرار و فشار به وزارت راه و شهرسازی، راهکارهایی برای صدور مجوز مناقصه این پروژه در نظر گرفته شده است تا مناقصه آن برگزار شود. وزارت نفت نیز ۲۰ درصد از اعتبارات ای جاده را پرداخت خواهد کرد. همچنین عملیات بهبود و تعریض جاده چذابه در حال انجام است و به دنبال آن هستیم که مسیر اهواز تا مرز چذابه تا پایان سال چهارخطه شود.

شریعتی با اشاره به بازدیدهای خود از مناطق حاشیه ای و محروم شهر اهواز در خصوص عذرخواهی خود گفت: وظیفه ام بود که به دلیل خدمات ضعیفی که در این مناطق ارایه می شود، عذرخواهی کنم.

امکان جابجایی برخی صنایع آلاینده از شهر اهواز وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالاتی در خصوص صنایع آلاینده در شهر اهواز عنوان کرد: برخی کارگاه های آلاینده در محدوده شهری اهواز وجود دارند که به شهرداری اهواز ابلاغ شده است تا نسبت به جابجایی این کارگاه ها اقدام کنند اما از سوی دیگر صنایع بزرگی در اهواز وجود دارد که در حال حاضر امکان جابجایی آنها وجود ندارد اما دیگر در حریم شهر مجوزی برای صنایع داده نخواهد شد و حریم شهری و مقررات زیست محیطی باید حتما رعایت شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: شرکت صنایع فولاد بیشتر از راه های جاده ای استان استفاده می کند و بار ترافیکی ایجاد می کند و به همین جهت لازم است که در خصوص افزایش ایمنی در جاده ها و ارایه خدمات به پلیس راه و فراهم کردن دیگر امکانات اقدام کند.

شریعتی با اشاره به پروژه های گردشگری آبی استان خوزستان عنوان کرد: اکنون برخی پروژه ها آماده شده اند و کارها در حال انجام است. یکی از پروژه ها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیمانکار به دلیل مشکلات اعتباری فعال نبود که اکنون اعتبارات لازم تامین شده است و امیدواریم این پروژه ها به سرانجام برسند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید منابع دولتی در استان خوزستان به سمت بانک هایی هدایت شود که در استان خدمات و تسهیلاتی ارایه می کنند و بانک هایی که خدماتی ارایه نمی دهند منابع دولتی کمتری به آنها سپرده شود.

سرمایه گذاری ۱۸۲ میلیون یورو در صنایع فولاد شهید جهان آرا خرمشهر

استاندار خوزستان گفت: طبق مذاکره با وزیر نفت قرار است وزارت نفت پس از انجام قراردادهای IPC، در غرب کارون ۶ میلیارد دلار و در ماهشهر ۶ میلیارد دلار در پتروشیمی ها سرمایه گذاری کند. همچنین چند پروژه سرمایه گذاری در استان خوزستان در برنامه است و در این راستا ۱۸۲ میلیون یورو در صنایع فولاد شهید جهان آرا خرمشهر سرمایه گذاری خواهد شد.

تامین اعتبار پروژه تصفیه خانه شرق اهواز از محل فروش برق به عراق

شریعتی در خصوص وضعیت فاضلاب خوزستان عنوان کرد: در روزهای گذشته حواله ۱۰ میلیون دلاری از شرکت توانیر و از محل فروش برق به عراق، جهت تکمیل پروژه تصفیه خانه شرق اهواز صادر شده است؛ صحبت هایی با سفیر ایران در عراق انجام شده و درخواست کرده ایم که این حواله ها به زودی به پول نقد تبدیل شود و سفیر ایران در عراق اعلام کرد که حدود ۱۱۵ میلیون دلار از مطالبات ایران از وزارت برق عراق تامین شده است؛ بدین ترتیب امیدواریم تا پایان سال تصفیه خانه شرق اهواز تکمیل شود.

وی عنوان کرد: تصفیه خانه شرق اهواز روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب جهت استفاده در بخش های کشاورزی و صنعت بازیافت خواهد کرد. همچنین تمهیداتی جهت حل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان اندیشه شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در گذشته برای ۱۶ شهر خوزستان ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه صادر شده است اما هیچ کاری در این زمینه انجام نشده و این ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه در زیر خاک مدفون شد و شبکه فاضلاب در این ۱۶ شهر نیز وارد مدار نشد.

۹۰۰ میلیار تومان، اعتبار مورد نیاز مجموع پروژه های فاضلاب خوزستان

شریعتی افزود: در حال حاضر به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز است تا این فاضلاب ها وارد مدار شود؛ البته این پروژه ها تمام نقاط شهری این ۱۶ شهر را شامل نمی شوند. اگر بخواهیم مشکل فاضلاب تمام این ۱۶ شهر حل شود به ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز است که با در نظر گرفتن اجرای سیستم تصفیه فاضلاب در شهرها، در مجموع به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از سوی دیگر در حال حاضر با فاینانس کشور چین، پروژه های تصفیه خانه های فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان و بندرامام در حال انجام است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به خوزستان سفر می کند

استاندار خوزستان ادامه داد: صحبت هایی با آقای نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شده است و ایشان در هفته نخست مهرماه به خوزستان سفر خواهند کرد که تامین اعتبارات پروژه های فاضلاب استان یکی از محورهای اصلی این سفر خواهد بود.

وی افزود: در خصوص پروژه های فاضلاب در اهواز و در شهرستان های خوزستان و همچنین پروژه های آبرسانی که بخش زیادی از آنها نیمه تمام مانده است، پیگیری هایی از طریق رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو انجام داده ایم و در حال حاضر یکی از دغدغه های اساسی مقامات اصلی دولت، آب و فاضلاب خوزستان است.

حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان ۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد

شریعتی ادامه داد: برای برطرف شدن کامل مشکل آب و فاضلاب خوزستان به بیش از ۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز است و به عبارت دیگر نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اکنون پیگیری تامین این اعتبار از طریق فاینانس یا صندوق توسعه ملی در حال انجام است. همچنین رییس جمهور پیشنهادی در این خصوص مبنی بر تشکیل کنسرسیوم داده تا این مشکل در کوتاه مدت به شکل قابل قبولی حل شود.

در پروژه مترو اهواز اهتمام جدی وجود نداشت

وی با اشاره به پروژه قطار شهری اهواز گفت: در مساله پروژه مترو اهواز اهتمام جدی وجود نداشت. هیچ شخصی را متهم نمی کنم اما در استان های دیگر در پروژه های قطار شهری همه ورود کرده بودند اما در استان ما دوستان یا ورود نکرده اند و یا توجهی نداشته اند.

شریعتی افزود: در پروژه های قطار شهری در اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز آورده هر شهرداری ۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما در پروژه قطار شهری اهواز آورده شهرداری ۸۴ میلیارد تومان بود. در آن زمان بررسی نشد که آیا شهرداری توان مالی دارد یا نه؟ اما در حال حاضر شهرداری اهواز برای کامل کردن پروژه قطار شهری اعلام آمادگی کرده است.

از اوراق قرضه در پروژه قطار شهری اهواز استفاده نشده است

استاندار خوزستان ادامه داد: در پروژه های قطار شهری دیگر شهرها ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت اوراق قرضه به فروش رسید و در مشهد بخش دوم اوراق در حال فروش است اما در پروژه قطار شهری اهواز هنوز به این اوراق قرضه دست نزده ایم و کاری انجام نشده است.

شریعتی اظهار کرد: دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برای پروژه قطار شهری اهواز اختصاص داده است؛ معاون عمرانی وزیر کشور نیز عنوان کرده که در بیشتر پروژه های قطار شهری شهرهای کشور، برای خرید واگن اقدامات انجام شده است اما اگر در اهواز هیچ اقدامی انجام نشده است، با این حال اگر در خوزستان در خصوص تکمیل پروژه قطار شهری اهواز اقداماتی صورت گیرد، تجهیزات و واگن ها نیز تامین خواهد شد.

کسی را برای مدیریت سازمان قطار شهری اهواز معرفی نکرده ام

وی در خصوص انتخاب مدیرعامل جدید قطار شهری اهواز گفت: هنوز شهردار اهواز مدیری برای سازمان قطار شهری اهواز معرفی نکرده است و حکمی برای کسی صادر نشده است. باید در این پروژه مدیری کارآمد و مورد اعتماد مورد استفاده قرار بگیرد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: مذاکراتی در این خصوص وجود داشته و امیدواریم به نتیجه ای برسیم؛ من از شخصی برای مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز دفاع نکرده ام و کسی را نیز معرفی نکرده ام.

دولت باید در خصوص اربعین ردیف اعتباری اختصاص دهد

وی در خصوص سفرهای زیارتی ایام اربعین عنوان کرد: دولت باید در خصوص اربعین ردیف اعتباری اختصاص دهد؛ وزارت کشور قول هایی برای کمک ۷ میلیارد تومانی در این خصوص داده است، البته هزینه های ما بسیار بیشتر از این مقدارها است.

نباید آب بیش از نیاز شرب منتقل شود

شریعتی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه های انتقال آب و موضع مدیریت استان خوزستان در این زمینه عنوان کرد: بنده نماینده دولت هستم و به همین جهت عنوان کردم که موضع من همانند دولت است و موضع دولت مطابق با موضع خوزستان است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: رییس جمهور در بین مردم خوزستان گفتند که آب تنها در حد رفع نیاز آب شرب قابل انتقال است و بیش از نیاز شرب نباید آب منتقل شود.

وی ادامه داد: از نظر ما میزان آب انتقالی برای آب شرب باید ۳۸۰ میلیون مترمکعب باشد؛ این برآورد بررسی های ما است و حتی از این میزان می توان مقداری برای مصرف در صنعت آن استان ها اختصاص داد. موضوع انتقال آب در حد نیازهای آب شرب، در شورای عالی آب و شورای عالی امنیت ملی مصوب شده است و نباید بیش از این میزان آب منتقل شود.

به پروژه های انتقال آب اعتراض داریم

استاندار خوزستان با بیان اینکه در خصوص پروژه های انتقال آب اعتراض داریم، ادامه داد: این اعتراض را به رییس جمهور نیز اعلام کرده ایم.

وی افزود: اکنون در پروژه های انتقال آب به نحوی عمل می شود که دستور رییس جمهور می تواند قابل برگشت باشد و در زمان های دیگر ممکن است تصمیم رییس جمهور را تغییر دهند؛ ما به این نحوه اعتراض داریم. باید به نحوی عمل شود که دستور رییس جمهور غیرقابل برگشت باشد و در این زمینه پیگیری های بسیاری را از طریق دولت و ریاست جمهوری داشته ایم و حساسیت بسیاری داریم.

شریعتی گفت: مردم باید از پروژه های انتقال آب مطلع باشند اما این اطلاعات باید مستند باشد. ما نیز آمادگی کامل داریم که از منافع خوزستان دفاع کنیم.

طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری، مهم ترین دلیل دفاع از عدم انتقال آب کارون

وی اظهار کرد: اکنون مهم ترین عامل برای دفاع از عدم انتقال آب کارون، طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری است و هم ما و هم نمایندگان خوزستان در مجلس، پیگیری های بسیاری در خصوص تامین آب این طرح را داریم و در این خصوص تاکید ویژه ای وجود دارد.

بسته شدن آب روی هورالعظیم توسط شرکت نفت غیرقانونی است

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه هر پروژه ای در خوزستان باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، تصریح کرد: رییس جمهور اهتمام ویژه ای به محیط زیست دارد و عنوان کرده که در این دولت نباید هیچ پروژه عمرانی و صنعتی بدون پیوست زیست محیطی آغاز شود. در خوزستان نیز هیچ پروژه ای با هر میزان توجیه اقتصادی نباید بدون پیوست زیست محیطی انجام شود و بنده در این خصوص آمادگی کامل دارم.

وی با اشاره به وضعیت هورالعظیم و مرگ تعدادی از ماهیان در این تالاب به دلیل کم آبی عنوان کرد: اگر بسته شدن آب توسط شرکت نفت در چند روز گذشته بدون مجوز محیط زیست بوده است، اقدامی غیرقانونی است؛ وزیر نفت دستور داده است که برای انجام عملیات حفاری نباید تالاب خشک شود و ما نیز پیگیری های بسیاری انجام خواهیم داد.

استاندار خوزستان در خصوص سد گتوند عنوان کرد: دو گروه کارشناسی در حال انجام مطالعاتی در خصوص کاهش آثار زیست محیطی سد گتوند هستند و شخص رییس جمهور در این خصوص حساسیت ویژه ای دارند.

حقوق استاندار چه قدر است؟

شریعتی در پاسخ به سوالی در خصوص حقوق خود اظهار کرد: در خصوص این مساله شخصی شاید ضرورتی نداشته باشد اما با توجه به اصراری که برای اعلام آن وجود دارد باید بیان کنم که از طریق بهزیستی شماره حسابی را به وزارت کشور اعلام کرده ام تا هر آنچه که از وزارت کشور دریافت می کنم به بهزیستی واریز شود.

با هرگونه شکایت مدیران خوزستان علیه خبرنگاران مخالفم

شریعتی در پاسخ به پرسشی در خصوص تهدید و شکایت مدیران اجرایی از خبرنگاران عنوان کرد: انتظار ما این است که هیچ کدام از مدیران شکایتی از خبرنگاران نکند، البته این موضوع را به طور رسمی من ابلاغ نکرده ام زیرا در برخی مسایل مدیران به صورت شخصی شکایت می کنند اما درخواست ما این است که در خصوص حق دولت و سازمان شکایتی از مدیران علیه خبرنگاران انجام نشود.

وی ادامه داد: برخی از مدیران به صورت شخصی برخی شکایت ها را دنبال می کنند حتی مدیری عنوان کرد که حاضر است استعفا دهد اما شکایت خود را دنبال کند. در بحث شخصی نمی توان ورود کرد ولی با این حال بنده مخالف هرگونه شکایت از خبرنگاران هستم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.