محدودیت منابع آبی در حوضه رودخانه مارون

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که حجم مفید مخازن استان اکنون ۶ میلیارد و ۶۹۰ میلیون متر مکعب است، گفت: همچنان در حوضه مارون با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

هوشنگ حسونی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: ورودی سدهای استان از آغاز سال تاکنون در مجموع ۲۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون متر مکعب بود و با توجه به این که این رقم در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود، امسال ۶۷ درصد ورودی سدهای استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما همچنان این رقم ۱۸ درصد کمتر از سال‌های نرمال است.

وی با بیان این‌که حجم مفید مخازن استان در سال جاری ۶ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب است، افزود: حجم مفید سد شهید عباسپور ۷۷۰ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد گتوند علیا ۵۱۰ میلیون متر مکعب و حجم مفید سد کارون چهار ۴۳۶‌ میلیون متر مکعب است.

کریمی تصریح کرد: حجم مفید سد کارون سه ۸۰۹ میلیون متر مکعب، حجم مفید سدهای حوزه کارون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید سد دز ۹۴۰ میلیون مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: حجم مفید سد کرخه در سال جاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب، حجم مفید سد جره ۱۲۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید سد مارون ۳۱۰ میلیون مترمکعب است. همچنان در حوزه مارون با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: با توجه به این‌که در انتهای فصل کشت تابستانه هستیم، مصارف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته، بنابراین رهاسازی آب از سد کرخه افزایش یافته است. از آغاز تابستان تاکنون آب از سد کرخه با دبی ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه برای خوزستان رهاسازی شده است که حدود ۶۰ تا ۷۰ متر مکعب بر ثانیه از این حجم به سمت تالاب هورالعظیم هدایت شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.